ontslag bij zwangerschap

tzoneke
Topic Starter
Berichten: 2

ontslag bij zwangerschap

#1 , 23 dec 2008 20:38

verhaal in het kort...
mijn vrouw heeft haar werkgever (HEDGREN) donderdagavond 18/12 telefonisch op de hoogte gebracht van haar zwangerschap (6 weken),aan de telefoon stelde de werkgever hier geen vragen bij en wenste haar proficiat;
de reden waarom ze dit donderdagavond telefonisch heeft gedaan is omdat er een collega (schoonzus van werkgever) reeds op de hoogte was en ermee dreigde dat ze dit moest vertellen anders deed zij het wel,sms berichten als bewijs

vrijdag krijgt mijn vrouw leuk te horen dat het contract verbroken wordt omdat ze 'toch niet zo content waren met haar '

de werkgever zou alles wettelijk regelen wat betreft opzegvergoeding en dergelijke



nuttige weetjes
mijn vrouw zat in een PROEFPERIODE reeds 2 maanden (wat in principe geen rol speelt wat betreft zwangerschapsbescherming)
mijn vrouw heeft uiteraard de kans niet gekregen om de WG schriftelijk op de hoogte te brengen
bewijs van consultatie vrouwendokter op donderdag 18/12 +-1330u
bewijs sms dat de schoonzus reeds op de hoogte was van de zwangerschap en tevens mijn vrouw onder druk zette om het te vertellen

KAN DIT????????????

wij zijn geen aasgieren verre van maar het maakt het mijn vrouw aardsmoeilijk om een job te vinden in haar huidige toestand,daar zij haar toekomstige WG op de hoogte moet (wilt) stellen van haar toestand(waar we trouwens heel gelukkig mee zijn hoor )

bij de vakbond zien ze er zo direct geen beginnen aan terwijl wij wel kunnen eisen dat ze er een zaak van maken,als ik me niet vergis, aangezien we gesyndiceerd zijn

collega van mijn vader,die zijn vrouw ,heeft hetzelfde voor gehad ,had haar WG ook niet schriftelijk op de hoogte gebracht en zij hebben dit wel gewonnen,maar hebben wel een eigen advocaat onder de armen moeten nemen

kan u mij raad geven aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 26 dec 2008 13:42

“Art.40.De werkgever die een zwangere werkneemster tewerkstelt, mag geen handeling stellen die ertoe strekt eenzijdig een einde te maken aan de dienstbetrekking vanaf het ogenblik waarop hij werd ingelicht omtrent de zwangerschap tot een maand na het einde van de postnatale rustperiode, behalve om redenen die vreemd zijn aan de lichamelijke toestand als gevolg van de zwangerschap of van de bevalling. De werkgever dient te bewijzen dat zulke redenen voorhanden zijn. Op verzoek van de werkneemster stelt de werkgever haar er schriftelijk van in kennis. Zo de ingeroepen reden tot staving van het ontslag niet beantwoordt aan het bepaalde in het eerste lid of bij ontstentenis van reden, zal de werkgever aan de werkneemster een forfaitaire vergoeding betalen welke gelijk is aan het brutoloon voor zes maanden, onverminderd de vergoedingen aan de werkneemster verschuldigd in geval van verbreking van de arbeidsovereenkomst.”(Arbeidswet 16 maart 1971).

Het is aan de werkneemster om te bewijzen op welk ogenblik de werkgever werd ingelicht omtrent de zwangerschap.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”