Ontslag tijdens arbeidsongeschiktheid

M.Tomballe
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Ontslag tijdens arbeidsongeschiktheid

#1 , 27 nov 2021 19:45

Wegens mentale problemen, mede gevolg van een burn-out, is het bedrijf waarvoor ik werk me liever kwijt dan rijk.
Dit begrijp ik ook daar dat het maar om een retail job gaat. Daar ben je nu eenmaal makkelijk vervangbaar.

Echter willen ze tot een akkoord komen zodat de beiden partijen, ik en het bedrijf, er mee toestemmen dat ik vertrek tijdens mijn ziekteverlof.

Nu.
Wat zijn mijn rechten?
Hoe zorg ik er voor dat ik toch een ‘ontslagvergoeding’ krijg. Echter ben ik mentaal niet in staat om terug te keren om het contractueel termijn af te maken.
Heb ik recht op een werkloosheidsuitkering Indien ik geen ontslagvergoeding krijg?

De ontslagvergoeding zou mij toch enkele maanden ‘safe’ stellen, daar dat ik altijd aan een minimumloon heb gewerkt. Zodoende kan ik enkele maanden verder opzoek naar een nieuwe baan.

Met vriendelijke groet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

M.Tomballe
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2021 09:10

Bedankt voor het antwoord.

Echter is re-integratie uitgesloten.
Ik zoek een antwoord op of het mogelijk is dat ze mij ontslaan tijdens mijn arbeidsongeschiktheid, zonder dat ik de rechten verlies van een daadwerkelijk ontslag (ontslagvergoeding, recht op uitkering…). Dit allen om mij financieel veilig te houden terwijl ik verder zoek naar een nieuwe baan.

Mvg.

Reclame

Epicuros
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 dec 2021 13:34

Beste

Het principe is dat de werkgever te allen tijde een werknemer kan ontslaan. In ruil daarvoor moet de werkgever wel een relatief hoge ontslagvergoeding betalen.

De werkgever kan op twee manieren ontkomen aan het betalen van een ontslagvergoeding:
ez: ontslag wegens dringende reden(en)
az: ontslag tgv definitieve medische overmacht

In de laatste 2 gevallen is er geen onderhandelingsmarge.

De werkgever staat in dit geval in een sterkere positie aangezien hij de reïntegratieprocedure kan opstarten en dit kan leiden tot ontslag wegens def medische overmacht.

U kan echter wel op voorhand onderhandelen voor een ontslag met onderling akkoord en dan toch een ontslagvergoeding uit de brand slepen, maar gezien uw zwakke onderhandelingspositie denk ik niet dat de werkgever daarop in zal gaan. Daarnaast heeft dit akkoord gevolgen voor uw recht op werkloosheidsuitkeringen daar RVA dit gelijkstelt met zelfontslag.

Wat betreft recht op werkloosheidsuitkeringen: standaardregel is dat u ontslagen WORDT (dus geen zelfontslag of ontslag onderling akkoord) EN dat u toelaatbaar moet zijn (dus voldoende dagen gewerkt in afgelopen referteperiode).

Weet ook dat tijdens een periode van ontslagvergoeding u geen werkloosheidsuitkeringen kan aanvragen/ontvangen. Dit kan pas NA de periode.

Mvg

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 dec 2021 15:15

Stellen dat re-integratie onmogelijk is, is een totaal foute houding die u in een moeilijk parket kan brengen. Re-integratie kan immers ook in een ander bedrijf gebeuren. Het zou uw tewerkstellingskansen tot nul herleiden en zelfs aanleiding kunnen zijn tot verlies van uw huidige arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. Dit is dan ook een foute attitude. U zal dit waarschijnlijk niet zo bedoeld hebben, dus voorzichtig zijn hoe u zich uitdrukt t.o.v. de adviserend geneesheer en/of andere personen/instanties die hierbij betrokken zijn/betrokken worden.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

M.Tomballe
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 dec 2021 12:53

Hartelijk dank voor de gegeven informatie. Hier ben ik zeker wat mee.

Echter willen ze dat ik in onderling overleg vertrek. Dit betekend dus dat ik de komende drie maanden zonder iets van financiële backup zal komen te staan.

Er werd me beloofd door twee werknemers van het bedrijf (mijn manager en de area retail manager van Europa) dat ik niet in die situatie zou vallen. Nu beslist HR daar anders over.

Ook heb ik geen recht op de verworven competenties die ik heb behaald tijdens mijn periode van arbeid…

Ik ben de afgelopen maand vrijwel dagelijks aan het solliciteren voor een baan die aansluit aan mijn master diploma, echter zonder succes tot nu toe.

Met vriendelijke groet,

Menno.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”