bedrijf wil langere opzeg niet respecteren

Meendjem
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

bedrijf wil langere opzeg niet respecteren

#1 , 12 dec 2021 01:03

Lang verhaal kort, ik moet 3 weken opzeg geven, maar uit respect naar mijn team, en mijn manager gaf ik een week en een half meer, waar zij wel dankbaar om zijn (een medior dev tijdens de feesten vinden is niet simpel, ze zoeken er nog 8, sinds juni). Nu maak ik mijn onstlagbrief waar ik een week later mijn ontslag laat ingaan, nu weigert HR dit te doen, en dus een week vroeger te laten stoppen. Kan dit zomaar?


"... meld ik bij deze dat ik vanaf 13/12/2021 helaas mijn werkzaamheden wil stopzetten, en zo mijn ontslag inzet. ik neem de opzegtermijn van 3 weken in acht, ingaand op 20/12..."

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2021 07:59

In principe is het inderdaad wettelijk vastgelegd dat je opzegtermijn ingaat de maandag na kennisgeving van je ontslag.

Niet dat je deze in onderleg overleg kan verlengen of later laten ingaan.

Wat wil HR dan? Dat je een week vroeger stopt? Als dit onhandig is voor je manager, laat hem dan HR daarover contacteren dat dit niet gewenst is. Of dat je later opzegt? Laat ze de brief dan weggooien en schrijf volgende week een nieuwe.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 dec 2021 09:29

Wettelijk heeft HR gelijk, en gaat ontslag in de maandag nadien
(indien tijdig verstuurd, anders wordt het de daaropvolgende maandag)

Gewoon gelijk geven, en je schup afkuisen op datum die HR vooropstelt
Laat ze het daar maar zelf oplossen ...

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 dec 2021 11:27

#2 en # 3 kan ik zeker volgen.

Maar wat mij onduidelijk is uit de info in de topic is wanneer heeft u daadwerkelijk uw ontslag gegeven ? Of moet deze nog effectief verzonden worden ?

Opzegtermijn gaat in op de eerstvolgende maandag. Concreet : je moet de aangetekende brief ten laatste op woensdag versturen om je opzegtermijn de maandag van de volgende week te kunnen laten starten.

U kunt uw opzegtermijn laten verlengen in onderling akkoord maar niet eenzijdig. Dus zou u eerst een akkoord moeten gehad hebben van HR. Nu voelen zij zich verplicht de wetgeving toe te passen en misschien gepasseerd. HR beslist.

Welk was uw job en anciënniteit ? Arbeider of bediende ? Reden voor vertrek ?
Kan anciënniteit niet opmaken uit de verstrekte info.

Ieder zijn job en verantwoordelijkheden.

https://www.jobat.be/nl/art/hoe-lang-is ... tslag-neem

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 dec 2021 16:04

Uw bedrijf moet de wettelijk voorgeschreven respecteren, tenzij u onderling andere afspraken maakt en vastlegt. De overeenkomst niet volgens de wettelijke regels beëindigen zou immers betekenen dat het om een nieuwe tewerkstelling zou gaan met alle gevolgen vandien.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”