Ontslagen

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

Re: Ontslagen

#16 , 16 mar 2021 10:17

Beste, nu ik mijn brief heb gekregen met de reden van mijn ontslag, als ik hiermee niet akkoord gaan wat er in de brief staat moet ik dan terug antwoorden met een aangetekend brief dat ik niet akkoord ga met hun beslissing of afwachten tot de vakbond stappen onderneemt ik ga zowieso een advocaat inschakelen hebben deze donderdag een afspraak

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#17 , 16 mar 2021 13:05

Indien ontslag wegens dringende reden, is de ontslagbrief met reden te laat toegekomen.
Natuurlijk kennen wij de reden van ontslag niet, daarom geen perfect antwoord.

In ieder geval direct de vakbond inschakelen om hun werk te doen en te oordelen.
Best eerst de afspraak met uw advocaat afwachten. Laat hij antwoorden.

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#18 , 16 mar 2021 20:42

Ja de vakbond heeft laten weten dat het toch op tijd was en normaal had ik gelezen dat het effectief binnen de 3 dagen moet gebeuren?

Reclame

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#19 , 16 mar 2021 21:17

De reden van ontslag tijdens het werken ik met mijn college is er een fietser verongelukt en blijkbaar over materiaal gereden van ons en is zo ten val gekomen. We waren die dag al bezig van zondagmorgend 5u tot maandagmorgend 10u. Het ongeval is gebeurt om 7:40u maandagmorgend ik en mijn collega herrinerde het ons niet meer dat er iets op de baan lag omdat we druk bezig waren en de fietser was achter ons rug ten val gekomen we hebben niet gezien hoe het is gebeurt. We moesten de week erop op gesprek bij de verantwoordelijke op het werk en vroeg ons over het ongeval en vroeg of er iets van materiaal lag op de baan heb eerlijk geantwoord dat ik het me niet herinner omdat we een hele dag en nacht aan werken waren en toen de fietser op de grond lag ben ik hem gaan helpen met mijn collega en hebben de hulpdiensten gebeld. De week erop moesten we op verhoor bij de politie en die konden niet aantonen dat er degelijk iets op de baan lag aan de hand van camera, maar vermoeden dat er toch iets zou gelegen hebben van materiaal heb eerlijk gezegd ja als dat zo is dan is het ons fout en is het onbewust gebeurt. De volgende dag moesten we terug op gesprek met hr en de verantwoordelijke en die hebben gezegd dat we gelogen hebben tegen de politie omdat ze ons verklaring niet geloofde. Ze hebben me dan 2 voorstellen voorgesteld ofwel ontslag onderling akkoord of ontslag dringende reden met een slechte c4, ik vroeg wat de reden is van deze ontslag hun antwoord was er is geen vertrouwen nu en ook niet in de toekomst omdat ik zogezegd heb gelogen terwijl ik toen op het eerste gesprek zij ik hoop dat er camerabeelden zijn die dat kunnen aantonen dat er iets op de baan lag omdat ik ook graag wil weten hoe die fietser ten val is gekomen. Nu wil ik weten of dit een reden tot ontslag met dringende is of niet. Het was een ongeval die ik en mijn college niet gewild hebben . Ik heb er 6 jaar gewerkt nooit een waarschuwing gekregen of dergelijk. De klanten voor wie we werkten waren altijd tevreden van mijn werk. Kan iemand me zeggen of dit eekin reden is ontslag met dringende reden mvg

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#20 , 17 mar 2021 10:42

Ik laat hier mijn jaren lange ervaring spreken.

1 Op het oordeel van de vakbond : ontslag dringende reden binnen de juiste termijn : heb ik mijn twijfels over.
2. Bespreking werkgever met u en 2 voorstellen : ontslag om dringende reden ofwel ontslag in onderling overleg met C4 met slechte referentie. Dit is echt van de pot gerukt: waar is de hoogdringendheid gebleven.
En een werkgever bespreekt het toepassen van de hoogdringendheid niet met de beschuldigde.
De arbeidsrechtbank zal hier zeker hun wenkbrauwen fronsen.
3. Jarenlange tevreden werkgever en klanten zal de visie van de werkgever zeker uithollen.
4. Zoals in uw reactie : tewerkgesteld van zondagmorgen 5 u tot en met maandag morgen 10 u =
volgens mij : 29 werkuren. Indien er al een fout door jullie mocht gebeurd zijn; is dit een grondige nalatigheid van de werkgever. Ook onverantwoord van de werkgever.

