Met onmiddellijke ingang uit functie ontheven

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

Met onmiddellijke ingang uit functie ontheven

#1 , 27 okt 2021 22:20

Goedenavond,

Op 28/06 is mijn vrouw beginnen werken als teamcoördinator in een woonzorgcentrum van X met een contract van bepaalde duur dat afloopt op 31/12. Dit zou zo voor iedereen zijn die nieuw begint. Het daaropvolgende contract is dan van onbepaalde duur.

Toen ze enkele weken bezig was had ze een evaluatiegesprek waar ze gewezen werd op enkele werkpuntjes, maar niks ernstig. Alles verloopt vlot tot vorige vrijdag.

Vorige vrijdag 22/10 gaat mijn vrouw gewoon werken en begint aan haar dagdagelijkse taken en besprekingen. Geen vuiltje aan de lucht.
Om 14u moet ze bij de campusdirecteur komen voor een bespreking. In haar ogen niks eigenaardigs omdat dit wel meer gebeurde.
Tot haar grote verbazing krijgt ze te horen dat ze met onmiddellijke ingang ontheven wordt uit haar functie. Ze moest meteen de sleutels van haar bureau, alsook de laptop meteen teruggeven.

Mijn vrouw was compleet uit haar lood geslagen en ze mocht zelfs naar huis komen. Eerst was ze op de desbetreffende campus niet meer welkom. Na wat over en weer mailen werd dat door de campusdirecteur bijgesteld naar :" Kom maandag maar naar hier. We zullen wel zien wat we je kunnen laten doen."
Uiteindelijk heeft ze dan maandag op haar gewone campus doorgebracht, maar met een compleet andere functie en helemaal afgezonderd.

Ondertussen had de directeur van de campus contact gehad met een directrice van een andere campus om te zien of zij misschien werk had voor mijn vrouw. Dus gisteren en vandaag heeft mijn vrouw ergens helemaal anders gezeten met een totaal andere functie. Ze heeft echter geen nieuw contract gekregen voor haar nieuwe functie. Ze blijft dus werken onder het contract van teamcoördinator, maar van die functie is ze ontheven. Het enige dat ze haar wel met zekerheid konden zeggen was dat ze onder contract staat tot en met 31/12.

Kan dit allemaal zomaar. Uit haar functie gezet met onmiddellijke ingang is toch hetzelfde als ontslag om dringende reden, niet?
Maar ze heeft geen waarschuwing(en) gehad.

En nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 okt 2021 06:39

Dit kan dus niet. Er is een contract voor bepaalde duur voor een specifieke functie. Men kan niet eenzijdig de functie aanpassen. Als ze niet meer willen dat je vrouw die functie uitoefent, moeten ze haar contract maar verbreken en hiervoor een vergoeding betalen.

In principe is dit tot het einde van haar contract van bepaalde duur. Dit wordt beperkt door de normale opzegtermijn bij onbepaalde duur x2. Aangezien ze hier in haar geval blijkbaar nog geen werk van gemaakt hebben, zal dit neerkomen op 10 weken, wat in de praktijk geen verschil maakt met haar gewone einddatum.

Dat ze normaal achteraf een contract van onbepaalde duur zou krijgen, kan ze niet afdwingen.

Als het om ontslag om dringende reden zou gaan, zouden jullie dit wel weten. Dan is er geen verbrekingsvergoeding of opzegtermijn, maar had ze dit na het gesprek aangetekend moeten ontvangen hebben.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 okt 2021 10:45

Alvast bedankt voor je antwoord.

Hoe moeten we dit het beste aanpakken?
Kunnen we gewoon tegen haar vorige directeur zeggen van:" Jij hebt het contract verbroken en moet mij bijgevolg een verbrekingsvergoeding betalen."?. Moet zij überhaupt nog wel gaan werken?

Ik verneem net dat ze ondertussen van de vakbond vernomen heeft dat ze eigenlijk die job nooit had mogen aanvaarden en dat ze best een aangetekende brief stuurt naar haar vorige directeur om binnen de 7 dagen haar job terug te eisen en dat er aan haar loon of enig ander voordeel niet mag geraakt worden tijdens de uitvoering van haar opgelegde job.

Maar ze wil haar vorige job eigenlijk helemaal niet terug uit vrees voor pestgedrag. Je moet niet Einstein noemen om te weten dat haar dat niet in dank gaat afgenomen worden dat ze zo haar job terugeist.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 okt 2021 12:23

Stelling van de vakbond om schriftelijk expliciet je contractueel overeengekomen job terug te vragen, volg ik wel.

