Tweede job in het weekend?

Niels2a
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Tweede job in het weekend?

#1 , 05 okt 2021 21:20

Beste,

Ik ben in juni afgestudeerd en kreeg al meteen de opportuniteit om een voltijdse tewerkstelling aan te gaan voor onbepaalde duur in PC 330. Nu heb ik de voorbije 5 jaar lang gewerkt als student in een plaatselijke winkel, en dat vaak op zaterdag. Gezien mijn voltijdse tewerkstelling loopt van maandag tot en met vrijdag, ben ik vrij in het weekend. Mijn vroegere studentewerk heeft me nu gevraagd of ik het zag zitten om in het weekend bij te werken met een interimcontract van tijdelijke vermeerdering van werk (nu het opnieuw drukker begint te worden ivm de feestdagen). Qua belastingen lijkt me dit nog geen probleem te zijn, gezien mijn jaarinkomen nog niet zo extreem hoog zal zijn gezien ik pas half augustus vast in loondienst begon te werken.

Mijn vragen zijn..
1) Is het mogelijk om meer dan 38 u per week te werken? Met dit extra jobje, kan ik makkelijk tot 47 uur per week gaan.

2) Bouw ik nog meer vakantie-rechten op dan dat ik ze opgebouwd heb bij mijn voltijdse tewerkstelling dit jaar?

3) Dien ik mijn werkgever van mijn voltijdse job in te lichten over mijn extra werkactiviteiten in het weekend? Ook al gaat het maar om enkele uurtjes bij te verdienen? In mijn arbeidsovereenkomst kan ik namelijk geen enkele clausule terugvinden dat dit niet zou mogen. Ik werk in een ziekenhuis, en mijn weekendwerk is als kassamedewerker in een winkel waardoor dit niet als concurrentie bezien kan worden. Sowieso zal ik mijn gezondheid goed bewaken voor moest het te veel worden. In feite gaat het 'maar' om 10 zaterdagen dat ik tot het einde van het jaar extra zou willen presteren. Moest ik niet verplicht zijn om mijn huidige werkgever in te lichten over mijn extra werkuren bij een andere werkgever, kan men mij dan iets maken moest er een collega per toeval opmerken dat ik in het weekend extra werk zonder te verwittigen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Groetjes,

Niels

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 05 okt 2021 21:38

1) Ja.

2) Ja:
Iedereen heeft recht op 24 dagen vakantie (wat overeen komt met 4 weken van 6 dagen).
Dit wordt proportioneel veranderd adhv de werkelijke tewerkstelling: werkweken van 5 dagen worden dus 20 dagen verlof.

Nu ga jij 6 dagen per week werken, waardoor je opnieuw recht hebt op 24 dagen zoals voorgeschreven:
20 dagen bij de ene werkgever, 4 dagen bij de tweede.
Dit wel als je bij beide een volledig jaar werkt.

Vakantiegeld krijg je bij je tweede job meteen (bij interim zit dit in je gewone loon inbegrepen).

3) Je hoeft het niet te melden, maar het is wel netjes om het wel te doen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”