Afgewezen bij sollicitaties door geaardheid

Holebi Events
Topic Starter
Berichten: 4

Afgewezen bij sollicitaties door geaardheid

#1 , 23 dec 2008 18:39

Hallo,

Je zou zeggen dat het de dag van vandaag niet meer aan de orde is dat mensen afgewezen worden bij een sollicitaie omwille van geaardheid.

Zo merkte ik persoonlijk en enkele leden van onze vereniging op dat het wel degelijk nog zo is.

Een voorbeeldje hiervan is. Wij hebben het uitgetest bij meerdere interimkantoren.

Vijf van onze leden gingen solliciteren en gedroegen zich erg hetero. Ze hadden een CV bij waarmee ze voor bepaalde Jobs solliciteerden.

Vijf van ons leden gingen met een gelijkaardige en gelijkwaardige CV solliciteren voor gelijkaardige jobs als deze van onze zogenaamde hetero sollicitanten.

Resultaat. Vier van de vijf hetero kandidaten kregen positief nieuws binnen de week en mochten op sollicitaiegesprek gaan. Alle vier werden ze aangenomen binnen de drie weken. De Vijfde hetero was binnen de maand aan de slag. Van onze Vijf holebi sollicitanten zijn nog steeds drie op zoek naar werk. Ze kregen telkens te horen dat ze niet voldeden aan de profielen die de bedrijven vooropstelden en als ze vroegen naar een specifieke vacature die ze van de sites gehaald hadden van de interim kantoren waar ze zich inschreven kregen ze het antwoord. Sorry deze vacature werd net ingevuld, wij doen ons best om een geschukte job voor u te vinden.

Ook via spontaan solliciteren ondervinden holebi's meer hinder dan hetero kandidaten. Men moet gemiddeld vier tot vijf maal zolang solliciteren dan een hetero kandidaat om aan de slag te kunnen.

Een voorbeeldje dat ikazelf ondervond. Ik solliciteerde bij bedrijf x. Vermelde niets van Holebi of Lid van Holebi vereniging in mijn CV. Ik kreeg soms reactie dat ik op gesprek mocht gaan. Maar telkens kreeg ik daar te horen. U Bent lid van een Holebi Vereniging of u bent voorzitter van een holebi vereniging (terwijl het nergens vermeld stond). Toen ik ja antwoorde en vroeg waar haalt u deze info. Kreeg ik het antwoord via Google door uw naam in te tikken. Meteen daarop volgde meestal. Wij gaan het gesprek hier afronden en bekijken uw kandidatuur verder. Enkele dagen later bellen ze me op of schrijven ze. Sorry u past niet in het profiel binnen ons bedrijf of andere excuses.

Bewijzen in deze gevallen dat er Discriminatie gemoeid is ten opzichte van geaardheid bij deze sollicitaties is voor ons erg moeilijk. Hoe kunnen wij hier iets aan doen en hoe kunnen wij dit Juridisch aankaarten??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 24 dec 2008 09:53

Waw. Daar verschiet ik van. Ik dacht dat dat ondertussen tot het verleden behoorde....

In principe maken die werkgevers zich schuldig aan discriminatie, wat laakbaar is op grond van de anidiscriminatiewet.
Je zit hier wel met een gigantisch bewijsprobleem. Hoe ga je bewijzen dat die werkgever je geweigerd heeft op grond van je geaardheid?

Ik raad je aan om bij afwijzing te vragen om wat meer omstandige uitleg te vragen, vraag gericht waarom je niet past in de organisatie, hoe je je kan 'bijscholen' of hoe je anders kan solliciteren om de volgende keer wel kans te maken om aangenomen te worden.

Nu ja, interimkantoren hebben hoedanook al een slechte reputatie op vlak van discriminatie. Ik hoor het vaakdat bepalde jobs niet worden voorgesteld aan mensen die 'anders' zijn...

