Mogelijks ontslag om dringende redenen

Jonas15
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Mogelijks ontslag om dringende redenen

#1 , 19 sep 2021 19:00

Beste,

Om een lang verhaal kort te maken komt het erop neer dat een kennis haar geduld verloren is wanneer een inwoner van de gemeente (zij werkt bij de groendienst) kwam klagen dat ze blijkbaar z'n auto vol stof geblazen zou hebben met de bladblazer.

Dit is technisch gezien niet mogelijk, er werd in de andere richting geblazen en de auto stond achter het hoekje achter een metershoge beplanting. Enfin, dat doet niet terzake.

Omdat er geen speld tussen te krijgen was en het maar bleef duren zei ze iets in de aard van "Sorry, maar ik moet verder gaan werken". De man kwam achter haar aan gelopen en in een opwelling - gefrustreerd omdat het werk niet op tijd af gaat geraken - draait ze zich om en zegt "Godverdomme, fuck you", maar dat was eerder uit frustratie dan om de man te kwetsen.

De man is kwaad weggelopen, de kennis is een beetje later 2 keer gaan proberen aanbellen om haar excuses aan te bieden, maar tevergeefs helaas.

Beetje later (dezelfde dag, 15 september) moest de kennis bij de ploegbaas komen om haar verhaal te doen. De man was gaan klagen bij de gemeente.

Ze moest meteen na het gesprek naar huis en moest donderdag en vrijdag niet komen werken. (vrijdag had ze wel sowieso verlof). Maandag moet ze naar het gemeentehuis waar een aantal personen samen zullen zitten om over haar lot te beslissen (als we het juist begrepen hebben).

's avonds kreeg ze nog wat meer info van de personeelsdienst: de algemeen directeur neemt de feiten zeer ernstig.

We zijn nu bang voor een ontslag om dringende redenen. Kan dit nog? Ze is niet op de hoogte gebracht van een onstslag (om dringende redenen), en de feiten hebben zich voorgedaan op woensdag 15 september.

Volgens wat ik heb opgezocht moet een ontslag om dringende redenen gegeven worden binnen de 3 werkdagen na de feiten, zaterdagen inclusief. Op een andere website wordt dit vermeldt: "de werkgever moet je ontslaan binnen de 3 werkdagen vanaf het ogenblik dat hij voldoende kennis heeft over de tekortkoming".

Logischerwijs lijkt het logisch dat ze op de dag zelf voldoende kennis hadden aangezien toen al werd vermeld dat de algemeen directeur de feiten zeer ernstig neemt. Zo'n conclusie neem je niet zomaar, toch?

De effectieve vragen:
1) Kan je door "Goverdomme, fuck you" te zeggen ontslagen worden om dringende redenen?
2) Kan dit nog op maandagmorgen? Ze is niet op de hoogte gebracht van een ontslag tot nu toe.
3) Wat als men dit toch probeert? Kun je tekenen voor "niet akkoord",..
4) Waar moet ze rekening mee houden voor ze iets ondertekend?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 19 sep 2021 19:05

Een gemeentearbeider zou toch een minimum aan respect tegenover de inwoners moeten tonen, dan is zo schelden toch wel reden voor disciplinaire actie. Maar als ik het goed begrijp, vond het incident plaats in de privé sfeer?

Jonas15
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2021 19:25

Het incident vond plaats tijdens het werk.

De inwoner was nu ook niet bepaald vriendelijk. Volgens het verhaal dat ik heb gehoord was er ook geen respect van hem naar haar toe.

Zij is ondanks dit toch vriendelijk gebleven tot de man uiteindelijk haar achterna kwam..

Akkoord, dat praat het niet goed, maar het is ook niet zo dat er geen respect was, toch? Andere begon ze wel van het begin dit te zeggen, als ze geen respect zou vertonen. Niet? Ze is eerst vriendelijk en rustig gebleven.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 19 sep 2021 19:37

Als ik eerst rustig en beleefd met u in discussie ga, en vervolgens uw huis in brand steek, gaat men dan nog kijken naar de initiële actie?

En dat is net het punt, als iemand die de gemeente vertegenwoordigd moet men steeds kalm blijven, ook al begint de andere partij te schelden. Acties van een personeelslid aan het werk vertegenwoordigen de gemeente.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 sep 2021 19:46

https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... chappelijk

De periode van 3 dagen start de volgende dag : donderdag-vrijdag-maandag. Dus maandag kan zeker nog.

De reden voor ontslag wegens dringende reden vind ik alles behalve onder de gordel = zou typisch zijn voor de huidige trends in de maatschappij. Bovendien is het geen interactie tussen werkgever en werknemer. Burger en werknemer = woord tegen woord.
En de door u gemelde reden, is voor mij zeker geen ontslag waard; burger daagde werknemer uit. Zwaarste sanctie (?) een aanmaning.

