Vragen over dadingsovereenkomst

james20
Topic Starter
Berichten: 11

Vragen over dadingsovereenkomst

#1 , 25 aug 2021 06:38

Hallo,

Ik heb zelf ontslag genomen en had een opzegperiode van 7 weken. Ik had gevraag aan mijn werkgever om dit 2 weken vroeger te beëindigen en dit was mogelijk. Mijn opzeg is verstuurd,en nu hebben ze hiervan een dadingsovereenkomst opgesteld, maar ik maak mij enige zorgen over de vergoedingen die ik (niet) zal krijgen:

Er staat vermeld: Op 12/08/21 heeft de werknemer kennis gegeven van zijn wens om een einde te maken aan de arbeidsovereenkomst van 10/10/16 die de partijen bindt en dit op 19/09/21 met onmiddellijk gevolg, zonder een opzeggingsperiode te vervullen en zonder opzeggingsvergoeding of enige andere vergoeding.
De partijen wensen met deze overeenkomst hun akkoord te bekrachtigen en elk geschil met betrekking tot de arbeidsovereenkomst en het beëindigen ervan te beslechten.

Ik begin op 20/09 op mijn nieuw werk. Welke vergoeding ga ik nu krijgen ? Normaal gezien toch: Mijn loon van de eerste 2 weken van september, vakantiegeld van het jaar erna, misschien een deel van de eindejaarspremie ? Maar als er in de dadingsovereenkomst vermeld staat "zonder opzegvergoeding of enige andere vergoeding" , dan is de vraag: ga ik dit dan nog krijgen ? Of maak ik mij teveel zorgen ?

Er staat ook vermeld dat ze mij een C4 gaan bezorgen, meer niet. Maar ik heb toch ook recht op een vakantieattest ? Waarom zou dit niet vermeld staan in zo'n overeenkomst ?

Alvast op voorhand bedankt voor de reacties !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
De Valk
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 aug 2021 09:48

Eenmaal een dading is opgesteld, kunnen de partijen niet op hun gemaakte afspraken terugkomen, behoudens wederzijds akkoord. Een dading bindt de partijen op definitieve wijze. Indien één van de partijen zich niet houdt aan de gemaakte afspraken, kan de andere partij zich verweren door te wijzen op het bestaan van de dading (exceptie van dading). Aangezien een dadingsovereenkomst als doel heeft een geschil definitief te beëindigen, is het uitgesloten dat partijen de afspraken nog voor de rechtbank brengen.

Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2021 17:58

'Zonder enige andere vergoeding' wil gewoon zeggen dat je geen vergoeding kan eisen voor de weken die je vroeger stopt.

Je krijgt sowieso je vakantiegeld en eindejaarspremie (afhankelijk van het paritair comité waartoe je behoort).
Naast c4 zul je dan ook vakantieattest en tewerkstellingsattest krijgen.
Geen stress dus!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”