Verbreken belofte vast contract

brittdm
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verbreken belofte vast contract

#1 , 06 jan 2022 19:00

Hallo,

Ik werkte bij mijn werkgever al 8,5 maand, telkens 3 maanden contract. De werking bij het bedrijf is dat na 3x 3 maandcontract, je een vast contract krijgt. Ik was de assistant van een storemanager, dus we babbelden veel via sms/whatsapp en heb ook zwart op wit dat ik mijn vast contract zou krijgen (dit ongeveer 2 weken voor einde contract). Dit verkondigde ze ook aan alle collega's, dus die zouden eventueel kunnen getuigen, als dit nuttig is.
Ze had tegen mij ook gezegd dat het contract was opgemaakt/aangekomen, het enige wat ze moest doen is afprinten en tekenen. Fast forward 10 dagen later, 2 dagen voor einde contract, laat ze me weten dat de samenwerking stopt.

Dit kwam dus echt als een shock voor mij en is echt een serieuze financiële tegenslag. Ik ben 27, heb in heel mijn werkloopbaan verschillende jobs gehad, waaronder ook studentenjobs en gewerkt als werkstudent, dus er is een mogelijkheid dat ik nét niet aan genoeg gewerkte dagen zit om een werkeloosheidsuitkering te ontvangen. Als dat zo is, zal ik terugvallen op een leefloon, wat behoorlijk minder is als mijn loon van assistent manager.

Ik wil toch echt zien wat mijn mogelijkheden zijn, dat ik hiermee naar de arbeidsrechtbank kan gaan.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 06 jan 2022 21:07

Beste

De arbeidsmarkt schreeuwt om werkwilligen. Zoek gewoon een andere job. Hier een rechszaak van maken heeft weinig zin. Zelfs een contract van onbepaalde duur kan opgezegd worden met een opzeg van een paar weken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 feb 2022 10:54

dus we babbelden veel via sms/whatsapp en heb ook zwart op wit dat ik mijn vast contract zou krijgen
als die persoon daarvoor bevoegd is, ga naar uw vakbond. en vraag een verbrekingsvergoeding
geen vakbond zal het ereloon advocaat meer zijn dan wat u mogelijk kan winnen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 feb 2022 12:01

dus we babbelden veel via sms/whatsapp en heb ook zwart op wit dat ik mijn vast contract zou krijgen
als die persoon daarvoor bevoegd is, ga naar uw vakbond. en vraag een verbrekingsvergoeding
geen vakbond zal het ereloon advocaat meer zijn dan wat u mogelijk kan winnen
Inderdaad.
Indien geen vakbond kan TS aansluiten = gewoonlijk een bijdrage van 1 jaar lidgeld. Te proberen.

UmbraVitae
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 feb 2022 15:16

Een mondelinge belofte en zelfs zwart op wit via berichten is niet rechtsgeldig, zolang het contract niet door beide partijen getekend is, ligt er niets vast. Of het ethisch oké is, is andere kwestie. Maar er worden zoveel beloftes gemaakt, mbt vaste contracten onbepaalde duur, na interim/tijdelijke periode en die uiteindelijk tot een njet leiden.
En indd werk met hopen en overal is het wel iets. Ikzelf heb mijn vast contract van onbepaalde duur bij Pfizer na 2.5j, in onderling overleg opgezegd, door medische overmacht, werksfeer was niet te harden vr mij persoonlijk n zat vol stress en in depressie. Loon en legale voordelen waren top, nettoloon van €2300, maar loon is dus niet allee. In klein maandje werkloosheid, 2 weken intensief solliciteren, had ik reeds verscheidene nieuwe potentiële jobs in het vizier, waarvan ik aan 2 jobs prioriteit gaf en uiteindelijk is 1 vd 2 mn huidige job en na 3 maand interim, vanaf 1 maart vast in dienst als bediende (voorheen steeds als arbeider tewerkgesteld). En ja ik lever financieel ferm in, maar ik ga terug graag werken, werksfeer is top, is vlakbij in eigen stad (5km), maar ben blij met mn keuze, ook al zijn ook hier zaken die anders/beter kunnen. Dus ander en beter zou ik zeggen, niet beginnen processen in dit geval.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”