overplaatsing andere vestiging? nieuw contract?

Omegal
Topic Starter
Berichten: 1

overplaatsing andere vestiging? nieuw contract?

#1 , 28 nov 2008 14:03

Dag Iedereen.

Ik werkte tot voor kort bij firma A.
Firma A besluit om een 2de vestiging firma B (met identiek dezelfde diensten, wel verschillende btw-nummers, dezelfde bedrijfsnaam.
te openen.
Ze vragen me om daar "filiaalhouder, -manager" te worden, daar waar ik voorheen in bedrijf gewoon uitvoerend medewerker was;
Ik hap toe omdat er bepaalde voordelen bij zijn....korter bij huis oa

Wat verandert er nu:
- mijn werkuren (hiermee was ik het wel eens) (zijn niet toegenomen ,wel anders ingedeeld)
- mijn werklocatie
- de werkdruk ;-) geloof me deze is toe genomen :-)

Beide firma's hebben verschillende BTW-nummers.

Toen ze me vroegen om dit te doen, stelde ze ook dat er op den duur een ander contract komt.... Hiervan hoor ik niets meer.

Nu mijn vraag....
Kan ik zomaar op een andere locatie werken (met andere uren dan op mijn oorspronkelijk periode bij firma A zonder dat er een contract-aanpassing komt?
In mijn oorspronkelijk contract bij FIRMA A, het enige
arbeidcontract dat ik nu heb, staat een ander terwerkstellingsadres, andere uren, ook eigenlijk een andere bevoegdheid. Is dit wettelijk?
En wat ivm verzekering? Stel dat op mijn nieuwe locatie een ongeval krijg
of een letsel oploop?

Hopelijk is het wat duidelijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 30 nov 2008 11:17

“Art.20.De werkgever is verplicht :1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Ook op de arbeidsovereenkomst is de bepaling van artikel 1134 B.W. toepasselijk en strekt ze de partijen tot wet.Tenzij anders is bedongen,kan de werkgever de overeengekomen voorwaarden niet eenzijdig wijzigen of herroepen‘[Cass. ARS960047F,23 juni 1997(Stefaniak t. AltsyS,J.T.T. 1997,333,noot WANTIEZ,C.].

‘Wanneer de werkgever eenzijdig een belangrijke wijziging aanbrengt aan een essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst,kan dit worden beschouwd als een ontslag.De werknemer kan dan ofwel het onmiddellijk ontslag inroepen,ofwel de overeenkomst tijdelijk verder zetten in de nieuwe omstandigheden en de werkgever binnen een redelijke termijn in gebreke stellen die wijziging ongedaan te maken op straffe van het inroepen van ontslag.Als de werkgever die wijziging na de gestelde termijn handhaaft,zal de overeenkomst eindigen op het ogenblik dat de werknemer de beëindiging vaststelt‘[Cass. 7 mei 2007(V.E.D./C.V.A.),R.W.2007-08,1673-1676,Noot RAUWS,W.,Het tijdstip van het ontslag in geval van de belangrijke eenzijdige wijziging van een essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst].

Indien u de eenzijdige wijziging belangrijk acht kan u klacht neerleggen bij Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552 en /of de zaak aanhangig maken bij de Arbeidsrechtbank.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”