voordelen in natura

ALLO
Topic Starter
Berichten: 4

voordelen in natura

#1 , 24 jan 2009 10:34

Hello,
Ik ben deze week ontslagen op mijn werk en ze hebben me een verbrekingsvergoeding voorgesteld.
Werk in de branche sinds 1981 en bij deze werkgever ben ik 8 jaar en 8 maanden in dienst geweest .
In het jaar 2000 is deze werkgever zelf achter me aan gekomen om bij hem te werken .
1 1/2 jaar geleden zijn we overgenomen door een nederlandse firma en al vlug bleek dat het werken zoveel moeilijker werd en iedereen ontevreden was.
Van de 45 man schieten er nu nog 12 over.
Nu hebben ze me een verbrekingsvergoeding voorgesteld van 10 maanden berekend volgens formule walkiers.
Ben gisteren naar vakbond gegaan en daar hebben ze me verteld dat het 11 maanden is volgens claeys.
Mijn firma wagen was een bmw 320 en daar geven ze maar 132 euro voor
als voordeel in natura.Bij de vakbond zegt men dat dit tot 725 euro zou kunnen zijn .Graag jullie mening .Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 26 jan 2009 09:27

Dat klopt, uw werkgever heeft waarschijnlijk enkel het fiscaal voordeel berekend dat je werd aangerekevoor die wagen, min de 160 € vrijstelling.

Je hebt inderdaad recht op de volledige waarde van het voordeel, zijnde een dikke 600€.

Ik raad je aan om de verbrekingsvergoeding niet te aanvaarden en te eisen dat ze berekend wordt volgens de formule Claeys (Walkiers wordt hier nauwelijks gebruikt) en dat er rekening wordt gejouden met de werkelijke waarde van de voordelen in natura.

ALLO
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 26 jan 2009 11:30

Hello,
Bedankt voor de reactie.
Dus als ik het goed begrijp kan ik 600 euro maal 11 maanden voorstellen
of eisen voor de firmawagen ?
Ik had ook een gsm en laptop die ik ook onmiddelijk heb moeten afgeven.
Nog voor de overname van die hollanders was afgesproken met de vroegere eigenaar dat iedereen 60 euro per maand kreeg (privé en zakelijk). Wat meer zou verbeld worden is op kosten van werknemer.
In december verandert die hollander dat en zegt dat die telefoon uitsluitend bedoeld is om zakelijke gesprekken te voeren .
m.a.w. ik ben niet alleen mijn wagen kwijt ,ook gsm en laptop .
Ik denk om zeker 30 euro maal 11 te eisen en voor de laptop de halve nieuwprijs (300 euro) .
Wat denken jullie hiervan ?
Dank

Reclame

Beachcomber
Berichten: 572

#4 , 26 jan 2009 13:05

De GSM wordt als voordeel (voor de privé-gesprekken) begroot op 5€ per maand.
Voor de laptop ga je waarschijnlijk niets kunnen eisen, aangezien dat eigenlijk wordt beschouwd als werkinstrument. Ik heb geen weet dat dat als voordeel in natura wordt belast, tenzij de zaken bij jullie anders worden geregeld.

BasBas
Berichten: 1

#5 , 07 okt 2009 20:10

Hallo,

Mijn ex-werkgever wilt ook enkel het voordeel in natura vergoeden.
Indien ik een aangetekende brief stuur ivm. de werkelijke waarde van de wagen, hoe gaat het dan verder? Zijn zij verplicht dit recht te zetten of moet ik een advocaat inschakelen?
Gr

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”