Je zou ook kunnen stellen dat ze zelf intussen het contract al verbroken hebben door hun acties. En dus niet meer gaan werken en verbrekingsvergoeding opvragen. Dit zou ik alleen doen na afstemming met vakbond of juridisch advies. Lijkt me risicovol, want je bent zelf al akkoord gegaan om ergens anders een andere functie uit te oefenen.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 okt 2021 15:44

Ik dacht ook al in de richting van niet meer gaan werken en een verbrekingsvergoeding vragen. Ze heeft inderdaad op een andere campus een andere functie aanvaard, maar de vakbond liet weten om dat te sturen naar het feit dat ze de zaak niet wou laten escaleren.

Ik heb ze daarstraks even een mail gestuurd, en vandaag zit ze weer moederziel alleen aan een bureautje, cijfertjes in te geven. Ze weten nog steeds niet hoe ze haar job moeten omschrijven en ze heeft ook nog steeds geen nieuw contract.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 okt 2021 17:17

Belangrijk om uit te maken is, wie is de werkgever?
Werd aan mevrouw een opzeg betekend door haar werkgever?
Werd mevrouw door haar oorspronkelijke werkgever "gedetacheerd" naar de nieuwe plaats van tewerkstelling? Met behoud van wedde?
Indien haar contract niet werd ontbonden, eindigt het op 31.12.2021.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 okt 2021 17:40

vandaag zit ze weer moederziel alleen aan een bureautje, cijfertjes in te geven.
Typisch een job om iemand zelf zijn ontslag te doen nemen, en alzo de ontslagvergoeding te ontlopen. Heb dat destijds bij mijn werkgever ook gezien. Als ze soms iemand kwijt wilden, meestal een hogere functie, werd die een jobke gegeven ver onder zijn kunnen. Kende zo een depot directeur, die leiding gaf aan minstens 100 mensen, en die plots van de ene dag op de andere kranten mocht lezen, en de artikels die interessant waren voor het bedrijf uit te knippen en in te scannen ter verspreiding (met behoud van loon) Hij heeft dat 2 maanden volgehouden en dan een akkoord getroffen HR en vertrokken.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 okt 2021 18:25

Belangrijk om uit te maken is, wie is de werkgever?
Werkgever is eigenlijk X, niet de campusdirecteur
Werd aan mevrouw een opzeg betekend door haar werkgever?
Neen. Geen opzeg, en naar mijn mening ook geen geldige reden. De reden dat opgegeven werd, was dat ze niet in het team past. Ze denk te veel met haar hart en niet met haar hoofd.
Werd mevrouw door haar oorspronkelijke werkgever "gedetacheerd" naar de nieuwe plaats van tewerkstelling? Met behoud van wedde?
Hij heeft naar een directrice van een andere campus gebeld om te vragen of zij soms werk had voor mijn vrouw. Dat is nu haar nieuwe plaats van tewerkstelling geworden. Echter staat dit niet op papier. Ze zou haar wedde blijven behouden.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 okt 2021 18:29

@mava105

Gisteren moest ze aankopen doen voor de campus (369€) en diende die eerst te betalen van onze eigen rekening. Nadien moest ze alles binnenbrengen bij de boekhouder, die het dan op zijn beurt zou terugstorten. Ze heeft dit gedaan. Ik had er geen gerust gevoel bij, maar de centen zijn ondertussen al terug op de rekening gekomen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 okt 2021 16:12

Dat mevrouw de bestelling met haar eigen centen moest betalen is niet OK. Deze instellingen hebben afspraken met de leveranciers. Indien mevrouw niet werd ontslagen door haar werkgever en zij zelf geen ontslag heeft genomen, is ze nog steeds in dienst van haar vorige werkgever. De campusdirecteur is sowieso geen werkgever, wel de instelling waar hij voor werkt. Hetzelfde geldt voor het orgaan waarvoor ze nu werkt, niet de directrice maar wel de instelling waarvoor de directrice werkt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 okt 2021 17:57

Waar ze nu werkt is eveneens een wzc van X.
Deze namiddag is er telefonisch contact geweest met de vakbond waarop de mail om haar job terug te eisen binnen de 7 dagen, verstuurd is.
Nu is het afwachten...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”