ontslag door eigen schuld

Renson
Topic Starter
Berichten: 25

ontslag door eigen schuld

#1 , 27 jan 2009 20:36

Hier in de buurt wordt iemand gedagvaard die betrokken was bij een vechtpartij .
De man wordt schuldig bevonden , maar beweerd dat de andere dader eerst wilde uithalen .
Werkgever krijgt hier dus lucht van en ontslaat de man wegens dringende redenen .
De man was een uitmuntende werkkracht .

Zal de rva de man schorsen van stempelgeld wegens ontslag door eigen toedoen ?

Ik stel me deze vraag omdat zoiets toch buiten de werkuren valt en dus binnen zijn privétijd valt .

Of kan hier wettelijk gezien toch een discussie over ontstaan .

Ik zou echt niet weten hoe de reactie van de rva zal zijn , maar stel me toch vragen bij .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 29 jan 2009 03:37

Nogal eenvoudig, dacht ik. De werkgever heeft geen poot om op te staan. Zeker en vast toch niet om een onmiddellijk ontslag te verrrechtvaardigen. wat staat in die C4 als reden van onmiddellijk ontslag ?

Die vechtpartij heeft totaal niets met het werk te maken, en vermits dat die persoon een goede werkkracht was zie ik niet in hoe die werkgever ooit zijn onmiddellijk ontslag nr. die werkgever toe kan verrechtvaardiegen.

Indien die man aangesloten is aan een vakbond word dat een peace of cake. Het kan wel een jaar duren eer hij zijn geld ziet natuurlijk. Wel met intresten en zo erbij.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 29 jan 2009 18:04

dat hangt af van de omstandigheiden van de feiten - was die man van of naar het werk aan het rijden - in kledij van de firma - met een wagen van de firma enz enz

wat staat er in het arbeidscontract ... vb mag geen veroordelingen hebben of veroordelingen hebben opgelopen -- vb : een persoon wordt betrapt op documenten en foto's te hebben die men niet mag hebben ( type pedofiel) - die man is leraar - die zal onmiddellijk na veroordeling ontslagen worden
==> dus het kan wel ...
bepaald beroepen politiebeambte veroordeelt voor iets in privé ... tuchtonderzoek en op staande voet ontslagen

ga dus naar de vakbond en bekijk met hen wat de juridische mogelijkheden zijn

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”