Ocmw tijdelijk contract

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

Ocmw tijdelijk contract

#1 , 25 mei 2021 22:25

Goedenavond,

Sinds 01 januari 2019 werkt mijn partner met bediendencontract als zorgkundige voor een OCMW in de regio van Roeselare.

Dit ofwel voor een 4/5 tot een fulltime contract.

De contracten zijn als volgt:

01/01/2019 tot 31/03/2019 (28,5u)
01/04/2019 tot 30/06/2019 (28,5u)
01/07/2019 tot 31/08/2019 (38u)

dit loopt iedere keer door tot ze nu bezig is met huidig contract van 01/01/2021 tot 30/06/2021.

Ondertussen zijn er “examens” geweest waar ze minstens 60% moest behalen maar ze “maar 58%” had behaald dus niet geslaagd is.

Wat mij vooral opvalt is dat ze reeds meer dan 2 jaar aan de slag is voor deze ocmw en zij toch altijd maar tijdelijke contracten krijgt. Is dit wettelijk? Zoals ik al verschillende malen lees kunnen werkgevers volgens mijn inziens max 2 jaar tijdelijke contracten geven?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Groeten
Gilles

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mei 2021 12:30

Het gaat hier om interim-contracten. Dit is volledig reglementair. Er kan pas overgegaan worden tot een aanwerving als er een vacature wordt opengesteld. Het zal dan om een contract van onbepaalde duur gaan, of van bepaalde duur, bv. voor vervanging van een personeelslid dat gedurende een langere tijd afwezig zal zijn. Personeel binnen de WZC's maken weinig kans op een statutaire aanstelling. Dit geldt trouwens voor de meeste betrekkingen bij lokale besturen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#3 , 26 mei 2021 14:10

Ze kreeg wel degelijk contracten van bepaalde duur. Geen vervangingcontracten..

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mei 2021 14:22

Misschien mijn antwoord nog eens rustig herlezen. Ik heb het in eerste instantie over interim-contracten, niet om vervangingscontracten. Ik spreek pas over vervangingscontracten in de tweede fase om een onderscheid te maken. In deze covid-19 periode zijn interim-contracten een heel normaal verschijnsel.
Misschien ook eens lezen: https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/per ... zendarbeid.

Tenslotte wil ik u toch wel wijzen op het feit dat u zelf aangeeft dat mevrouw niet "geslaagd" is voor deze betrekking. Dit houdt in dat zij niet in aanmerking kwam voor een openstaande betrekking.

Ik zou ook willen wijzen op het specifieke stelsel van een zorgkundige, zij moet hiervoor aan welbepaalde voorwaarden voldoen. Zij moet o.a. de nodige getuigschriften kunnen voorleggen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”