Geen C4

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

Geen C4

#1 , 05 feb 2009 10:50

De vader van mijn zoon is ontslagen en heeft op 3 januari 2009 zijn laatste werkdag gedaan.
Hij krijgt echter zijn C4 niet ondanks aandringen van hem en vakbond.
Wat kan hij nog doen?
Hij krijgt nu zijn werkloosheidsbijdrage niet en heeft dus geen vervangingsinkomen. Even vlug werken vinden, is in deze tijd niet zo evident.
Dank u voor uw advies.

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 05 feb 2009 11:57

ontslag wegens dwingende reden?

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

#3 , 05 feb 2009 23:31

Nee, helemaal niet.
Hij en zijn werkgever kwamen wel niet meer goed overeen.

Groetjes

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 05 feb 2009 23:49

RVA bezoeken en klacht indienen. U heeft recht op een C4. de werkgever mag die niet achterhouden. Eventueel eventjes bij de RSZ stoppen.
Het was toch geen taxibedrijf? of firma die werkt met gelegenheidsarbeiders?

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 06 feb 2009 11:11

“Art.87.De werkloze dient zijn uitkeringsaanvraag in bij zijn uitbetalingsinstelling door middel van één van navermelde formulieren :1° het ‘werkloosheidsbewijs - arbeidsbewijs’ C 4, dat de werkgever overhandigt aan de werknemer wiens arbeidsovereenkomst een einde heeft genomen...”(M.B. Werkloosheidsbesluit 26 november 1991).

“Art.175.Onverminderd...worden gestraft :1° met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met een geldboete van 100 tot 1 000 frank of met één van die straffen alleen :a) de werkgever...die geweigerd of nagelaten heeft om de documenten voorgeschreven door of krachtens dit besluit, op te maken, af te leveren of aan te vullen in de voorwaarden en binnen de termijnen die zijn voorgeschreven...”(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

Maan uw werkgever aangetekend aan u onverwijld uw C4 te overhandigen. Doet hij dit niet wend u dan met kopie van die aanmaning tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552 en stuur daarvan afschrift aan RVA.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Zjef
Berichten: 156

#6 , 06 feb 2009 23:05

Waarom nog eerst aanmanen ? De werkgever is verplicht dit formulier spontaan te overhandigen bij uitdiensstreding.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 06 feb 2009 23:55

één simpele reden. Bewijzen dat je als werknemer al het mogelijke hebt gedaan om je recht te verkrijgen. Dan sta je 1000 maal sterker als het tot een geding komt.

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

#8 , 07 feb 2009 00:32

Bedankt iedereen!
Ik zal dit aan de vader van mijn zoon doorgeven.
Hij werkte niet bij een taxibedrijf maar al 2 jaar bij een bewakingsfirma.
Dit zal hem zeker verder helpen.

Groetjes

paling
Berichten: 280

#9 , 07 feb 2009 02:13

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:13, 1 keer totaal gewijzigd.

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

#10 , 07 feb 2009 07:00

Hij is al naar de vakbond gestapt maar ik vroeg me af of hij nog iets anders kon doen.
Ik heb jullie informatie doorgestuurd en zal ook laten weten hoe het afloopt.
Bedankt allemaal!

Groetjes

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 07 feb 2009 16:18

doen want anders gaat de RVA er van uit dat hij de fout maakt en wordt hij geschorst voor een periode

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”