Post anders eens een volledige 'sollicitatieblog' op jullie homepage. Vertel gewoon zeer droog, zonder waardeoordelen te maken, over jullie sollicitatieperikelen. Misschien helpt dit...

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 26 dec 2008 19:24

neem eens contact op met ' het rozehuis.be ' in Antwerpen
Deze hebben goede contacten met de politie van Antwerpen - en kunnen zeker helpen met het een en ander op papier te zetten

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 27 dec 2008 12:12

Vijf van onze leden gingen solliciteren en gedroegen zich erg hetero.
Ja, sorry maar dat heeft niets met discriminatie te maken. Gewoon met "common sence".

En trouwens dit steeds verwijzen naar "dicriminatie", begint ook al stilaan de spuigaten uit te lopen, op dezelfde manier dat men bij de eerste de beste normale discussie met een allochtoon reeds onmiddellijk door hem voor "racist" word uitgescholden.

Ik heb hier discusies meegemaakt tussen huurders en verhuurders, waarbij deze laatsten hevig te keer gingen dat zij op de duur zouden verplicht worden hun appartement te vehuren aan jan en alleman. Ik begin hen stilaan te begrijpen ...

Op de duur zou een werkgever nog verplicht zijn iemand in zijn bedrijf te aanvaarden, waarvan geweten of vermoed kan worden dat hij de boel op stelten gaat zetten vanaf de eerste dag. Als jullie of iedere andere gemeenschap trouwens mede door jullie geaardheid de normale werking van een bedrijf in gevaar brengen heeft elke werkgever het recht jullie niet aan te nemen in zijn werkomgeving, en ik benadruk hier "iedere andere gemeenschap".

Trouwens ik lees hier toch goed "gedroegen zich erg hetero" - of niet ? Nu moet jij mij maar eens uitleggen wat dat inhoud of betekent ? Wat moet ik me daarbij zoal voorstellen ? Dat je bij de sollicitatie al onmiddellijk een van de interimsecretaresses trachte te versieren ? Leg jij mij maar eens uit wat dat "erg" hetero in feite betekent ! Misschien hebben Beachcomber of Franciscus dat even over het hoofd gezien...

Jullie doen alle moeite om je niet te integreren, op dezelfde wijze dat allochtonen ook hun best doen om samen te zijn en zich af te schermen van andere groepen van de gemeenschap. Is het nu aan die andere groepen van de gemeenschap om jullie kost wat kost tegen jullie wil in te trachten jullie te integreren ? Ik denk van niet. En van het ogenblik dan dat jullie als een afzonderlijke gemeenschap door anderen beschouwd worden schreeuwen jullie "moord en brand" en hebben jullie terstond het woord discriminatie in de mond. Ik zou zo zeggen "doe normaal da's al gek genoeg".

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 13 jan 2009 10:38

Ik dacht dat Holibi’s net erkenning wilden bekomen voor hun ‘niet’ hetero zijn?

Door ‘zich ERG hetero’ te gaan gedragen doet men juist het tegenovergestelde!

Wees u zelf! Doe je niet anders voor dan je bent…poppenkast hoort thuis in een theater, niet op de werkvloer! Mocht ik als werkgever de keuze hebben tussen iemand die zich zelf is en iemand die doet alsof dan zou mijn keuze ook snel gemaakt zijn. Dit is geen discriminatie, dit is ‘wishful thinking’.

Dat een Holibivereniging dergelijke acties, al dan niet bewust, steunt schaadt de rechten van Holibi’s. Ik vind dit geen manier van doen en het is wellicht in strijd met de statuten van uw VZW.

Het houdt vooroordelen en discriminatie in stand, twee zaken die u net niet wi!

Verder nog een paar bedenkingen.

