Ontslag tijdens tweede week proefperiode

LadyGodiva
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag tijdens tweede week proefperiode

#1 , 21 jan 2009 11:07

Hallo,

Ik werk sinds vorige week bij een nieuw bedrijf maar het is mij nu al overduidelijk dat ik daar niet wil werken.
In mijn contract van onbepaalde duur staat dat ik een proefperiode heb van 1 maand.

Kan in daar vanonderuit? En hoe pak ik dat aan?
Op het einde van de week zal ik daar 2 weken werken...

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 21 jan 2009 11:18

U bent bediende en uw contract bevat een proefperiode van minimum 1 maand en maximum 6 maanden (12 maanden voor bedienden die een jaarloon van meer dan € 34.261 verdienen.

Tijdens de minimumduur van 1 maand mag de arbeidsovereenkomst niet eenzijdig beëindigd worden. Daarna kan de arbeidsovereenkomst een einde nemen ofwel mits naleving van een opzeggingstermijn van 7 dagen ofwel mits betaling van een opzeggingsvergoeding, gelijk aan het loon voor een periode van 7 dagen.De kennisgeving van de opzegging gebeurt door de bediende door afgifte aan de werkgever van de opzeg en het voor ontvangst aftekenen door de werkgever of door een aangetekende brief (die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending). Deze opzeggingstermijn begint te lopen de dag na het ogenblik waarop de opzegging uitwerking heeft.

LadyGodiva
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 21 jan 2009 11:34

Bedankt!

Dus ik moet in ieder geval een ontslagbrief schrijven?
In geval van vergoeding met loon van 1700 bruto zou ik dus de resterende 2 weken moeten betalen?

Klopt het trouwens dat de vergoeding enkel beslist kan worden via de arbeidsrechtbank?
In dat geval is dat bedrag toch veel te klein en de advocaat veel te duur om daar aan te beginnen?

Reclame

Beachcomber
Berichten: 572

#4 , 21 jan 2009 13:33

Neen, dat klopt niet. De vergoeding kan ook gewoon volgens de wettelijke bepaling worden uitbetaald/vastgesteld.

Nu, aangezien uw proefperiode geijk is aan de minimumduur kan u volgens mij nu reeds opzeg geven, dus gewoon een geschreven verklaring aan uw werkgever afgeven met daarin vermeld dat u opzeg geeft tijdens uw proefperiode.

U kan trouwens steeds zonder opzeg of vergoeding trachten uw arbeidsovereenkomst te beëindigen in onderling overleg met uw werkgever.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”