Ontslag geven

steve1977
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: herk de stad

Ontslag geven

#1 , 17 mei 2006 10:38

Hallo

Ik zou graag bij het leger gaan werken en kan binnengaan op 07/06/2006 maar werk nu als bediende en dit al reeds 3 jaar bij dezelfde werkgever. Ik weet dat ik een opzegtermijn heb van 6 weken ingaand op de 1ste van de volgende maand.
Als ik deze termijn niet wil uitdoen moet ik dan mijn huidige werkgever een "boete" betalen en ja hoeveel zou dat kunnen zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#2 , 17 mei 2006 10:59

Wanneer de arbeidsovereenkomst ZONDER dringende reden wordt verbroken, ?n ZONDER de voorziene opzegtermijn te respecteren, is de
verbrekende partij een schadevergoeding verschuldigd die gelijk is aan het loon dat overeenkomt met de duur van de opzegtermijn dewelke normaliter in acht diende te worden genomen.

Terzake raden wij aan een gesprek op gang te trekken met uw werkgever, teneinde na te gaan of er compromissen kunnen gesloten worden. Wanneer mocht blijken dat de arbeidsovereenkomst be?indigd kan worden met wederzijdse toestemming, zet u deze overeenkomst best op papier, doch dit is niet verplicht.

steve1977
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: herk de stad

#3 , 17 mei 2006 15:11

Dus als ik het goed begrijp zou ik het loon dat ik anders zou gekregen hebben in mijn opzeggingstermijn nu moeten betalen aan mijne baas?

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 17 mei 2006 15:39

als je met je baas kan overeenkomen dat je voor het einde van je opzegperiode mag vertrekken niet, als hij zegt dat je deze wel moet uitdoen en jij toch zo vertrek, kan hij inderdaad een schadevergoeding eisen.
De meeste werkgevers zijn er wel van te overtuigen dat ze je beter laten gaan. Je moet hem enkel duidelijk maken dat je tegen je zin nog kom werken.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#5 , 17 mei 2006 15:43

... dus als ik het goed begrijp zou ik het loon dat ik anders zou gekregen hebben in mijn opzeggingstermijn nu moeten betalen aan mijne baas ...

De schadevergoeding betreft het loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn dewelke normaliter in acht dient genomen te worden, of dewelke gelijk is aan het verschil tussen de opzeg en de verschuldigde opzegging.

Wij herhalen dat het echter aangewezen is terzake een gesprek te hebben met de werkgever, teneinde een be?indiging van de arbeidsovereenkomst door middel van wederzijdse toestemming te bewerkstellingen. Tijdens dit gesprek kan vrij bepaald worden wanneer het contract eindigt, en of er daadwerkelijk een vergoeding verschuldigd is, enz ?

Wanneer u geen opzeg betekent, ?n uw werkgever houd voet bij stuk, vrees ik dat u hem inderdaad het loon van 6 weken verschuldigd bent.

flyer
Berichten: 23

#6 , 18 mei 2006 19:49

zijn dan hierbij ook niet de patronale werkgeversbijdragen in te voegen, want dit betekent toch vlug een goeie 30%. Ik dacht van wel.

sperwer
Berichten: 1155

#7 , 18 mei 2006 21:23

schadevergoeding is inderdaad gelijk aan volledig loon dat betaald word door werkgever, doch er kan ook anders overeengekomen worden tussen werkgever en werknemer.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#8 , 18 mei 2006 23:19

In het slechtste geval bedraagt de vergoeding 6 weken NORMAAL loon.

Omtrent de patronale bijdrage dient u zich GEEN zorgen te maken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”