ontslag na gevangenisstraf

thunderbird68
Topic Starter
Berichten: 1

ontslag na gevangenisstraf

#1 , 08 feb 2009 18:18

Ik heb een vraag over mijn werk. Ik ben in december 6 weken gedetineerd geweest vanwege het rijden zonder verzekering/rijbewijs. Dit was een delict dat ik heb gepleegd in 2005, maar omdat ik nergens stond ingeschreven heb ik dit vorig jaar pas te horen gekregen. De eerste strafperiode was een periode van 4 weken, maar toen ik daar eenmaal in zat kwamen er nog 2 weken bij omdat ik 2 keer toen was aangehouden. De dag nadat ik vrij was ben ik meteen weer aan het werk gegaan. Met mijn werkgever heb ik toen besproken dat ik die periode zou opvangen door mijn vrije uren daarvoor in te zetten. In de eerste week had ik vakantie (ik ben docent op een school voor moeilijk opvoedbare kinderen), die andere 5 weken hadden we op deze manier opgelost (ik kwam echter 3 dagen te kort). Het probleem is nu dat mijn werkgever een bewijs wil van mij dat ik die extra 2 weken inderdaad in detentie zat. Echter omdat dit zo’n oud vergreep is, is dit niet mogelijk (zo is mij verteld door de gevangenis waar ik zat). Als ik dit bewijs niet lever, kan ik er op rekenen dat ik word ontslagen. Mijn vraag is nu; moet ik dit bewijs leveren? Ook met oog op de wet van privacy? Zo ja, hoe kan ik alsnog aan dit bewijs komen? Tenslotte mag mijn werkgever mij om deze reden ontslaan (ik heb een vast contract voor onbepaalde tijd)?ik heb mijn ontslagbewijs laten zien die ik uit de gevangenis heb meegekregen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 19 feb 2009 19:38

U bent us veroordeeld bij verstek - daarna verzet ingesteld en zaak voorgekomen en dan veroordeeld tot ...

U hebt ( had) een advocaat?

..kwam daar nog 2 weken bij omdat ik 2 keer was aangehouden -- was dat dan voor een andere zaak ??

Waarom kan de gevangenis daar geen attest voor geven - u bent daar toch geweest... en u hebt toch een ontslagbrief waarop staat dat u op dag x ontslagen bent voor feit y

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”