Wat ik niet begrijp is dat Holebi’s het zonodig moeten achten om hun geaardheid aan heel de wereld kenbaar te maken. Mijn bedprestaties, met man, met vrouw of met beiden behoort tot mijn privéleven…daar heeft NIEMAND zaken mee…! Wie toch uit het bed wil klappen…moet dan ook maar eens beseffen dat niet iedereen dezelfde mening, aangaande seksualiteit, heeft!

Laten we ook niet vergeten dat homoseksualiteit eeuwenlang strafbaar en immoreel was en dat dat in vele landen nog altijd zo is! Denken dat men een eeuwenoude mentaliteit,binnen één of twee generaties,zal veranderen, door een wet te stemmen…is geen goed idee!

Door u manier van optreden (zie boven,)zal die mentaliteitsverandering er ook morgen (nog) niet zijn.

dieke
Berichten: 1299

#6 , 13 jan 2009 17:40

Zonder me uit te spreken over de manier waarop dit gegeven in deze situatie werd aangekaart, erger ik me toch wel aan de reacties van mensen die vinden dat dit omschreven geval geen discriminatie zou zijn. Vanuit je eigen ivoren toren waarin je hetero bent, geen ongeneeslijke ziekte hebt,... is het nogal makkelijk om hier te opperen dat ze zich wat inbeelden.

Met alle respect voor wat ik al eerder heb gelezen van Lex en JohnD, ik vind dat jullie hier nu toch wel een merkwaardige positie innemen. Waarom zou een holebi zich niet anders dan de anderen mogen gedragen/voordoen/...? Het is niet omdat je zelf, hetero of wat dan ook zijnde, geen nood hebt aan het delen van je bedgeheimen, dat anderen straffeloos mogen gediscrimineerd worden omdat ze zich anders dan de 'meerderheid' gedragen/kleden.

We kennen hier niet alle factoren (bv. voor welk soort job solliciteerden ze? In bepaalde beroepen is bv. een bepaalde dresscode erg normaal.) maar desalnietemin vind ik sommige antwoorden erg kort door de bocht en ben ik zelfs door sommige uitspraken serieus verontwaardigd.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 14 jan 2009 09:08

Dieke, ZUCHT… dit is geen ‘ivorentorenpolitiek’.

Solliciteren is jezelf verkopen, een werkgever ervan overtuigen dat je als sollicitant dé beste kandidaat bent en aangezien dit zowel voor hetro’s als voor holibi’s geldt zijn de bedprestaties irrelevant.

Er is geen reden waarom een kandidaat zijn seksleven nog eens extra in de verf zou moeten zetten, tenslotte zoekt men werk en geen (seks)partner.

dieke
Berichten: 1299

#8 , 14 jan 2009 20:01

Beste Lex

Hoe stel je je dat eigenlijk voor, je seksleven in de verf zetten? Ja, van sommige mannen vermoed je onmiddellijk dat ze homo zijn door de kleren die ze dragen, de manier waarop hun kapsel gedaan is,... Ik vind dat echter helemaal niet anders dan bv. mijn schoonbroer die duidelijk een huidziekte heeft. Ook aan zijn uiterlijk zie je dus meteen dat hij anders dan de anderen is. Ik begin echter niet te fantaseren over zo'n 'overduidelijke homo' wat hij dan wel tussen de lakens doet hoor, net zo min als ik bij het zien van iemand met een huidziekte mij afvraag welke crème hij smeert.

Met een huidziekte word je geboren en dat kan je niet wegstoppen. Van mijn schoonbroer zal je, neem ik aan, dan ook niet zeggen: jongen, solliciteren is jezelf verkopen: schraap die huid van je eraf voor je een interimkantoor binnenstapt. Waarom zeg je dan wel tegen iemand die niet-hetero is dat hij of zij om aan werk te geraken toch maar even zijn haar 'normaal' moet leggen en zijn kleding 'normaal' moet maken om zichzelf verkocht te krijgen?