https://werk.belgie.be/nl/themas/intern ... ing-naar-1

https://www.attentia.be/nl/faq/hoeveel- ... mer-werken

https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... rusttijden

https://www.jobat.be/nl/art/is-er-een-v ... mag-worden


Bij vakbond op aan dringen om er hun advocaat ( juridische dienst ) op te zetten en desgevallend een advocaat onder de arm nemen.
Mijn persoonlijke visie en uit ondervinding : goede kans op slagen maar rekening houden dat het langs de arbeidsrechtbank zeer lang kan aanslepen.

Ook oppassen met C4 met slechte referenties : nieuwe werkgevers of RVA ?

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#21 , 17 mar 2021 11:13

Ja ik vertel u zoals het is gebeurt hr en de verantwoordelijke kwamen met 2 voorstellen en die lagen al op tafel ofwel ontslag onderling akkoord of ontslag dringende reden met een slecht C4 eerlijk ik heb alles opgenomen van dat gesprek. Heb gezegd ik moet dit overleggen met mijn vakbond en die hebben inderdaad gezegd stap terug binnen en ze hen dat ze de papieren maar moeten opsturen en dat heb ik ook gedaan. Eerlijk ik vind dat ik onterecht ben ontslagen als er geen vertrouwen niet meer is ok ontsla mij en betaal me mijn vergoedingen en ik ben weg.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#22 , 17 mar 2021 11:17

Ja ik vertel u zoals het is gebeurt hr en de verantwoordelijke kwamen met 2 voorstellen en die lagen al op tafel ofwel ontslag onderling akkoord of ontslag dringende reden met een slecht C4 eerlijk ik heb alles opgenomen van dat gesprek. Heb gezegd ik moet dit overleggen met mijn vakbond en die hebben inderdaad gezegd stap terug binnen en ze hen dat ze de papieren maar moeten opsturen en dat heb ik ook gedaan. Eerlijk ik vind dat ik onterecht ben ontslagen als er geen vertrouwen niet meer is ok ontsla mij en betaal me mijn vergoedingen en ik ben weg.
Volledig mee eens. Ik vind het ontslag zoals door u vermeld in de topic onrechtvaardig en niet hard te maken door de werkgever. Volg mijn reactie hiervoor.

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#23 , 17 mar 2021 11:28

Beste, lynx xx heb een vraagje ivm termijn van ontslag met dringende reden. Op 9/03/21 werd ik mondeling op de hoogte gebracht dat het arbeidsovereenkomst wordt stopgezet. Op 10/03/21 kreeg ik een aangetekende brief in mijn bus die ik zelfs niet heb afgetekend dat het arbeidsovereenkomst werd stopgezet, brief werd opgemaakt op 8/03/21. Op 15/03/21 heb ik een aangetekende brief gekregen in de bus die ik tevens ook niet heb afgetekend met de reden waarom ik werd ontslagen met dringende reden, brief zelf was opgemaakt op 12/03/21. Mijn vraag nu heeft mijn ex werkgever de procedure en het termijn van ontslag van dringende reden gerespecteerd. Mvg

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#24 , 17 mar 2021 12:38

Volgens ik begrijp uit uw reacties is de ontslagbrief tijdig bezorgd. Gezien u vermeldt dat in het aangetekend schrijven van 10.03.2021 de werkgever meedeelt dat de reden gekend is en ook op 9.03.2021 mondeling werd besproken. # 13

https://nl.workpocket.be/4/1/het-ontsla ... nde-reden/

https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... definitief...

In deze zaak zou in het probleem rondom het juiste tijdstip/dag van betekening op de achtergrond zetten.

Volgens de wetgeving ontslag binnen de 3 dagen na de feiten, maar + 3 dagen om de feiten echt te evalueren.
Zie ook de reacties van Epicuros hieromtrent.

Ontslag wegens dringende reden aanvechten en daar heeft u volgens mijn visie heel veel kans. Op de arbeidsrechtbank zitten rechters met veel ondervinding en doorzicht. Zij zijn bekwaam om onterechte ontslagen te doorzien.