Een arbeidsrechtbank zal in normale omstandigheden dit ontslag niet aannemen. Er is immers geen arbeidsconflict. Als iedereen voor fuck ... moet ontslagen worden dan zijn er veel werklozen.
En bovendien moet de helft van gemeenschap beboet en gestraft worden door Unia : wegens uitspraken gemeentepersoneel leunt op hun bezem ...
Uitdaging door tegenpartij is zeker een drukkingsmiddel tov werkgever en voor de vakbond.

Zou zeker niets ondertekenen. Zie absoluut geen kink in de kabel tussen werkgever en werknemer. Dit op voorwaarde dat de info gegevens correct en volledig zijn in de topic.

Absoluut aan de vakbond voorleggen in geval van ontslag.

Het werk haar opgelegd door de werkgever kan niet uitgevoerd worden zonder stof opwaaiing zeker bij droog weder.
Het is niet gezellig stof op uw wagen; maar dat zijn feiten die in elke gemeente wekelijks gebeuren.
En beleefdheid moet van twee kanten komen.

Laatst gewijzigd door LYNX XX op 19 sep 2021 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Jonas15
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2021 19:47

Bedankt voor de duiding.

Ik herhaal even m'n vragen:
1) Kan je door "Goverdomme, fuck you" te zeggen ontslagen worden om dringende redenen? (Kan een subjectief antwoord zijn)

2) Kan dit nog op maandagmorgen? Ze is niet op de hoogte gebracht van een ontslag tot nu toe. (volgens de wet)
3) Wat als men dit toch probeert? Kun je tekenen voor "niet akkoord",..
4) Waar moet ze rekening mee houden voor ze iets ondertekend?

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 sep 2021 20:14

Bedankt voor de duiding.

Ik herhaal even m'n vragen:
1) Kan je door "Goverdomme, fuck you" te zeggen ontslagen worden om dringende redenen? (Kan een subjectief antwoord zijn)

2) Kan dit nog op maandagmorgen? Ze is niet op de hoogte gebracht van een ontslag tot nu toe. (volgens de wet)
3) Wat als men dit toch probeert? Kun je tekenen voor "niet akkoord",..
4) Waar moet ze rekening mee houden voor ze iets ondertekend?
Zie mijn reactie. Persoonlijk zou ik absoluut niets ondertekenen. Zij is niet verplicht een ontslag wegens dringende reden te ondertekenen. Moet aangetekend verstuurd worden.

Wel indien ontslag direct vakbond inschakelen en desnoods de politieke partijen in de oppositie. Dit is absoluut geen reden tot ontslag. Something stupid heb ik zelfs in mijn actieve loopbaan nog niet eens overwogen om in te grijpen. Werknemers zijn geen incasseerbare slaafjes die zich alles moeten laten welgevallen.
In de gemeente beleeft men op de gemeentehuizen heel wat andere uitspraken aan de balies en de diensten.
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 19 sep 2021 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 sep 2021 20:19

1. Het spijt me, maar hier gaat niemand correct met zekerheid op kunnen antwoorden. We hebben het niet gezien of gehoord, we weten niet wat je kennis en de klager beweerd hebben. Bovendien weet jij het ook maar van horen zeggen.

2. Ja, maandag is de derde werkdag na woensdag. Het gaat erom dat een ontslag om dringende reden de verdere werkrelatie moet onmogelijk maken, men kan hier dus geen weken later mee afkomen.

3 + 4. Je kennis hoeft niks te tekenen. Als een document wordt voorgelegd, laat je weten dat je dit eerst meeneemt om te laten nalezen door vakbond of je juridisch adviseur.

Dikwijls zeggen mensen hier dat ze “verplicht werden om te tekenen”. Dat is onzin. Men zal aandringen en in sommige omgevingen eens hard roepen, maar nu ook geen geweer op je richten.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#9 , 19 sep 2021 20:22

men zal eerst haar kant van het verhaal willen horen voor men een beslissing neemt, is ook de enige correcte "democratische" manier.

haar uitlating is ver van "ongepast", respect moet van beide kanten komen, als men zich bedreigd of lastig gevallen voelt dan is een uitspraak rap gedaan

iota
Berichten: 830

#10 , 19 sep 2021 20:36

Als die man na de discussie kwaad achter haar aanloopt, is dat ook nogal intimiderend. Toch niet zo gek dat je dan schrikt en krachtig roept, zou ik zeggen.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 sep 2021 20:38

TS als ik de topic nog eens goed lees en de info correct is : kan werkneemster zich nog beroepen op belaging en belediging door de burger en belemmering van haar werk. Het is altijd makkelijk om de onderste in de rangorde de volle laag te geven.
Ik zie hier bij ons geregeld bij het straatvegen ( veegwagen ) steentjes rondom vliegen ( soms op wagens ); is dat een fout van de werknemer of de oversten ? Of van zij die hun wagen vertikken te verplaatsen ?

Jonas15
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 sep 2021 22:38

Bedankt voor de duiding.

