Mogelijk ontslagen omdat werkgever foutief contract heeft aangeboden

Richard112
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mogelijk ontslagen omdat werkgever foutief contract heeft aangeboden

#1 , 19 nov 2021 09:48

Eind augustus ben ik samen met mijn vriendin vanuit Nederland naar Brussel verhuisd. Mijn vriendin was meteen naar een baan op zoek gegaan en na wat administratieve tegenslagen, had ze eindelijk iets gevonden en kon ze twee weken geleden aan de slag. Hiervoor had ze een contract getekend voor een maand, de proefperiode. Toen ze aan het werk was, tijdens haar 3e shift, kwam het ter sprake dat ze geen student meer was. De manager vond dit opvallend, omdat ze bij dit bedrijf alleen maar studentenjobs aanbieden en vervolgens zijn ze gaan uitzoeken hoe dit precies in elkaar steekt. In de tussentijd hebben ze haar verteld dat ze niet mag komen werken, omdat het bedrijf anders een grote boete riskeert en uiteindelijk is de kans groot dat ze haar hierdoor zullen moeten ‘’ontslaan’’. Op dit moment wachten ze reactie af van het bedrijf dat hun contracten regelt.

Wij hebben beiden geen verstand van juridische zaken en de Belgische wet is al helemaal nieuw voor ons. Vandaar wil ik hier navragen wat haar rechten zijn en welke verantwoordelijkheid haar werkgever moet dragen. De fout ligt namelijk bij hen dat ze haar een foutief contract aan bieden. Bij het tekenen van het contact hadden ze ook niet gecheckt of ze inderdaad een student is en ze heeft zelf meerdere keren aangegeven dat ze dit niet is. Dit heeft ze mondeling meerdere keren aangegeven, ook tijdens het tekenen van het contract, en het staat in haar CV. Mijn vriendin start in december een andere baan, als artiest, en het bedrijf zegt dat ze ervan uit gingen dat haar artiestenstatuut van deze andere baan zou voldoen als een studentenstatuut, maar dit bleek later niet zo te zijn. Ik kan me deze verwarring ook niet voorstellen, want op deze manier zou een 50-jarige artiest ook een student zijn. Maar goed, het komt er dus op neer dat ze haar een foutief contract hebben laten tekenen of dat ze in ieder geval haar geen werk kunnen/mogen bieden.

Op het contract staat als het goed is (contract ligt op werklocatie) ook geen verwijzing naar dat ze student moet zijn. Dit alles heeft er wel voor gezorgd dat mijn vriendin hun sollicitatieprocedure door heeft moeten gaan, een paar shifts heeft kunnen werken en vervolgens op non-actief is gezet. Alles in totaal bedraagt dit ongeveer een maand waarin ze maar een paar uur heeft kunnen werken en het bedrijf door deze fout haar als het ware de mogelijkheid heeft ontnomen om te werken. Hierdoor loopt ze bijna een volledig maandsalaris mis.

Uiteraard is dit vooral vervelend, aangezien ze net bezig was met kennismaken met het bedrijf en de collega’s, maar financieel heeft dit ook gevolg. Dit vooral omdat we na de verhuizing al erg krap zaten. De vraag is dus of dit bedrijf haar kan ontslaan of dat ze verplicht zijn haar een geldig contract te bieden. Mocht ontslag mogelijk zijn, heeft mijn vriendin dan het recht om een vergoeding te eisen? Mocht het zo zijn dat ze een contract aan moeten bieden, geldt dit dan alleen voor het maandcontract of is er de mogelijkheid om daarna een volledig contract te eisen? Moet de werkgever het salaris betalen voor de uren die ze mist omdat ze niet mag komen werken totdat het uitgezocht is?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2021 07:06

In een arbeidscontract voor jobstudenten staat vermeld dat dit voor studenten is. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je vriendin dit ook leest voor ze dit tekent. Dit wordt verplicht in 2 exemplaren opgemaakt, bewaar jouw exemplaar dan ook thuis en niet op het werk. De kans is groot dat je dit pas wil consulteren als je niet aan het werk bent (ontslag, schorsing, ziekte, …).

