Meer werk voor hetzelfde geld.

dreamless12
Topic Starter
Berichten: 15

Meer werk voor hetzelfde geld.

#1 , 01 aug 2021 13:15

Dag Iedereen,

3 jaar terug begon ik te werken in een hotel als nachtreceptionist.
Toen Corona uitbrak moesten we aan de receptie plots beginnen werken in het restaurant en keuken.
Als nachtreceptionist moet ik nu een heel ontbijt klaarmaken + de receptiewerken.

Kan mijn baas dit zomaar doen ?
Ik werd aanvaard als nachtreceptionist maar moet nu al die taken extra doen.
Dit staat ook niet zo vermeld in mijn contract.

Ik weet dat op sommige plaatsen de nachtwaker het ontbijt maakt en klaarzet maar dit was niet de job waarvoor ik ben gegaan.

Hier zijn mijn vraag.

Indien ik mijn ontslag zou geven, kan ik dit als argument gebruiken?
Dat het niet in mijn contract word vermeld en ik niet akkoord ga met de extra taken die nu worden toegevoegd?

Bij de start was mijn takenpakket " ronde van hotel en bijgebouw, in en uitchecken van klanten. De afsluit van de dag, kassa tellen enz.. "

Nu behoord de keuken en het restaurant hierbij alsook opkuis van het restaurant en opdienen aan klanten.

Ik merk vooral dat de manager geld probeert uit te sparen en de " bediendes " van de receptie het arbeid werk te laten doen omdat ze een bediende niet zo makkelijk kan ontslaan daar we er al langer werken.

2de vraag. Kan ik van mijn baas eisen dat ze terug een kok aanvaard zoals het ervoor was zodat ik als receptionist niet in de keuken moet staan?

Alvast bedankt voor de info.

Met vriendelijke groet :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 aug 2021 16:14

Je kan alles eisen, maar of je dan nog een job zal hebben binnenkort is nog maar de vraag.
Er is nog niemand gestorven van een beetje werken.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 01 aug 2021 16:30

Kok in restaurant moet mogelijk aan diplomavoorwaarden voldoen.
Arbeidsinspectie (via vakbond) eens vragen om langs te komen.

Reclame

LeenW
Berichten: 12826

#4 , 01 aug 2021 16:37

Maakt u dan ook meer uren of had uw vorig takenpakket dan zoveel "vrije" tijd dat al die nieuwe taken er zo maar bij kunnen worden genomen?

Een mogelijke verklaring is dat 3 jaar geleden de beroepskennis nog bestond, toen moest een kok nog een opgeleide kok zijn. Nu is dat niet meer het geval. Het is dan ook niet onlogisch dat twee kleinere jobs hierdoor gecombineerd worden.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 01 aug 2021 19:51

Kok in restaurant moet mogelijk aan diplomavoorwaarden voldoen.
Arbeidsinspectie (via vakbond) eens vragen om langs te komen.
De job van een kok in een ontbijtrestaurant is niet vergelijkbaar met deze in een driesterrenrestaurant

Thomas_A
Berichten: 2303
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 aug 2021 20:49

Indien ik mijn ontslag zou geven, kan ik dit als argument gebruiken?
Dat het niet in mijn contract word vermeld en ik niet akkoord ga met de extra taken die nu worden toegevoegd?

Je hoeft geen reden te vermelden om je ontslag te geven. Het is dus niet relevant om dit als argument te gebruiken.

Je lijkt het als iets negatief te beschouwen dat het management probeert geld te besparen. Als er binnen een job ruimte is om extra taken bij te nemen, is dat gezonde bedrijfsvoering.

Er zijn inderdaad geen diplomavereisten meer voor koks.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 01 aug 2021 22:58

Heb vannacht op doorreis in Frankrijk in een familiehotel geslapen: receptionist liep heen en weer tussen de ontbijtkeuken en de receptie om af te rekenen. Ontbijt was wel zonder koken (geen gebakken eieren etc - enkel gekookte). Maar voorts supermooi. Ze maakte enkel de warme dranken. Heb met plezier ontbijt betaald uit appreciatie voor de middenweg die ze gevonden hebben om hun job te behouden zonder dat de baas failliet gaat.

Als je dat niet ziet zitten dan zoek je maar ander werk. Bij mijn weten moeten koks geen vakbekwaamheidsattest meer hebben maar je kan natuurlijk de pannen niet in de steek laten om naar de receptie te hollen …. Ook natuurlijk geen extra onbetaalde uren te presteren.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 02 aug 2021 18:54

Klopt inderdaad - uiteraard zal FAVV mogelijk wel problemen 'laten' stoppen.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#9 , 03 aug 2021 07:45

Beste

U kan dit even lezen. Uiteindelijk is een arbeidsovereenkomst een contract. 'Deze overeenkomsten kunnen in principe niet gewijzigd worden, tenzij met instemming van de andere contractpartij, aan wie men geen zaken mag opdringen waarover men niet gecontracteerd heeft. Niet zomaar de eenzijdige wijziging van elke arbeidsvoorwaarde leidt ertoe dat de eenzijdige verbreking van de overeenkomst kan worden vastgesteld. Het dient te gaan om een voorwaarde die essentieel is voor die arbeidsovereenkomst. Welke arbeidsvoorwaarden nu essentieel zijn en welke niet, is voor betwisting vatbaar.' Daar zal in voorkomend geval een rechtbank moeten over beslissen. Tegelijk heeft een werkgever een zeker wijzigingsrecht. En de rechtspraak verwacht van de werknemer ook een zekere goede trouw en een begrip dat de algemene belangen van de onderneming in de weegschaal liggen tegenover de private belangen van de werknemer. Wat betreft de hotelsector lijkt het me actueel niet onlogisch dat gezien COVID de activiteit gedurende anderhalf jaar zeer laag heeft gelegen. Waardoor de financiële druk wel toegenomen is. Ik weet dat in vele hotels de receptionisten in die periode ook veel minder werk hadden dan normaal gezien veel minder hotelgasten. Dat er nu even wat meer werk is zal wel kloppen. Maar de gemiddelde werklast over die ganse periode - met een lang dal en nu even een piek - zal wel lager zijn dan normaal...

https://nl.workpocket.be/3/9/de-eenzijd ... orwaarden/
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”