Ontslagen

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

Ontslagen

#1 , 10 mar 2021 21:37

Beste, ik ben op 8/03/21 op de hoogte gesteld dat ik wordt ontslagen omwille van een arbeidsongeval aan derden . Ik heb op 9/03/21 mijn brief thuis gekregen dat ik binnen de 3 dagen op hoogte wordt gebracht van reden tot ontslag met dringende reden.ik heb 6 jaar voor de firma gewerkt. Mijn vraag is, arbeidsongeval aan derden waar ik niets mee te maken had aangezien we met 2 waren aan werken en mijn college de fout heeft begaan wordt ik mee beschuldigd en het was niet expres. Kan dit een reden zijn tot ontslag met dringende reden ik ben altijd op tijd geweest heb nooit waarschuwingen gekregen heb altijd mijn job graag en juist uitgeoefend. Ik wordt nu op hoogte gebracht dat ik wordt ontslagen met dringende reden maw heb ik ook geen recht op een vergoeding en werkloosheidsuitkering. Ik heb nog niets getekend en ben daar zeker niet mee akkoord. Hoe moet ik dit aanpakken om mijn rechten te hebben! Kan er iemand helpen aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Epicuros
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 mar 2021 00:07

Ben je gesyndiceerd? Zoja neem contact op met je vakbond...

Je zal moeten afwachten wat de brief van de werkgever inhoudt en dan kijken of je daar iets tegen in kan brengen. Jij zal met tegenargumentatie en bewijs moeten komen. Indien je het fundamenteel niet eens bent met het ontslag kan je de vakbond of een prive advocaat inschakelen om het ontslag aan te vechten.

Je hebt wel recht op uitkeringen, maar zal eerst 13 weken gesanctioneerd worden door rva. Je kan ook 13 weken wachten en dan pas werkloosheidsuitkeringen aanvragen.

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2021 06:59

Ja hebt de vakbond al op de hoogte gebracht en hebben ook gezegd afwachten tot vandaag. Ze zijden binnen de 3 dagen dat ik mijn c4 moet ontvangen dus normaal gezien op 11/03/21 moet ik die ontvangen wat als ik die niet ontvang op pas op 12/03/21 wat zijn mijn voordelen dan?

Reclame

Epicuros
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 mar 2021 07:59

De werkgever is verplicht om de c4 af te leveren uiterlijk op de laatste arbeidsdag. Indien de werkgever dit laattijdig doet heb jij geen extra rechten. De werkgever moet dan eerst aangemaand worden om zijn verplichting te volbrengen. Daarna ingebrekestelling. Ten slotte medewerking vragen aan RVA. De werkgever riskeert wel een strafrechtelijke sanctie igv niet tijdig of onvolledig afleveren van een C4. Maar id praktijk is men daar heel laks in. Dus kan perfect zijn dat je jouw c4 pas na 4 weken of langer ontvangt.

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mar 2021 08:32

Ja maar heb ik recht op mijn ontslagvergoeding

Epicuros
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#6 , 11 mar 2021 08:38

Niet automatisch. Zoals reeds gezegd: afwachten wat de brief vd werkgever gaat zeggen en dan moet je kijken of je tegenargumenten en bewijzen hebt.

Indien tegenargumenten en bewijzen > aanvechten met kans op ontslagvergoeding

Indien geen tegenargumenten en/of bewijzen > neerleggen bij ontslag en geen ontslagvergoeding

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mar 2021 09:00

Bedankt voor te antwoorden 🙏

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 11 mar 2021 09:12

Wie ontslag om dringende reden inroept, moet die dringende reden ook bewijzen

Dat bewijs moet dus door de werkgever geleverd worden.
Het is niet de werknemer die bewijs van het tegendeel moet leveren.

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 mar 2021 09:18

Ja ik ben nu aan het afwachten wat er op mijn c4 gaat staan ben echt benieuwd de werkgever heeft duidelijk gezegd dat er geen vertrouwen niet meer is en ook niet in de toekomst ik heb dat gesprek ook opgenomen dus ben echt benieuwd wat er op mijn c4 gaat staan het was een arbeidsongeval waar ik niets mee te maken heb en wat ik ook niet heb gewild!!!

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 mar 2021 15:18

Vandaag niks ontvagen en das de 3de dag

Epicuros
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#11 , 13 mar 2021 11:30

Heb je inmiddels de motivering ontvangen van de werkgever?
Of was de motivering al meegedeeld in de ontslagbrief?

Indien geen motivering (reden waarom je ontslagen bent met dringende reden), dan heeft de werkgever de formaliteiten van het ontslag met dringende reden niet gerespecteerd en heb je recht op een vergoeding.

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 mar 2021 12:40

Nee nog steeds niks gekregen van mijn c4 en ook geen motivering enkel mondeling meegedeeld dat er geen vertrouwen is nu en ook in de toekomst daarom dat ze het arbeidsovereenkomst beëindigen

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 mar 2021 12:55

Betreft: ontslag om dringende reden
Hierbij delen wij u onze beslissing mee om de tussen ons bestaande arbeidsovereenkomst onmiddellijk te beëindigen en dit om dringende reden.

De reden die aan de basis liggen van dit ontslag, zijn ons met voldoende zekerheid gekend op datum van 8/03/2021

Deze reden zullen u binnen de drie werkdagen betekend worden.

Dit stond op mijn brief die ik op 10/03/21 heb ontvangen.
En nu op 13/03/2021 heb ik nog steeds geen C4 gekregen met de reden waarom ik wordt ontslagen.

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 mar 2021 10:01

Iemand nog een antwoord?

LYNX XX
Berichten: 2518
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 mar 2021 11:17

https://www.bouwenaanvlaanderen.be/arti ... verbreking...

Ik denk dat deze link u volledig op de hoogte stelt wat te doen of wat er correct is.
Ook uw vakbond inschakelen, hebben daar een juridische dienst voor om u te begeleiden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”