Ontslag nemen of krijgen? Wat is beste optie?

marijb
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag nemen of krijgen? Wat is beste optie?

#1 , 20 mei 2006 14:53

Hallo,

ik heb vorige week aan mijn baas mondeling gemeld dat ik ontslag wil nemen. Hij was begripvol en stelde voor om dit volgende week uitgebreid te bespreken. Eventueel wil hij mij mijn ontslag geven als dat voor mij financieel beter uitkomt.

Ondertussen heb ik wel al ander werk gevonden.
Persoonlijk wil ik liever mijn ontslag zelf geven omdat dat beter uitkomt naar volgende werkgevers toe, of is het toch financieel interessanter om mijn ontslag te krijgen ook al heb ik al een andere job?

Kan iemand mij hierbij helpen aub?

Bedankt!

M.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#2 , 20 mei 2006 16:06

Wanneer u zelf ontslag neemt, heeft u GEEN recht op werkloosheidsuitkeringen. Wanneer de arbeidsovereenkomst ONDERLING verbroken wordt, heeft u ook GEEN recht op werkloosheidsuitkeringen. Hetzelfde geldt in geval u ontslagen mocht worden omwille dringende redenen. U heeft ENKEL recht op werkloosheidsuitkeringen waanneer u ONVRIJWILLIG werkloos wordt.

Gelet op het feit dat u reeds ander werk heeft gevonden, lijkt het bovenstaande niet op u van toepassing te zijn, MAAR VOORZICHTIGHEID IS IN DEZE STEEDS GEBODEN.
Laatst gewijzigd door Anke op 20 mei 2006 18:43, 2 keer totaal gewijzigd.

sperwer
Berichten: 1155

#3 , 20 mei 2006 16:54

als je baas zo vriendelijk is om je je ontslag te geven , moet je dat zeker aannemen. Je weet nooit!!
dit onslag moet wel wegens rechtgevende reden zijn.
zelf ontslag geven en daarna niet voldoen op je nieuwe werk kan problemen veroorzaken. een C4 moet je altijd krijgen als bewijs dat je daar hebt gewerkt.

Ook voor je nieuwe werkgever kan het finacieel beter zijn iemand aan te nemen die zijn ontslag heeft gekregen, dan iemand die zijn ontslag gegeven.

Reclame

marijb
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 20 mei 2006 17:16

Hallo,

bedankt voor jullie reacties.

Kan ik hieruit concluderen dat ik mij dus beter laat ontslaan?
Zal dan sowieso in onderlinge toestemming zijn?!

Bedankt,
M.

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 20 mei 2006 17:35

onderlinge overeenkomst van ontslag is niet recht gevend, kan door RVA beschouwd worden als ontslag vragen.

reden als voldoet niet meer of reorganistie zijn veel beter en het maakt voor jou persoonlijk niets uit. Maar je baas zal ook wel weten welke rede hij wel en welke hij er niet mag op zetten.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 20 mei 2006 17:42

Hallo,

ik heb vorige week aan mijn baas mondeling gemeld dat ik ontslag wil nemen. Hij was begripvol en stelde voor om dit volgende week uitgebreid te bespreken. Eventueel wil hij mij mijn ontslag geven als dat voor mij financieel beter uitkomt.

Ondertussen heb ik wel al ander werk gevonden.
Persoonlijk wil ik liever mijn ontslag zelf geven omdat dat beter uitkomt naar volgende werkgevers toe, of is het toch financieel interessanter om mijn ontslag te krijgen ook al heb ik al een andere job?

Kan iemand mij hierbij helpen aub?

Bedankt!

M.
Een 'mondeling' ontslag heeft geen enkele rechtsgeldigheid!

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#7 , 20 mei 2006 17:46

Zoals ik reeds stelde :

GEEN stempel in geval van :

- u zelf ontslag neemt
- u ontslag neemt in samenspraak met de werkgever

WEL stempel in geval van :

- u ONVRIJWILLIG werkloos werd (werkgever dewelke u bijvoorbeeld ontslaat omwille economische redenen)


Zeker spelen lijkt mij in deze tijden hoe dan ook aangewezen.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#8 , 20 mei 2006 18:19

Natuurlijk heeft LEX volstrekt gelijk wanneer zij stelt dat een mondelinge opzeg NIET rechtsgeldig is.

Derhalve geven wij u hierna de verschillende mogelijkheden teneinde op te zeggen :

- Via AANGETEKENDE BRIEF (uitwerking vindt plaats de derde werkdag na verzending. Het ontvangstbewijs van de post geldt als bewijs. Werkdagen betreffen ALLE dagen uitgezonderd zon- en feestdagen).

- Via GERECHTSDEURWAARDEREXPLOOT (uitwerking de dag van betekening).

- Via PERSOONLIJKE AFGIFTE (Uitwerking onmiddellijk. De werknemer overhandigd een dubbel aan de werkgever ter ondertekening. Deze werkwijze kan echter NIET wanneer het ontslag uitgaat vanwege de werkgever).

Tot slot kunnen wij u nog meedelen dat het ZEER BELANGRIJK is om de BEGINDATUM en de DUUR VAN DE OPZEGTERMIJN mee te delen in de opzegbrief, gezien de OPZEGGING anders nietig is, maar ONTSLAG daarentegen WEL overeind blijft. In dat geval is het zo dat de verbreking ONMIDDELLIJK ingaat.

VOORZICHTIGHEID is dus in deze ZEKER geboden.

sperwer
Berichten: 1155

#9 , 20 mei 2006 18:54

Eventueel wil hij mij mijn ontslag geven als dat voor mij financieel beter uitkomt.
dus het is afwachten wat huidige baas doet. Als hij het ontslag wil geven met een rede die recht geeft op werkloosheidsuitkering, moet vraagsteller niets doen. Dan moet de werkgever de ontslagbrief schrijven.
Anders is natuurlijk wel de wettelijke regeling van kracht, zoals Anke heeft beschreven.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”