Ik herhaal even m'n vragen:
1) Kan je door "Goverdomme, fuck you" te zeggen ontslagen worden om dringende redenen? (Kan een subjectief antwoord zijn)

2) Kan dit nog op maandagmorgen? Ze is niet op de hoogte gebracht van een ontslag tot nu toe. (volgens de wet)
3) Wat als men dit toch probeert? Kun je tekenen voor "niet akkoord",..
4) Waar moet ze rekening mee houden voor ze iets ondertekend?
Zie mijn reactie. Persoonlijk zou ik absoluut niets ondertekenen. Zij is niet verplicht een ontslag wegens dringende reden te ondertekenen. Moet aangetekend verstuurd worden.

Wel indien ontslag direct vakbond inschakelen en desnoods de politieke partijen in de oppositie. Dit is absoluut geen reden tot ontslag. Something stupid heb ik zelfs in mijn actieve loopbaan nog niet eens overwogen om in te grijpen. Werknemers zijn geen incasseerbare slaafjes die zich alles moeten laten welgevallen.
In de gemeente beleeft men op de gemeentehuizen heel wat andere uitspraken aan de balies en de diensten.
Dankuwel voor uw hulp! Toen ik mijn antwoord postte zag ik enkel een link in uw post, m'n excuses.

Bedankt. Ik laat haar weten zeker niets te ondertekenen.

(Wat die 3 dagen betreft: zaterdag telt toch ook mee als werkdag in dit geval? Dan is het toch donderdag-vrijdag-zaterdag?)

Jonas15
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 sep 2021 22:56

1. Het spijt me, maar hier gaat niemand correct met zekerheid op kunnen antwoorden. We hebben het niet gezien of gehoord, we weten niet wat je kennis en de klager beweerd hebben. Bovendien weet jij het ook maar van horen zeggen.

2. Ja, maandag is de derde werkdag na woensdag. Het gaat erom dat een ontslag om dringende reden de verdere werkrelatie moet onmogelijk maken, men kan hier dus geen weken later mee afkomen.

3 + 4. Je kennis hoeft niks te tekenen. Als een document wordt voorgelegd, laat je weten dat je dit eerst meeneemt om te laten nalezen door vakbond of je juridisch adviseur.

Dikwijls zeggen mensen hier dat ze “verplicht werden om te tekenen”. Dat is onzin. Men zal aandringen en in sommige omgevingen eens hard roepen, maar nu ook geen geweer op je richten.
Bedankt voor uw hulp. Ik geef het zeker door zodat ze morgen niets ondertekend waar ze niet akkoord mee is.

Vreemd wel, wordt zaterdag niet als werkdag aanzien?

http://ontslagadvies.be/werknemer/ik-wo ... ende-reden
de werkgever moet je ontslaan binnen de 3 werkdagen vanaf het ogenblik dat hij voldoende kennis heeft over de tekortkoming.
Zaterdag telt als een werkdag, zelfs al wordt er op zaterdag niet gewerkt
https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwNew ... nDocument=
Zodra een zekere kennis verworven is van de feiten die de dringende reden vormen, moet de mondelinge of schriftelijke kennisgeving van het ontslag verplicht binnen 3 werkdagen (met inbegrip van de zaterdagen) gebeuren
https://nl.workpocket.be/4/1/het-ontsla ... nde-reden/
De vormvereisten
Ontslag binnen drie werkdagen na kennisname van de feiten
Overeenkomstig artikel 35 derde lid van de Arbeidsovereenkomstenwet mag een ontslag om dringende reden niet meer zonder opzegging of voor het verstrijken van de termijn worden gegeven, wanneer het feit ter rechtvaardiging van het ontslag zonder opzegging of voor het verstrijken van de termijn sedert ten minste 3 werkdagen bekend is aan de partij die zich hierop beroept. Als werkdag wordt in deze zin aanzien alle dagen van de week behalve zon – en feestdagen.
Anderzijds vind ik ook deze info terug:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2016041408
5° "werkdag": de weekdag die geen zaterdag, zondag of wettelijke feestdag is.
Toch wat tegenstrijdige info dus.. Ik geef alvast aan de kennis door dat ze dit misschien voor de zekerheid toch niet naar boven brengt indien men haar wil ontslaan om dringende redenen.

In ieder geval stelt het me al wel wat gerust dat jullie niet van mening zijn dat dit een ontslag (om dringende redenen) waard is. Natuurlijk ligt dat lot in de handen van de beslissende personen, maar laat ons hopen.

Nog eens bedankt allemaal en een fijne nacht.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 19 sep 2021 23:11

Dit is technisch gezien niet mogelijk, er werd in de andere richting geblazen en de auto stond achter het hoekje achter een metershoge beplanting.
Blaast onder de beplanting door ...

lukasi
Berichten: 1141

#15 , 20 sep 2021 08:33

Getuigen ?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”