met de handen in het haar..

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

met de handen in het haar..

#1 , 22 dec 2008 00:50

Ik heb in juli van dit jaar mijn ontslag gegeven na 14 jaar op die plaats gewerkt te hebben, het laatste jaar dat ik er werkte werd het steeds moeilijker om mijn loon te krijgen, op sommige momenten stond ik 6-7 maanden achter, de situatie werd onhoudbaar dus zag ik geen andere mogelijkheid meer..
We zijn nu bijna 5 maand verder, en mijn werkgever weigert om mijn c4 te geven,(hij is laaiend om het feit dat ik ontslag genomen heb , en hij nu zelf in die winkel kan gaan staan) zelfs na aangetekende brieven van mijn vakbond..
Ze zijn nu een gerechtelijke procedure begonnen maar tot op heden... geen c4, dus ook geen stempelgeld.
Op aanraden van mijn vakbond(die zelfs zeggen dat ik recht heb op intrest voor laattijdige betalingen van het afgelopen jaar, en daar dus ook! mee bezig zijn) heb ik mijn opzeg (3maanden) uitgedaan in ziekenverlof, regelmatig op controle moeten gaan waar dit ziekenverlof steeds goedgekeurd werd..
Tot op heden, nog steeds geen euro gezien van de maanden dat ik in ziekenverlof was..
De reden hiervoor is dat mijn werkgever aan mijn ziekenfonds heeft doorgegeven dat er een opzegvergoeding betaald zou zijn voor die 3 maanden.
Aangezien ik geen cent gehad heb, ligt ook dit geval bij mijn vakbond, de ziekenkas zegt dat mijn werkgever moet bewijzen dat hij wel degelijk betaald heeft, wat hij niet kan aangezien er niks betaald is, en zei ook dat dit waarschijnlijk een smerige streek is van mijn werkgever..
Allemaal goed en wel, maar ik heb nog steeds geen cent gezien, niet van mijn ziekenkas én nog steeds geen stempelgeld aangezien ik geen c4 kan voorleggen..

mijn spaarcenten zitten er nu bijna door, dus heel lang kan ik dit niet meer blijven trekken.
Ik sta nu wel ingeschreven als werkzoekende, maar nu vertelt men mij dat ik niet kan gaan werken zonder eerst mijn c4 in bezit te hebben.
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat ik hier zo zwak sta?
Ik kan verder niet veel meer doen dan afwachten, de zaak is lopende, maar dat is ze ondertussen al 5 maanden.

Iemand raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
De Swa
Berichten: 118

#2 , 12 jul 2010 14:34

Volgens mij: als je zelf ontslag geeft, heb je geen recht op werkloosheidsuitkeringen. Er hoeft dan ook geen C4 opgemaakt te worden. Dikke pech, dus...

Natuurlijk dien je wél die nog uit te betalen maandweddes te krijgen. Dreigen met arbeidsrechtbank, verdorie!

xena

#3 , 12 jul 2010 15:00

Volgens mij: als je zelf ontslag geeft, heb je geen recht op werkloosheidsuitkeringen. Er hoeft dan ook geen C4 opgemaakt te worden. Dikke pech, dus...
er moet wel een C4 worden afgeleverd , onverschillig of u ontslag geeft of krijgt .

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 jul 2010 15:08

1) er moet sowieso altijd een C4 opgemaakt worden. Wettelijk verplicht bij einde tewerkstelling.
2) je kan perfect opnieuw werken zonder C4. Enkel uitbetaling van bvb opleg bij deeltijdse tewerkstelling kan problematisch zijn.
3) indien geen C4 kan er door de werkloosheid via bepaalde formulieren wél werkloosheid bekomen worden. Indien er effectief een gerechtelijke procedure gestart is én er bewijzen zijn van 6-7 maand loonachterstand lijkt me er geen probleem om dit te doen. best dus contact opnemen met vakbond hiervoor.
4) als je zelf ontslag geeft, kan je perfect recht hebben op werkloosheidsuitkeringen. Niet elk eigen ontslag heeft automatisch tot gevolg dat je geen uitkeringen kan krijgen (afhankelijk van de reden van eigen ontslag kan je perfect recht hebben op uitkeringen nadien).

xena

#5 , 12 jul 2010 18:25

je kan perfect opnieuw werken zonder C4.
natuurlijk en een paar jaar later word men werkloos en heeft men die C4 nodig en geraak er dan maar aan

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 12 jul 2010 20:29

je kan perfect opnieuw werken zonder C4.
natuurlijk en een paar jaar later word men werkloos en heeft men die C4 nodig en geraak er dan maar aan
niemand zegt dat je moet stoppen met het eisen van die C4 als je ergens begint te werken...

indien je trouwens enkele jaren werkt, lijkt me een oude C4 niet meer nuttig, tenzij ik enkele zaken vergeet?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”