Inleveren wagen zonder car policy

GVW
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Inleveren wagen zonder car policy

#1 , 01 aug 2021 10:03

Ik heb mijn ontslag gegeven bij mijn huidige werkgever. Mijn vooropzeg begint vanaf morgen.
Nu kreeg ik een document van mijn werkgever die hij vraagt te ondertekenen waarin staat dat hij kennis neemt van mijn ontslag met de data van laatste werkdag enz...

Maar bij een laatste regel stel ik mij toch vragen:

" Bij het inleveren van de firmawagen dient deze grondig langs de buiten- en binnenzijde gereinigd. Aansluitend zal de wagen onderzocht worden naar zijn goede staat, eventuele beschadigingen en/of ontbrekende elementen en/of documenten.
Vastgestelde kosten voor herstelling, vervanging, het profesioneel laten reinigen van de wagen alsook versnelde waardevermindering, worden verhaald op de werknemer. Indien dit het geval is wordt dit bedrag ingehouden bij de laatste afrekening van het loon en het vakantiegeld "

Ben ik verplicht dit te tekenen?
Wij hebben geen car policiy enkel staat er in het arbeidscontract:
Voor uw beroepsverplaatsingen wordt U een firmawagen ter beschikking gesteld ( zie ook car-policy )
De car policy heb ik nooit gezien noch ondertekend.

Graag jullie advies wetende dat de wagen meer dan 3 jaar is en 142000km op de teller.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2303
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 aug 2021 11:08

Ik zie niet direct in waarom u nu iets zou moeten ondertekenen. U hebt uw ontslag ingediend, de werkgever bevestigt schriftelijk dat hij dit ontvangen heeft. U hoeft niet meer te bevestigen dat u zijn antwoord ontvangen hebt. Zo blijven we bezig.
Wij hebben geen car policiy enkel staat er in het arbeidscontract:
Voor uw beroepsverplaatsingen wordt U een firmawagen ter beschikking gesteld ( zie ook car-policy )

Rare formulering. Mag u de wagen ook privé gebruiken? Betaalt u maandelijks een VAA?

Schade door normale slijtage wordt alleszins nooit aangerekend. Echte beschadigingen soms wel, al heb ik al car policies gezien waarbij de werkgever dit in beperkte mate op zich neemt.

GVW
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2021 11:32

Ik betaal maandelijks VAA en we mogen de wagen ook privé gebruiken.

Niks van car policy ontvangen noch ondertekend ondanks de verwijzing in het arbeidscontract.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 01 aug 2021 11:37

Bij sommige leasingmaatschappijen is een pittige afrekening voor (zeer lichte) schade deel van het verdienmodel geworden.

Normale kleine krasjes, steenslag, etc worden stevig aangerekend.
Auto is nooit proper genoeg.
En dat wordt geregeld pas vastgesteld weken na inlevering.

Niet laten aan vangen.

Draai het om:
Laat uw werkgever tekenen voor proper en schadevrij afleveren van firmawagen.

Thomas_A
Berichten: 2303
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 aug 2021 11:42

Niks van car policy ontvangen noch ondertekend ondanks de verwijzing in het arbeidscontract.

Ik zou niet direct durven zeggen dat u hier sterk in staat, aangezien u wel de arbeidsovereenkomst ondertekend hebt waarin staat dat de afspraken in die car policy staan. In verschillende gevallen heb ik zelf ook de car policy wel ontvangen maar niet expliciet getekend.

GVW
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 aug 2021 12:24

Wagen is geen leasing maar gekochte auto

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 01 aug 2021 12:26

Ikzelf heb er nooit een gekregen, alhoewel 5 firmawagens achtereen. Enkel bij de laatste kreeg ik een rekening voor schade (krassen op de velgen door het parkeren langs een te hoge stoep) Ik reeds gemiddeld 55.000 km per jaar , met om de 3 jaar een nieuwe wagen . Dan is een krasje normaal.

GVW
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 aug 2021 19:32

Wat een gedoe allemaal….

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 01 aug 2021 23:15

Niet ondertekenen. Lever de wagen proper in op je laatste werkdag. Enkel aftekening eisen voor afgifte sleutels en tankkaart. Wil hij niet tekenen dan wagen achterlaten, sleutels meenemen en tankkaart in stukken geknipt ook meenemen. Stuur dan een AS met kopie per gewone brief dat je ze alsnog op eenvoudig verzoek tegen ontvangstbewijs wil komen brengen.

Niet gans zeker dat dit juridisch 100% is maar zo zou ik het aanpakken denk ik.

Werkgever mag wagenschade niet afhouden van je loon maar wel een rekening versturen …. Als je die niet betaalt kan hij procederen. Baas moest maar een deftige omnium nemen …

Heb zelf al een paar keer kleine franchises moeten betalen en daarvoor telkens een rekening gekregen omdat loonafhouding niet mag als je geen toestemming geeft. Er is wel een deftige carpolicy die de (faire) regels goed definieerde.

t Is wel zo dat vele car policies (ook bij ons) nadelig zijn als je ontslag neemt (wat jij deed). Bv volle eigen bijdrage over de resterende levensduurperiodd betalen. Maar er was geen policy ….

GVW
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 aug 2021 07:40

Eigenlijk had ik mijn arbeidscontract niet mogen tekenen zonder de car policy gezien te hebben.

Nu kan hij erin zetten wat hij wil….

narulaprince65
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 aug 2021 13:47

Ik betaal maandelijks VAA en we mogen de wagen ook privé gebruiken.

narulaprince65
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 sep 2021 11:27

Ik betaal maandelijks VAA en we mogen de wagen ook privé gebruiken.
spice money
teatv apk

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 02 sep 2021 12:11

Heb je al eens gezegd.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”