Vormvereisten ontslag ok? Zoniet welk advies?

Enriqjas
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Vormvereisten ontslag ok? Zoniet welk advies?

#1 , 20 mar 2021 16:02

.Beste,
Hallo iedereen;

Omdat ik pas op 31/03/2021 een afspraak bij de vakbond heb om mijn werkloosheidsdossier op te maken, zou ik graag ivm mijn brief voor ontslag en de wettige vormvereisten hiervan enig advies willen verschaffen.

Ik ben op 10/02/2021 beginnen werken met arbeidsovereenkomst bediende voor onbepaalde duur.

Ik ben gewettigd ziek van 08/03/2021 tot en met 12/03/2021.
Op 12/03/2021 ontvang ik een email (verstuurd door een investeerder, niet in loondienst) dat ik op 11/03/2021 ben ontslagen.
Een aangetekende zending zal eerstdaags naar mij verstuurd worden.
Deze aangetekende zending werd mij aangeboden op 17/03/2021, maar was niet thuis.
Op 19/02/2021 ben ik de brief gaan ophalen bij het postpunt.


De brief bevat enkele onderstaande korte tekst en heb deze zo goed mogelijk gekopieerd aangezien een afbeelding invoegen niet lukte


Beëindigen arbeidsovereenkomst met opzeggingsvergoeding < 30 weken - werknemer commercieel bediende

RIl\Il\Il\Il\Il\Il\Il\Il\Il\Il\Il\Il\Il\Il\Il\1 = streepcode van aangetekende brief
MIJN VOORNAAM EN ACHTERNAAM
STRAATNAAM WOONPLAATS

DATUM => wordt niet in brief vermeld


"Geachte mevrouw,
Beste X ,
Hiermede delen wij u onze beslissing mee om de tussen ons bestaande arbeidsovereenkomst te verbreken, op datum van vandaag,11/03/2021.
De u verschuldigde opzeggingsvergoeding dekt een periode van 1 week en zal betaald worden met de eerstvolgende loonafrekening.


De werkgever
Hier staat zijn naam en achternaam
Zaakvoerder
Firmanaam






DE BRIEF WERD NIET VOORZIEN VAN EEN HANDTEKENING OF STEMPEL
GEEN DATUM VAN SCHRIJVEN EN PLAATS
GEEN BEGIN -EN EINDDATUM VAN OPZEGGINGSTERMIJN

Vermelding in brief "op datum van vandaag,11/03/2021" => ik werd via email op 12/03/2021 hiervan op de hoogte gebracht. En kreeg aangetekende brief op 17/03/2021.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2021 19:33

De ontslagbrief moet gedateerd en ondertekend zijn door iemand van de firma die gemandateerd is om ontslagen te tekenen.

Volgens mijn ervaring is deze opzegbrief niet geldig, ook geen begin- of einddatum opzeg.
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 20 mar 2021 19:48, 3 keer totaal gewijzigd.

Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2021 19:35

Er is geen begin -en einddatum van de opzeg want het gaat hier om een verbrekingsvergoeding die onmiddellijk wordt uitbetaald.

Een ontslag met opzegtermijn moet ofwel aangetekend of via deurwaarderexploot gebeuren, een ontslag met verbrekingsvergoeding (zoals in uw geval) niet en kan dus onmiddellijk ingaan na een mail.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 20 mar 2021 19:54

Wat heb je afgelopen week gedaan ?
Gaan (thuis ?) werken ?

https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... enkomst-14


Enriqjas
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2021 20:34

De brief werd mij deze week aangetekend verstuurd. Mijn WG vermeld hier opzegvergoeding.
Ik las in de antwoorden dat een verbrekingsvergoeding onmiddelijk zal uitbetaald worden. Wanneer is onmiddelijk? Bij de eerst volgende loon uitbetaling en betreft het een vergoeding van 1 week of 2 weken?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 20 mar 2021 22:28

Staat toch in de brief vermeld?
1 week verbrekingsvergoeding, die ze zullen betalen bij het loon.

Normaal moet het onmiddellijk bij de verbreking, maar men laat het toe dat dit samenvalt met de reguliere betalingen.

Geen probleem dus op aan te merken hier. WG heeft zo te zien correct gehandeld.

En tegenwoordig met onze vrienden van de postbedeling geldt inderdaad dat als een brief op 11 maart verzonden wordt, deze ten laatste op 17 maart zou moeten aangeboden worden.
11 maart verzenden buiten de verwerkingsuren (vaak maar tot 10u 's ochtends), 12 maart verwerken, 3 postwerkdagen later afleveren.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#8 , 20 mar 2021 22:40

Beste

De opzegging betekent dus eigenlijk niets anders dan de kennisgeving door de ene partij aan de andere van haar wil om de arbeidsovereenkomst eenzijdig te beëindigen, na verloop van een zekere tijdsruimte. Om de rechtszekerheid niet in het gedrang te brengen, werden er door de wetgever strikte vormvereisten ingebouwd.

• Het geschrift moet het begin en de duur van de opzeggingstermijn vermelden.

Zo dient de opzegging, op straffe van nietigheid, schriftelijk te gebeuren en moet dit geschrift naast de kennisgeving van de wil tot beëindiging ook het begin en de duur van de opzeggingstermijn vermelden. Er wordt bewust niet gekozen om de einddatum van de opzeggingstermijn te vermelden, aangezien de opzeggingstermijn geschorst kan worden (o.a. in geval van opzegging door de werkgever bij ziekte of ongeval van gemeen recht, arbeidsongeval of beroepsziekte, zwangerschap en bevalling, militaire of daarmee gelijkgestelde verplichtingen, volledige beroepsloopbaanonderbreking, jaarlijkse vakantie, slecht weer, economische redenen en voorlopige hechtenis van de werknemer). Dit brengt met zich dat de arbeidsovereenkomst nog langer in stand zal worden gehouden.

Hoewel dit niet uitdrukkelijk in de wet staat, moet men aannemen dat het opzeggingsschrijven behoorlijk gedateerd dient te zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Enriqjas
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mar 2021 17:53

Bedankt iedereen voor jullie antwoorden.

Epicuros
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#10 , 04 apr 2021 17:12

In geval van een ontslag met verbrekingsvergoeding maakt het niet veel uit wanneer dit wordt verzonden. Er zijn geen vormvereisten.
Dit is anders bij een ontslag met opzegtermijn, de vormvereisten zijn wettelijk geregeld.

De werkgever heeft de volledige vrije keuze hoe hij iemand ontslaat.

Enige dat misschien een probleem kan is het feit dat hij niet de bevoegdheid zou hebben om iemand te ontslaan(?).

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 apr 2021 18:07

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”