Van contractueel naar statutair ambtenaar of toch niet ?

sjabu
Topic Starter
Berichten: 5

Van contractueel naar statutair ambtenaar of toch niet ?

#1 , 29 jan 2009 12:00

Ik werk al 7 jaar als contractueel (contract van onbepaalde duur) op een dienst van de FOD Justitie, waar ook enkele statutairen werken. Binnenkort wordt de dienst uitgebreid, hetgeen ook gevolgen voor de statuten zal hebben, want er zal enkel met vastbenoemden worden gewerkt. De contractuelen zullen een benoemingsexamen bij Selor moeten afleggen, dat echter, zoals de wet voorschrijft, ook publiek zal opengesteld worden. M.a.w., hoewel ik een contract van onbepaalde duur heb, moet ik een examen afleggen alleen maar om mijn job te behouden. Als ik slaag (wat gezien mijn ervaring wellicht niet onrealistisch is), wordt vervolgens een ranglijst opgemaakt en welke garantie heb ik dan dat ik daaruit gekozen word ? Neem ik niet deel aan het examen, vlieg ik wellicht stante pede buiten... Het hele zaakje is mijns inziens opgezet om weer wat mensen te 'pistonneren' ten koste van het personeel dat al jaren dienst doet en waarvan het werk nooit reden tot klachten heeft gegeven.

Kan dat zomaar ? Kan men mij verplichten om aan een benoemingsexamen deel te nemen ?

bedankt voor de antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 29 jan 2009 13:52

Neen, maar niemand kan de fod justitie verplichten je contract te verlengen., zelfs al ben je de beste werkkracht van heel de dienst.

Niet vergeten dat in overheidsdiensten contractuelen meestal worden aangeworven om 2 redenen:

- om posities in te vullen met dergelijk speciaal profiel dat ze er nooit binnen een normale tijdspanne een ambtenaar voor gaan vinden.

- om tijdelijke tekorten op te vangen binnen bepaalde segmenten van de dienst omdat er geen wervingsreserve meer is of omdat er een wervingsstop geldt.

Als ik de geruchten bij ons (ook een overheidsdienst) juist heb opgevangen zijn er richtlijnen van de ministeries uitgegaan om het aantal contractuelen te beperken. (zal wel aan de "crisis" liggen)

Het lijkt me dan dat jullie personeelsdienst juist zoveel mogelijk moeite doet om jullie toch te kunnen laten blijven.

Dat van die rangschikking is een ander verhaal, stel dat je slaagt en dat je ergens in de goede middenmoot met je cijfer, dan kan het directiecomité mits akkoord van hun ministerie een afwijking aanvragen voor jou omdat je reeds meer dan bekend bent met het uit te voeren werkt, je geen opleidingsperiode meer nodig hebt enz... Heb het nog niet geweten dat hier negatief op wordt gereageerd.

Meedoen aan die examens...

sjabu
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 29 jan 2009 14:14

Bedankt voor het antwoord,

Mijn contract moet toch niet verlengd worden aangezien het een contract van onbepaalde duur is ???


Zelfs als ik slaag, hang ik dus inderdaad af van de 'goodwill' van anderen. Als er toevallig een paar 'vriendjes' in dezelfde reserve terechtkomen, heb ik het dan wellicht vlaggen.

Ik ga gewoon ander werk zoeken en als dat nog niet gelukt is als het examen eraankomt, dan moeten ze mijn contract maar opzeggen en mij 6 maand opzeg geven. Ik veronderstel toch niet dat het feit dat ik mij niet inschrijf voor zo'n examen aanleiding kan geven tot ontslag omwille van ernstige redenen ?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 29 jan 2009 14:58

wil de eerste zien die dat als reden aanhaalt. Ik denk ook dat voornamelijk collega's van je met een contract van bepaalde duur het slachtoffer zullen worden.

Maar waarom weigeren aan een examen deel te nemen?
bekijk het eventjes op deze wijze:

- als je niet slaagt, dan sta je even ver als nu. (slagen of niet slagen kan niets veranderen aan de opzegvoorwaarden in je contract)

- Als je wel slaagt zit je gebeiteld, neem nu nog dat politiek gemanoeuver in het kwadraat is om bepaalde chouchoukes te bevoordelen; jij hebt verdorie een dokument in handen waarmee in een hele resem andere instellingen aan de bak kunt en waar je nog voorrang hebt op de contractuelen zelf!

Niet aarzelen, meedoen. Heb zelf een overheidsexamen de 9de februari, geloof me, zo erg zijn die ondingen niet.

Mensen die logisch kunnen nadenken en een klein beetje stressbestendig zijn zouden hier geen probleem mee mogen hebben.

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 29 jan 2009 18:20

een kennis van mij zit ook als contractueel bij FOD justitie en daar is men hemel en aarde aan het bewegen om hem te laten meedoen want dan kan hij ook meedoen en ingezet worden voor een andere positie - daarbij de andere voordelen niet vergeten

Ook waar ik werk hebben verschillende contractuelen zover gekregen dat ze hebben meegedaan en zijn we zelf enkele maanden aan het lobbyen geweest om die daarna bij ons terug te krijgen - net met al die argumenten die reeds werden aangehaald - kennen de job- gaven zelf al onderricht aan vastbenoemden - hebben zelfs op andere diensten bij ons gewerk- zijn een meerwaarde - liggen goed in de groep enz enz
kortom zo ongeveer elke vrijgekomen plaats hebben we aan een ex-contractueel kunnen teruggeven en iedereen is suppercontent bij ons

dus zeker meedoen en daarna kan je nog altijd zien

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”