Overdracht verlof bij ontslag

Jurgen1
Topic Starter
Berichten: 1

Overdracht verlof bij ontslag

#1 , 12 nov 2008 15:48

Ik had dit jaar 20 legale en 5 extra-legale vakantiedagen bij mijn huidige werkgever. Ik heb intussen 20 vakantiedagen opgenomen. Ik heb mijn ontslag ingediend. Mijn huidige werkgever beweert dat enkel de 5 extra-legale dagen overblijven en deze niet worden uitbetaald of overgedragen naar de nieuwe werkgever. Kan dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 nov 2008 18:08

Ik had dit jaar 20 legale en 5 extra-legale vakantiedagen bij mijn huidige werkgever. Ik heb intussen 20 vakantiedagen opgenomen. Ik heb mijn ontslag ingediend. Mijn huidige werkgever beweert dat enkel de 5 extra-legale dagen overblijven en deze niet worden uitbetaald of overgedragen naar de nieuwe werkgever. Kan dit?
Even eerst m'n veronderstellingen:
- je nieuwe werkgever heeft niks te maken met je oude werkgever
- het gaat over 5 verlofdagen die niks te maken hebben met de gepresteerde uren, ... (dus gewoon 5 verlofdagen als extra voordeel)
- je hebt nu pas je ontslag gegeven en hebt nog een opzeg te presteren tot in 2009?
- het gaat over een kleine onderneming waar geen CAO is afgesloten over het verlof en waar er geen specifieke Paritair comité iets zegt over de extra-legale voordelen. (geef anders es je PC)

DAN:
Is er een conflict tussen jij en je werkgever: jij veronderstelt dat je 15 wettelijke dagen en 5 extra-legale dagen al opgenomen hebt, je werkgever zal zeggen dat je 20 wettelijke dagen opgenomen hebt. Als hierover niks in de CAO staat, is dit iets dat de rechter zal moeten uitklaren. Ik heb geen weet van rechtspraak hierover.

Aangezien die 5 dagen om een voordeel gaat vanuit je bedrijf, heeft een andere werkgever hier niks mee te maken (itt tot bvb educatief verlof). Die andere werkgever hoeft zich dus niets aan te trekken van die 5 dagen als dat geen wettelijk verlof is.

Je werkgever hoeft die 5 verlofdagen in die veronderstelling ook niet uit te betalen (opnieuw: tenzij er een andere regeling in de CAO staat), je hebt wel nog het recht om je verlofdagen op te nemen indien mogelijk, zeker indien je nog volgend jaar een aantal dagen zou moeten werken.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”