Zowel de werkgever als werknemer hebben aanzienlijke financiële voordelen bij een contract als jobstudent, dus als je vriendin niet aan alle voorwaarden voldoet is dit inderdaad sociale fraude.

iota
Berichten: 830

#3 , 20 nov 2021 09:19

Hiervoor had ze een contract getekend voor een maand, de proefperiode.
Dit bestaat niet. Een maandcontract is gewoon een contract voor een maand.
Mocht het zo zijn dat ze een contract aan moeten bieden, geldt dit dan alleen voor het maandcontract of is er de mogelijkheid om daarna een volledig contract te eisen?
1. Na afloop van een maandcontract is het bedrijf tot helemaal niets verplicht, 2. uiteraard niet

Reclame

Richard112
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 nov 2021 16:34

Mijn vriendin heeft haar contract uiteraard doorgelezen, maar heeft geen verwijzing gezien naar dat het een studentencontract is, of als ze dit wel heeft gezien, heeft ze dit in ieder geval aangegeven. Het bedrijf heeft telkens als reactie gegeven ''het komt wel goed'' wanneer ze vertelde geen student te zijn. Ze zal overmorgen haar contract ophalen en dat zal meer ophelderen.

Dat contract zal ze ophalen wanneer ze haar afsluitende gesprek zal hebben, want zojuist is bekend geworden dat ze haar niet kunnen houden. Ze gingen er dus van uit dat een artiestenstatuut zou volstaan als studentenstatuut, maar dat bleek alleen als de artiest daarnaast ook (als hoofdtaak) student was-_- Dit klinkt als een excuus voor ''we weten niet waar we mee bezig zijn''.

De situatie is dus dat ze haar op foutieve grond hebben aangenomen, terwijl het bedrijf over alle informatie beschikte (ze heeft meerdere keren aangegeven geen student te zijn). Dit heeft ervoor gezorgd dat ze zich heeft gebonden aan dit bedrijf, waar ze uiteindelijk maar 3 dagen heeft mogen werken, en dat haar daardoor de kans is ontnomen om een maand lang geld te verdienen. Vooral dit laatste lijkt ons niet iets om zomaar te laten gebeuren, dus wij vroegen ons af of dit het niet schappelijk/juridisch bepaald is dat hier een compensatie tegenover staat. Het lijkt me namelijk onredelijk als je iemand financieel kan benadelen door een eigen fout zonder consequenties.

pho450
Berichten: 192

#5 , 22 nov 2021 19:42

Het lijkt me dat je het nogal eenzijdig bekijkt. Het is voor ons uiteraard koffiedik kijken wat er precies in het contract staat, maar het is een feit dat je vriendin dit getekend heeft. Als je een contract tekent heb je natuurlijk ook zelf een verantwoordelijkheid. Je zegt dat het bedrijf niet weet waar ze bezig mee zijn, doordat ze een fout contract aanbieden, maar hetzelfde kan je dan eigenlijk ook zeggen van je vriendin.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 nov 2021 19:50

Mijn vriendin heeft haar contract uiteraard doorgelezen, maar heeft geen verwijzing gezien naar dat het een studentencontract is, of als ze dit wel heeft gezien, heeft ze dit in ieder geval aangegeven.
Het is toch het één of het ander? Als ze nog weet dat ze het aangegeven zou hebben wanneer dit erin stond, heeft ze het er toch in gelezen? Waarom zeg je dan dat ze misschien geen verwijzigingen gezien heeft?

Klinkt alsof ze voor jou sowieso gelijk heeft. Leuk, maar hier win je niks mee.

Als er niks in het contract staat over studentenwerk, heeft ze effectief een contract van een maand en kan de werkgever dit niet zomaar opzeggen.

Indien wel, zijn zowel de werkgever als de werknemer zwaar in fout gegaan. Dit is sociale fraude en onwetenheid is hiervoor geen excuus.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”