Geen kopie van arbeidsovereenkomst ontvangen

HRETA67
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Geen kopie van arbeidsovereenkomst ontvangen

#1 , 23 jun 2021 13:16

Mijn dochter is reeds meer dan 1 jaar tewerkgesteld als groom in een paardenstalling.
Haar werkgever heeft haar gezegd dat ze een deeltijdse arbeidsovereenkomst heeft, maar zelf heeft ze geen kopie van deze overeenkomst ontvangen en telkens wanneer ze er naar vraagt, zijn ze het telkens 'zogezegd' vergeten.
Nu vraagt ze om verlof te nemen en wordt dit niet toegestaan. Bovendien moeten ze ook weten waarom ze verlof wilt nemen.
Door het feit dat ze boven de stalling woont, kunnen ze heel haar doen en laten volgen. Als ze voor een covid-test naar de dokter wilt, raadt haar werkgever het af en zegt dat het niet nodig is. Onlangs werd ze door haar huisarts doorverwezen naar het ziekenhuis voor onderzoek en moest ze eerst zorgen dat haar werk gedaan was alvorens naar het ziekenhuis te gaan. En er zijn zo nog veel voorbeelden die ik kan aanhalen.
Wij hebben een vermoeden dat er helemaal geen arbeidsovereenkomst is en dat mijn dochter dus met niets in orde zal zijn.
Nu heeft mijn dochter beslist om ander werk te zoeken, maar ze weet dus niet of ze een opzegtermijn moet respecteren, hoeveel dagen verlof ze nog kan opnemen enz. ...
Hoe kan ze deze situatie best aanpakken?
Alvast dank voor jullie reakties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 23 jun 2021 13:49

"Wij hebben een vermoeden dat er helemaal geen arbeidsovereenkomst is en dat mijn dochter dus met niets in orde zal zijn."

Daar lijkt het sterk op.
Meer dan een jaar?
Heeft ze de belastingfiche van haar inkomsten over 2020 ontvangen?
Lijkt alsof ze in het zwart werkt en zelfs niet in orde is voor de ziekteverzekering om dan nog maar te zwijgen over pensioenbijdragen.

Ik zou beginnen met het verzamelen van getuigenissen dat ze daar effectief werkte en vervolgens een verzoekschrift richten aan de Arbeidsrechtbank om de werkgever te laten veroordelen en schadevergoeding te bekomen.

Man, dat gaat vuurwerk geven!!!!

info: http://www.arbeidsrechtbank.be/verzoekschrift.htm
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jun 2021 18:30

Het is normaal niet verplicht om een arbeidsovereenkomst te hebben wanneer het een volledige voltijdse betrekking is.
Hier in dit geval kan je dochter voor gans deze periode claimen dat ze daar voltijds werkt, ik zou ze toch aanraden om ander werk te zoeken
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 23 jun 2021 18:56

hoe wordt ze betaald? cash of op haar rekening? vakantiegeld ontvangen en eindejaarspremie?

HRETA67
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jun 2021 21:04

Een deel cash en deel op rekening. Geen eindejaarspremie en geen vakantiegeld. Ze krijgt zelfs geen verlof.

jef007
Berichten: 1679

#6 , 23 jun 2021 22:05

Heeft ze de belastingfiche van haar inkomsten over 2020 ontvangen?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 23 jun 2021 22:19

En wat met de sociale bijdragen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 23 jun 2021 22:36

Lid vakbond dan deze onmiddellijk in kennis stellen.
Deze zullen dan de nodige inspectiediensten verwittigen die ter plaatse komen kijken.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 23 jun 2021 22:56

Of gewoon rechtstreeks de sociale inspectie contacteren.
Al enkele keren kennissen mee geholpen. Dat geeft vurige gensters en "werkgevers" die de kleur van een smurf krijgen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”