opzeggingstermijn

sky77715
Topic Starter
Berichten: 5

opzeggingstermijn

#1 , 01 feb 2009 20:53

Op 26/11/2008 werd ik door mijn huidige werkgever ontslagen wat via een aangetekend schrijven bevestigd werd.
In dit schrijven wordt een opzeggingstermijn van 3 maanden opgegeven die ik moet presteren.

Op het ogenblik van mijn ontslag was ik 52,5j en 4j en 9 maand in dienst in het bedrijf. Mijn bruto jaarloon bedroeg € 52074.72
Volgens mijn wedde zou de opzeggingstermijn in onderling overleg moeten gebeuren. Verschillende bronnen refereren hiervoor naar de forrmule Claeys.
Berekend via de formule Claeys zou mijn opzeggingstermijn 8 maand bedragen.
Kan ik de voorgestelde termijn nu nog aanvechten ? Zo ja hoe pak ik dit best aan ?
Maak ik een reële kans als het bedrijf het been stijf houdt.

Groeten ,

Luc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
J.P
Berichten: 52

#2 , 02 feb 2009 00:42

Als ik het goed voorheb is het de arbeidsrechtbank die deze formule gebruikt ingeval van betwisitng tussen werkgever en werknermer (indien er geen onderlinge schikking hierover kan getroffen worden) indien u reeds getekend hebt voor akkoord dan betwijfel ik of het nog kan terug gedraaid worden maar dat kan je vragen aan je vakbond (als je 6 maanden aangesloten bent doet hun juridische dienst dat voor u,heb ik vernomen)
ik kan verkeerd zijn .

vriendelijke groeten
J.P

sky77715
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 02 feb 2009 09:50

Beste JP,

Bedankt voor je snelle reactie.
Momenteel heb ik nog niets getekend.
Mijn ontslag werd me mondeling medegedeeld met de uitleg waarom (economische situatie) en de dag erna via een aangetekend schrijven bevestigd.

Vriendelijke groeten

Luc

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 03 feb 2009 10:01

Art.82...§ 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan *16 100 EUR, bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn. Deze termijn wordt vermeerderd met drie maanden bij de aanvang van elke nieuwe periode van vijf jaar dienst bij dezelfde werkgever...§ 3. Wanneer het jaarlijks loon 16 100 EUR overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter. Indien de opzegging wordt gegeven door de werkgever, mag de opzeggingstermijn niet korter zijn dan de in § 2, eerste en tweede lid, vastgestelde termijnen...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

* Op 1 januari 2009 wordt bijgevolg het bedrag van :a) 16.100 EUR...op 29.729 EUR gebracht;b) 19.300 EUR...op 35.638 EUR gebracht;c) 32.200 EUR...59.460 EUR gebracht.(Belgisch Staatsblad 12 november 2008).

Uw jaarloon overschrijdt 29729 euro,doch is lager dan 59460 euro,zodat voornoemd §3 van toepassing is.

‘4j en 9 maand in dienst in het bedrijf’ is minder dan vijf jaar in dienst,zodat de termijn van ten minste drie maanden niet vermeerderd wordt.

‘worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst...hetzij door de rechter‘ blijft echter gelden.

Formule Claeys voor bedienden met een jaarloon tot 120.000 euro: opzegtermijn=(anciënniteit x 0,87) + (leeftijd x 0,06) + (loon/1000 x 106,53* / index maand ontslag** x 0,037) – 1,45
**=gewone index ontslagmaand
(http://www.vacature.com/scripts/indexpa ... ingID=3227)

In uw geval: (4,75 x 0,87) + (52,5 x 0,06) + (52074,72/1000 x 106,53/111,49 x 0,037) -1,45 =(7,67 of 8) maanden
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”