Werkgever wilt me niet ontslaan

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

Werkgever wilt me niet ontslaan

#1 , 13 mar 2021 14:26

Hallo allemaal,

Ik zal mijn verhaal kort houden omdat het wat lang is dus als er vragen zijn stel ze maar gerust.

in Augustus 2019 begon ik te werken bij een carrosserie als monteur aan tesla wagens.
op mijn contract werd dus geschreven "monteur/magazijnier".
Na een week te werken had ik het gevoel dat de collega die samen met mij moest werken mij niet graag had. andere hadden tegen mij gezegd dat hij moslims niet zo graag heeft.

Na een jaar kwam er een nieuwe baas en heeft hij me een andere positie gegeven want hij had opgemerkt dat ik niet gelukkig was in de garage dus ik moest alleen de facturatie en magazijn doen, af en toe diagnose van de tesla voertuigen en ADAS systeem ook.

Wanneer de lockdown begon moest ik 6 maanden thuis blijven hierna heb ik sinds dien alleen 1 dag per week gewerkt.
Omdat ik zo weinig werkte en financieel moeilijk had besloot ik helemaal uit de auto-industrie te stappen en een opleiding volgen voor Java via de VDAB.
Na 2 maanden de lessen te volgen heb ik tegen mijn baas gezegd dat ik ontslag wil omdat ik anders geen recht heb op de opleiding.
Ze zijn hier niet akkoord mee gegaan.

Als ik zelf ontslag neem krijg een sanctie van 5 maanden en dit is echt geen optie.
Ik heb het gevoel dat mijn werkgever mij 1 dag per week laat werken in plaats van te ontslaan zodat hij mij niet moet uitbetalen en dat ik vanzelf ontslag neem.
Nu heb ik mezelf ziek gemeld omdat ik bijna moet kotsen wanneer ik naar werk ga.

Ik word daar zeer slecht behandeld sinds de eerste dag en heb genoeg bewijs verzameld ook omdat ze soms op mijn foto's die in de garage hangen zelfs scheldwoorden schrijven.

Mijn plan is gewoon ziek melden sinds ik helemaal depressief ben door daar te werken maar ik kan dit niet blijven doen (denk ik).

Ik ben zo moe van deze situatie dat ik van plan ben om met een badjas naar werk te gaan om te tonen dat ik hier niet kom om te werken.

Wat zou jij doen in mijn plaats?

Alvast bedankt voor jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2021 14:34

Je kan je baas niet voor het blok zetten en verplichten om je te ontslaan. Je motieven zijn niet goed. Ofwel neem jezelf ontslag ofwel neem je ontslag met onderling akkoord. De gevolgen moet je er wel bij nemen.
Gezien je spreekt van weinig werk en veel tijdelijke werkloosheid covid 19, d.i. verhoogde uitkeringen plus toeslag van RVA en desgevallend nog aanvulling werkgever. Je heb dan de kans om opleidingen te volgen wat ook wordt ondersteund door de Vlaamse Regering. Wat wil je eigenlijk nog meer. Ik raad je aan om contact op te nemen met jullie externe preventieadviseur en een psycholoog te raadplegen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”