Welke vergoedingen bij onrechtmatig ontslag dringende reden

koro
Topic Starter
Berichten: 1

Welke vergoedingen bij onrechtmatig ontslag dringende reden

#1 , 11 dec 2008 16:33

Ik ben in december 2005 ontslagen wegens dringende redenen.
Ik heb dit aangevochten bij de arbeidsrechtbank en ben in het gelijk gesteld.

Weet er iemand op welke vergoedingen ik recht heb.

Ik weet op 3 maanden opzegvergoeding.

Heb ik ook nog recht op een schadevergoeding wegens onrechtmatig ontslag?
Heb ik nog recht op mijn eindejaarspremie van 2005 ?

groetjes,

MK

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 16 dec 2008 17:15

Heb ik ook nog recht op een schadevergoeding wegens onrechtmatig ontslag?
Heb ik nog recht op mijn eindejaarspremie van 2005 ?
Geen schadevergoeding maar wel eindejaarspremie indien je de zaak gewonnen hebt; wat dus in jouw geval zo is.

Dat van die schadevergoeding wegens onrechtmatig ontslag kennen ze hier in Belgie niet. En ik heb er hier reeds de opmerking over gemaakt. Dus wat gebeurt er meestal. Een werkgever ontslaat een werknemer op staande voet. De RVA onderzoekt of dat ontslag gelegitimeerd was a/d hand van de bewijsstukken van de werkgever. Is het onmiddellijk ontslag gelegitimeerd krijg je een sanctie van de RVA. Je zal geen stempelgeld kunnen ontvangen gedurende die periode. Is het onmiddellijk ontslag volgens het onderzoek van de RVA niet gelegitimeerd:

1) Je ontvangt WL steun ev. met terugwerkende kracht voor de periode van het onderzoek
2) Je bent echter eerst verplicht een dokument te tekenen waarin jij of je vakbond zich verplichten de werkgever in justitie te vervolgen.
3) De werkgever word zo goed als nooit gesanctioneerd, idem als de zaak voorkomt en je in het gelijk gesteld word. Hij zal wel de achterstallige opzegvergoeding + intrest + verlofgeld + proceskosten + advokaat enz.. dienen te betalen. Je ontvangt dus geen schadevergoeding.
4) Dit heeft als resultaat dat een werkgever je in principe, wat dus ook veelvuldig gebeurd, voor de eerste de beste prul, een onmiddellijk ontslag kan geven. Als de zaak voorkomt betaald hij gewoon de kosten. Indien hij ondertussen bankroet is gegaan heb je pech.

paling
Berichten: 280

#3 , 17 dec 2008 15:26

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 17 dec 2008 21:22

Zal ervan afhangen wat de voorwaarden zijn , bvb " in dienst zijn op de uitbetalingsdag" en of dit mee gevorderd is.
Ik heb ooit eens een onmiddellijk ontslag gekregen, en heb wel mijn eindejaarspremie gekregen. Het is zelfs mogelijk dat ik die eindejaarspremie gekregen heb voor dat de zaak in mijn voordeel (uiteraard), ongeveer 1 jaar later uitgesproken werd door de arbeidsrechtbank.
Er bestaat ook nog zoiets als een schadevergoeding voor een willekeurig ontslag
Idd dat is zelfs 6m loon als schadevergoeding. Ik heb zoiets toen ook trachten te verkrijgen en aangekaard voor de rechtbank. De advokaat van mijn vakbond zij echter dat zoiets uitermate zelden toegekend word door rechtbanken. Hij had het in elk geval nog maar 2x meegemaakt van al de arbeidsrechtbankszaken die hij had gehad.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”