verpleegster 22 jaar ancienniteit

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

verpleegster 22 jaar ancienniteit

#1 , 23 nov 2008 15:22

zal de situatie kort schetsen, maar het is nogal gecompliceerd

Mijn moeder had in april 2007 22 jaar ervaring als verpleegster in een rusthuis toen zij ziek werd ( depressie)
Haar ziekte duurde langer dan voorzien waardoor zij maandelijks verlengingen opstuurde naar haar bazin.
Haar bazin laat haar in februari 2008 weten dat ze dat spelletje beu was van elke maand een ziektebriefje te ontvangen en stelde haar voor om haar ontslag te geven.
Mijn moeder gaat langs bij haar bazin ( u moet weten, zij heeft geen kaas gegeten van administratie en co) en komt buiten met een ontslagbrief "wederzijdse toestemming, hierdoor is er geen opzegvergoeding te betalen".
Tja, mijn moeder heeft gewoon haar handtekening gezet zonder echt te beseffen wat eropstaat. we kunnen hier gewoon zeggen dat de bazin sluwer was dan zijzelf.

Tot hiertoe de voorgeschiedenis, nu het eigenlijke probleem:

Begin november 2008 vindt mijn moeder het tijd om opnieuw ergens aan de slag te gaan. Ze solliciteert bij een rusthuis hier in de buurt en meldt de baas dat zij momenteel nog op ziekenkas staat zonder de eigenlijke reden te vermelden ( hoeft ook niet dacht ik).
Op 10 november mag zij starten, maar op herhaaldelijke vraag van haar, zegt de baas dat het contract pas zal worden getekend op het moment dat ze al aan het werk is.
Elke dag wanneer ze thuiskomt, vraag ik haar: contract al getekend? en haar antwoord is: neen, zijn dochtertje was ziek of hij had het thuis klaarliggen maar toevallig vergeten.
Gisteren was voor mij de maat vol. Ik belde die baas op en vroeg hem waarom mijn moeder nog geen contract heeft?
Dat antwoord sloeg bij mij in als een bom:
Hij was niet van plan om haar een contract te geven omdat ze op ziekenkas stond en volgens hem kon zij daarop blijven staan. Hij zou haar wel op het einde van de maand wat cash geld in de hand geven.
Ik dacht bij mezelf: wablief? Hoe kunt u er nog maar aan denken zoiets te doen en waarom?
zijn antwoord: omdat ik haar vorige bazin aan de lijn had en die vertelde mij ronduit slechte dingen over uw moeder uit haar privéleven ( als verpleegster niet want ze is een uitstekende kracht, nooit over te klagen gehad) die natuurlijk serieus waren overdreven gezien de slechte band tussen mijn moeder en haar ex-bazin.
Haar baas zei me: ik wil haar tenminste een kans geven door haar ( buiten haar weten) in het zwart te laten werken zodat zij, mocht het niet gaan, gewoon op mutualiteit kan blijven staan. Tevens zei hij dat geen enkel ander rusthuis haar ooit een kans zou geven mochten zij weten dat zij een zware depressie heeft gehad

Nadat ik hem eens mijn les had gelezen, zei hij me: ik kan haar ook geen contract geven want ze is officieel nog in dienst bij haar vorige werkgever ( de C4 is daar nochtans uitgereikt)

Op het einde zei hij dan: Ok, ik zal haar een contract maken, maar met een brutoloon van een A2 verpleegster met slechts 2 jaar ancienniteit, terwijl ze A1 is met 22 jaar ancienniteit. en na 6 maanden neem ik pas de werkelijke ancienniteit van 22 jaar over.

Wat moet ik van deze situatie denken? en vooral kan men een ruim ervaren verpleegster betalen als lager geschoold met minder jaren dienst omdat ze uit een depressie komt en de ex-bazin haar om niet relevante dingen zwart maakt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 nov 2008 16:37

kan men een ruim ervaren verpleegster betalen als lager geschoold met minder jaren dienst
is het een rusthuis uit de privé-sector?

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#3 , 23 nov 2008 16:44

kan men een ruim ervaren verpleegster betalen als lager geschoold met minder jaren dienst
is het een rusthuis uit de privé-sector?
is idd privé

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 nov 2008 16:59

kan men een ruim ervaren verpleegster betalen als lager geschoold met minder jaren dienst
is het een rusthuis uit de privé-sector?
is idd privé
laat haar eens naar de vakbond gaan. Ik ken het PC 330 niet goed genoeg, k veronderstel ook niet dat er hier veel experten daarvan zijn.

De vakbond zal met haar alle opties kunnen bespreken (inschakelen van sociale inspectie, loon eisen na bepaalde periode, ...).

Sowieso is het perfect mogelijk in de meeste sectoren om ancienniteit niet over te nemen. Daar is geen algemene wetgeving over.

paling
Berichten: 280

#5 , 23 nov 2008 17:47

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:17, 1 keer totaal gewijzigd.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#6 , 23 nov 2008 21:17

vandaag kreeg ze uiteindelijk het contract mee. ze zou 1800 euro bruto verdienen na vorig jaar nog 3000 bruto te hebben gehad.
Kort samengevat: ze zou met een pak verlies tov de ziekenkas gaan werken.

Ze gaat morgen elders solliciteren. Volgens haar baas heeft dat weinig zin omdat elke werkgever referenties vraagt bij de vorige werkgever en dat mens ( die ex bazin) zal haar altijd zwartmaken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 24 nov 2008 12:36

sociale inspectie,
de sociale inspectie is een afdeling van het ministerie van sociale voorzorg , wat kunnen die komen doen ?
niks, ik bedoelde dan ook de inspectie van sociale wetten ;).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”