Ontbindingsclausule

klauw
Topic Starter
Berichten: 2

Ontbindingsclausule

#1 , 02 mei 2006 15:43

Vandaag werd ik gecontacteerd door een selectiebureau betreffende een job waarvoor ik in aanmerking zou komen. Er werd mij verteld dat dit een contract van bepaalde duur zou zijn (9 maanden) dat eventueel nadien nog kan verlengd worden. In het contract is wel een ontbindingsclausule ingebouwd. Aangezien ik me niet in de zak wil laten steken om na bv 3 weken gewerkt te hebben te horen te krijgen dat ze het contract zouden verbreken aan de hand van deze clausule, heb ik een beetje zitten Googlen. Bitter weinig info heb ik hierover gevonden. Weet iemand de wettelijken betreffende deze clausule? Wat zijn mijn rechten indien ze eenzijdig het contract verbreken aan de hand van deze clausule? Aan welke voorwaarden moet ze doen?
Kan iemand een tip van de sluier oplichten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 02 mei 2006 16:16

Eerst en vooral, dat een selectiebureau je aanschrijft wil nog niet zeggen dat je de job hebt en wat die clausule betreft, je vakbond kan je daar het beste over inlichten. Als zij zien welke clausule het is kunnen zij je zeggen wat deze inhoud en welke reden er kan gebruikt voor verbreking van het contract.

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#3 , 02 mei 2006 16:17

Geachte,

Omdat de arbeidsovereenkomst een overeenkomst is, zijn principieel ook de algemene of civielrechtelijke wijzen van be?indiging geoorloofd. E?n van die wijzen is de ontbindende voorwaarde (zie artikel 1183 van het Burgerlijk Wetboek).

Dergelijke ontbindende voorwaarden kunnen worden ingelast in een arbeidsovereenkomst op voorwaarde dat zij niet in strijd zijn met de dwingende bepalingen van het arbeidsovereenkomstenrecht.
-Er kan dus niet bedongen worden dat (bijvoorbeeld) het huwelijk, het moederschap, het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd,... een einde maakt aan de arbeidsovereenkomst (zie immers de artikelen 36 en 36bis van de Arbeidsovereenkomstenwet).
-Evenmin kunnen gebeurtenissen die de wet aanmerkt als oorzaken van schorsing van de uitvoering van de overeenkomst bepaald worden als ontbindende voorwaarden (zoals ziekte, zwangerschap, jaarlijkse vakantie,...).
-Tenslotte kan de voorwaarde ook geen betrekking hebben op tekortkomingen van een partij bij een arbeidsovereenkomst. Dan heeft men immers niet te maken met een beding dat de be?indiging van de overeenkomst afhankelijk maakt van een toekomstige en onzekere gebeurtenis (zoals door artikel 1183 van het Burgerlijk Wetboek vereist wordt) maar met een uitdrukkelijk ontbindend beding wegens wanprestatie. Omdat zulks arbeidsrechtelijk overeenkomt met een dringende reden, moet aan de vorm- en inhoudsvereisten voor ontslag wegens dringende reden voldaan zijn.

Wat Uw rechten betreft bij eventuele ontbinding kan ik kort zijn. Als de clausule aan de hierboven vermelde voorwaarden voldoet, betreft het een regelmatige wijze van be?indiging van de arbeidsovereenkomst. Bijgevolg kunt U daartegen geen bezwaar opwerpen... U hebt mijns inziens dan ook geen enkel recht op vergoeding.

Als U meer informatie wenst, kunt U tevens de volgende werken raadplegen:
-RAUWS, W., Civielrechtelijke be?indigingswijzen van de arbeidsovereenkomst: nietigheid, ontbinding en overmacht, Antwerpen, Kluwer, 1987, 874 p. U kunt dit werk onder meer consulteren in de bibliotheek van de Universiteit Gent onder plaatsnummer RBIB.BUR.638.BE.003 of RBIB.SOC.131.BE.059.

-MAERTEN, P., "De voorwaarde als modaliteit van een arbeidsrechtelijke verbintenis", Or. 2000, 12-22 (evens aanwezig in de tijdschriftenzaal van dezelfde bibliotheek).

U kunt tevens de volgende websites raadplegen:
-http://www.lftdev.com/pw/nl/beeindingen ... waarde.htm
-http://mineco.fgov.be/enterprises/vadem ... 112_180804.


Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Reclame

klauw
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 02 mei 2006 21:25

Allereerst bedankt voor de snelle en accurate reactie!

Natuurlijk besef ik dat de job nog niet binnen is, maar de voorgesprekken lopen vlot.
Ondertussen heb ik al ruime (positieve en negatieve) ervaring met selectie- en recruteringsbureaus, maar deze clausule is nieuw voor mij.
Het feit dat men mij reeds vooraf vermeld dat deze clausule in het contract zou staan deed bij me een alarmbelletje rinkelen.
En ik ben nu eenmaal iemand die niet graag voor verrassingen staat.
Maar uit wat ik opmaak uit jullie reactie is dit niet ??n of ander achterpoortje waardoor de werkgever zich van zijn verplichtingen kan ontdoen.
En uiteindelijk is het ook de bedoeling dat de werkgever tevreden is over de afgeleverde prestatie van mijnentwege, zodat hij met de glimlach mijn loon zal storten (ahum :wink: ).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”