Mogelijke annulering contract vanwege verstrengde maatregelen

Richard112
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mogelijke annulering contract vanwege verstrengde maatregelen

#1 , 19 nov 2021 10:08

Dit najaar ben ik met mijn vriendin vanuit Nederland naar Brussel verhuisd. We hebben voor Brussel gekozen omdat ik een baan aangeboden had gekregen in Wallonië en zij in Vlaanderen, dus op deze manier zitten we ergens in het midden. Haar baan zou halverwege december starten, alleen we hebben gisteren via via te horen gekregen dat er overlegd gaat worden of de werkzaamheden nog doorgaan. Ze zou namelijk als artiest aan de slag gaan en vanwege de verstrengde maatregelen, worden de repetities en de voorstelling mogelijk afgelast. De opdracht zou een klein halfjaar duren en ze zou hiervoor in loondienst zijn.

Tot nu toe had ze al iets getekend wat lijkt op een contract, maar hierop stond dat er nog een extra looncontract getekend zou moeten worden. Op dit eerste contract is er een clausule opgenomen dat zegt dat de opdrachtgever het contract ten allen tijden mag stopzetten vanwege overmacht door corona, zonder dat ze hiervoor een schadevergoeding hoeven te betalen. Dit klinkt als het einde van het verhaal, maar ik vroeg me af of het eigenlijk wel mag dat ze een dergelijke clausule toevoegen. Ik heb namelijk vaker gehoord dat mensen dingen in contracten zetten die helemaal niet mogen.

De reden dat ik hier namelijk van sta te kijken, is dat het al bijna een halfjaar bekend is dat ze dit werk zou krijgen en dit zou iemand ervan weerhouden om in de tussentijd een (fulltime) baan te nemen. Daarnaast was het toevallig dat we al naar België verhuisd waren omdat ik met mijn baan al begonnen was, maar anders was zij misschien hiervoor naar België verhuisd. Het is nu minder dan een maand voordat haar werkzaamheden zouden beginnen en we hebben alleen nog maar via een onofficiële weg te horen gekregen dat het misschien niet doorgaat. Mocht de situatie dus net iets anders geweest, was ze misschien geëmigreerd voor deze opdracht en zouden zij het doodleuk vlak van tevoren kunnen annuleren zonder enige consequenties. En in zekere zin zitten we in een dergelijke situatie: we zijn expres in Brussel gaan wonen zodat zij wat dichter bij haar werk woont.

Is er iemand die mij kan vertellen of een dergelijke clausule toegestaan is, want naar mijn idee zitten er erg veel consequenties verbonden aan iets waar zij hierdoor hun handen er erg makkelijk van af kunnen trekken. Natuurlijk moet ik er wel bij vermelden dat ik alle begrip heb dat ze zelf ook in een erg lastige situatie zitten vanwege corona. Daar heb ik uiteraard alle begrip voor.


(Misschien is het je opgevallen dat ik naast deze ook een andere recent post heb gemaakt in dit subforum. Beide gaan over contracten van mijn vriendin. Het zit haar niet echt mee.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2021 06:49

Misschien goed om eerst en vooral al eens te laten weten over voor het contract het gaat. Is dit letterlijk een arbeidsovereenkomst? Daar hoort uiteraard gewoon het loon in te staan.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”