ontslag - bediendecontract met ontbindende voorwaarde

Motorsense
Topic Starter
Berichten: 15

ontslag - bediendecontract met ontbindende voorwaarde

#1 , 15 nov 2021 10:13

Vorige week 09/11/2021 kreeg ik (mondeling) ontslag. Mijn C4 zou worden opgestuurd, doch ik mocht dit tot op heden (nog) niet ontvangen.

In mijn bediendecontract (gestart op 30/08/2021) staat een "ontbindende voorwaarde": ik diende te slagen in een examen georganiseerd door een extern vormingsinstituut. Ik slaagde dus niet.

Is deze ontbindende voorwaarde geldig? Via www.werk.belgië.be: "Evenmin mag de verwezenlijking van de voorwaarde enkel afhankelijk zijn van de wil van één van de partijen (Bv.: het slagen in een examen georganiseerd door de werkgever)".

Zo ja: wat is de einddatum van dit contract? Volgens de clausule "ontbindende voorwaarde" in mijn contract "zal de arbeidsovereenkomst door het niet-slagen in het examen onmiddellijk ontbonden worden.

Oftewel: wordt mijn bezoldiging gestopt op 09/11, of einde maand? En is deze ontbindende voorwaarde dus überhaupt rechtsgeldig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 nov 2021 11:24

Waarom zou een werkgever je niet mogen ontslaan als je niet voldoet aan de eisen voor de job.?

Motorsense
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 15 nov 2021 12:39

#mava105: dat was niet de vraag.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 nov 2021 15:50

Gaat het hier om een overheidsbetrekking?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Motorsense
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 15 nov 2021 16:06

Neen, geen overheidsbetrekking. Wel een bedrijf dat werkt voor de overheid (examencentrum rijbewijzen)

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 nov 2021 08:12

Als de opleider niet gekoppeld is aan de werkgever (aka werkgever kan zelf niet het resultaat bepalen) is de clausule rechtsgeldig. Afgaand op uw verhaal lijkt dit dus het geval te zijn.

Uw overeenkomst wordt onmiddellijk beëindigd bij kennisname van het negatieve resultaat. Er spelen hier geen andere vormvereisten dus alles is correct verlopen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”