Ontslag geven om zelfstandige te worden

JanPeters
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag geven om zelfstandige te worden

#1 , 26 mar 2021 18:31

Beste,

Als hogeschool student deed ik stage in bedrijf A.
Via bedrijf A leerde bedrijf B me kennen. Bedrijf B heeft me na het beëindigen van mijn studies een vast contact aangeboden om full time voor bedrijf A te werken.

Ondertussen ben ik van plan bedrijf B te verlaten om een vennootschap op te richten met de bedoeling voortaan als freelancer door het leven te gaan.
Na 5 jaar in dienst heb ik het wel een beetje gehad;
- continu éénrichtingsverkeer
- loonvoorwaarden niet marktconform
- constant ethische afwegingen moeten maken tussen belangen van eigenwerkgever (bedrijf B) en belangen van klant ( bedrijf A).
- nooit opleidingen verkregen, maar wel gevraagd.

Nu was mijn bedoeling om als consultant rechtstreeks mijn diensten aan bedrijf A aan te bieden. Maar daarnaast ook andere bedrijven als klanten op te nemen, van schijnzelfstandigheid is dus geen spraken. ( 70 uren werkweek schrikt me niet af).

Nu blijkt er een clausule afgesproken te zijn tussen bedrijf A en B. nl.:
Afwerving

Behoudens schriftelijk akkoord van "bedrijf B" zal de klant zich onthouden op welke manier ook, rechtstreeks of via gelieerde maatschappijen, werknemers aan te werven. Dit verbod zal tijdens de ganse duur van de werken van bedrijf B tot 1 jaar na het einde der werken gelden.

Ingeval van overtreding zal de klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling een schadevergoeding gelijk aan 1 jaar brutoloon per werknemer, aan "bedrijf B" verschuldigd zijn. Deze bepaling zal geldig blijven zelfs indien de offerte voorwaarden van van "bedrijf B" niet in de contractuele overeenkomst worden opgenomen.

Graag advies en evt. antwoorden op enkele vragen.

- hoe ruim kan men "gelieerde maatschappijen" opvatten?
- wat als werknemer zelf wil vertrekken ? Klant A is bereid per uur meer te betalen, er is dus geen spraken van een financieel voordeel.
- mogelijkheid niet per uur aan te bieden maar op project basis?

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 26 mar 2021 20:11

Beste

Vrij duidelijk.... Bedrijf A verbindt er zich toe - op welke manier ook - personeel van A aan te werven. . ‘Op welke manier ook’ dekt mijns inziens ook zelfstandige formules...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”