RESULTATEN VAN SOLLICITATIEPROEVEN

DVDW
Topic Starter
Berichten: 2

RESULTATEN VAN SOLLICITATIEPROEVEN

#1 , 05 nov 2008 16:55

Enkele jaren geleden heb ik voor een firma enkele sollicitatieproeven moeten bij Hudson afleggen om in aanmerking te komen voor de vacature. Uiteindelijk heb ik de job binnengehaald maar na een tweetal jaren ben ik ontslagen.
Ondertussen ben ik wel te weten gekomen dat mijn sollicitatieproeven uitzonderlijk goed waren. Vandaar dat ik deze zou willen gebruiken als tool om aan een nieuw job te geraken.
Mijn vraag is nu: "Is deze firma (Hudson) verplicht om mij de resultaten vd sollicitatie proeven te overhandigen?" En zoja op welke wet is dit gebaseerd?

Vriendelijk dank, Donald

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 nov 2008 18:34

Enkele jaren geleden heb ik voor een firma enkele sollicitatieproeven moeten bij Hudson afleggen om in aanmerking te komen voor de vacature. Uiteindelijk heb ik de job binnengehaald maar na een tweetal jaren ben ik ontslagen.
Ondertussen ben ik wel te weten gekomen dat mijn sollicitatieproeven uitzonderlijk goed waren. Vandaar dat ik deze zou willen gebruiken als tool om aan een nieuw job te geraken.
Mijn vraag is nu: "Is deze firma (Hudson) verplicht om mij de resultaten vd sollicitatie proeven te overhandigen?" En zoja op welke wet is dit gebaseerd?

Vriendelijk dank, Donald
Ik vind nu niet direct meer de link naar het artikel terug, maar heb ooit rechtspraak gelezen waarin het afaik als volgt ging:

- ja, je hebt het recht op het verbeteren van je gegevens tijdens zo'n sollicitatieprocedure (zie wet op de privacy en gegevensbeheer etc)
- ja, je hebt recht om het resultaat van psychologische testen te weten te komen
- nee, je hebt niet het recht om eventuele conclusies, besprekingen over jou, ... in te zien. Dat laatste is en blijft eigendom van het bedrijf dat de testen doet.

pas op: kan zijn dat ik hier een detail vergeet.

DVDW
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 10 nov 2008 11:12

Dag JPV,

Bedankt voor je antword.
Ik neem aan dat dit ook voor IQ testen en dergelijke geldt (en niet enkel psychologissche tests)?

Met vriendelijke groeten,

Donald

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”