Uiteindelijk bedoel je eigenlijk niet anders dan dat iedereen zijn seksleven in de verf zet, toch? Hoeveel mannen zijn er niet die absoluut nooit of van zijn leven een rose hemd zouden dragen, om er toch maar zeker van te zijn dat iedereen zou weten dat ze hetero zijn?

Beachcomber
Berichten: 572

#9 , 15 jan 2009 09:26

Jullie doen alle moeite om je niet te integreren, op dezelfde wijze dat allochtonen ook hun best doen om samen te zijn en zich af te schermen van andere groepen van de gemeenschap. Is het nu aan die andere groepen van de gemeenschap om jullie kost wat kost tegen jullie wil in te trachten jullie te integreren ? Ik denk van niet. En van het ogenblik dan dat jullie als een afzonderlijke gemeenschap door anderen beschouwd worden schreeuwen jullie "moord en brand" en hebben jullie terstond het woord discriminatie in de mond. Ik zou zo zeggen "doe normaal da's al gek genoeg".
Voor zulke uitbarstingen kan u terecht op het forum van politics.be

Op dit forum geldt de juridische waarheid, en daarvoor geldt dat hier wel degelijk sprake kan zijn van discriminatie. Of dat nu 'normaal' is of niet.

Franciscus
Berichten: 38607

#10 , 16 jan 2009 19:12

zoals ik reeds heb gezegd - neem eens contact op het het 'roze huis' in Antwerpen enz.

In principe mag het totaal geen element zijn bij een aanwerving - de realiteit is echter anders.

ik pleit dan ook dat wanneer mogelijk de wettelijke middelen worden gebruikt ( ook de strafrechtelijke) om dit aan te klagen.

Na de 2de wereldoorlog 55 jaar geleden werd mijn moeder ontslagen in het 'vrije onderwijs' omdat ze huwde!! -- het is slechts omdat zij en vele andere van hun tak zijn gaan maken dat het veranderd is.

Op mijn werk zijn er meerdere niet-hetero's - wel moet ik zeggen dat er meer dames zich hebben geout dan heren.
(schrik of zo??)

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#11 , 16 jan 2009 19:23


Voor zulke uitbarstingen kan u terecht op het forum van politics.be

Op dit forum geldt de juridische waarheid, en daarvoor geldt dat hier wel degelijk sprake kan zijn van discriminatie. Of dat nu 'normaal' is of niet.
Akkoord. Gelieve on topic te blijven aub.
Gelieve onze redactie te contacteren via het [url=http://www.juridischforum.be/forum/contact_form.php]contactformulier[/url]

IrisS
Berichten: 102

#12 , 01 mar 2009 20:21

Zal ik dan even een tegenbericht geven? Hoewel ik me realiseer dat discriminatie vandaag nog niet de wereld uit is, vind ik jullie test weinig veelzeggend. Veel te kleinschalig om te beginnen. Bovendien heb ik ook geen idee wat men verstaat onder 'zich hetero gedragen', maar doet het me wel de wenkbrauwen fronsen.

Ik ben zelf holebi. Heb al regelmatig gesolliciteerd en als je me googled vind je ook wel een en ander. Ik probeer me niet hetero te gedragen en maak ook geen geheim van mijn geaardheid. Wat niet wil zeggen dat ik binnen wandel en me voorstel met 'hallo, ik ben Iris en ik ben lesbisch'. Eerder wanneer men het over parnter ofzo heeft zal ik over een 'ze' ipv een 'hij' praten. Niettemin heb ik nog nooit problemen ervaren bij solliciteren of op de werkvloer. Ben ook nog geen dag werkloos geweest.

Dezelfde vaststelling kan ik trouwens maken bij mijn vrienden. Niemand heeft daar merkelijk meer problemen om aan een job te komen dan een hetero.

Voor je spreekt over discriminatie vrees ik toch dat je een an ander hard zal moeten kunnen maken. Bovendien is er ook een verschil tussen 'vermeende' en 'echte' discriminatie.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”