Ook oppassen ( zoals Epicuros zegt ) C4 met slechte referenties : oppassen voor RVA wegens mogelijke schorsing voor uitkeringen.

Gouden raad : schakel hiervoor uw vakbondssecretaris in die zelf ervaringen en contacten heeft met de RVA afgevaardigden. Uw dossier zeker duidelijk voorleggen aan de secretaris en bij confrontatie bij de RVA een eerlijke en klare verklaring uitbrengen.
Die mensen zijn ook niet altijd onmenselijk : zij kunnen u dan wel werkloosheidsuitkeringen toestaan tot er een definitieve uitspraak is van de Arbeidsrechtbank. Indien in uw voordeel, moet uw de uitkeringen terugbetalen ( voor de periode welke de werkgever u zal moeten vergoeden ); daarna gewone werkloosheidsuitkeringen. In geval van nadelige uitspraak ( die ik niet verwacht ) zal u de uitkeringen ook moeten terugbetalen.
Dit is een taak weggelegd voor uw vakbondssecretaris.

Dus laat u verdedigen door vakbond ( gratis ) en desnoods persoonlijke advocaat.

Zaak op de arbeidsrechtbank kan wel langdurig zijn.

Franciscus
Berichten: 38596

#25 , 17 mar 2021 12:58

Was dat zo'n zwaar arbeidsongeval.
Is politie erbij geweest en de bevoegde magistraat Arbeidsauditeur erbij betrokken.....dus dan moeten de nodige PV's en vaststellingen gedaan zijn geweest.

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#26 , 17 mar 2021 13:07

Alvast bedankt voor te antwoorden Mvg lynx xx

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#27 , 17 mar 2021 13:08

Ik kan al maandag starten voor een nieuwe werkgever ik ga zeker geen werkloosheidsuitkering aanvragen alvast bedankt lynx xx

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#28 , 17 mar 2021 13:20

Ik kan al maandag starten voor een nieuwe werkgever ik ga zeker geen werkloosheidsuitkering aanvragen alvast bedankt lynx xx
In ieder geval de zaak niet blauw blauw laten : zaak in handen van de vakbond = gratis.

Ook in het achterhoofd houden indien u bij de nieuwe werkgever niet vast moogt blijven, het toch noodzakelijk is om een procedure gangbaar te hebben voor de RVA voor mogelijke vrijwaring uitkeringen.

Succes maandag en op nar een vaste betrekking.

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#29 , 17 mar 2021 13:22

Merci

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#30 , 17 mar 2021 14:34

Was dat zo'n zwaar arbeidsongeval.
Is politie erbij geweest en de bevoegde magistraat Arbeidsauditeur erbij betrokken.....dus dan moeten de nodige PV's en vaststellingen gedaan zijn geweest.
Ja dag van het ongeval was op 22/03/21 toen was de politie gekomen met de hulpdiensten die ik heb gebeld. Politie had me toen gewoon ondervraagd of er iets van materiaal lag op de baan en zei dat er niks lag op de baan en dat ik het me ook niet meer kan herinneren aangezien ik al een hele dag en nacht bezig was. Pas 1 week na het ongeval moest ik op gesprek met de verantwoordelijke en veiligheidsadviseur en die vroegen me ook of er iets van materiaal lag ik antwoorde eerlijk dat ik het me niet meer herinner en zei ook ik hoop dat er camerabeelden zijn die iets kunnen bevestigen van het ongeval, aangezien we met 2 personen waren op het ogenblik van ongeval en we beiden niks konden herinneren of er iets degelijk op de baan lag dat van ons was. Maar als de camerabeelden het kunnen bevestigen dan is dat onbewust gebeurt en dat we het ons niet meer herinneren. Op 8/03/21 moesten ik en collega op verhoor bij de politie maar die hebben niet op beeld dat er effectief iets lag op de baan , ze hebben mijn collega wel camerabeelden laten zien dat hij een rubbervoet van camionette heeft genomen en ermee naar de overkant is gaan lopen maar de camera laat maar de helft van de baan zien. Als je naar de camera toe loopt dan laat die de helft maar van de baan zien en de ander kant niet omdat er een muur voor is. In ieder geval zeiden de politie we verdachten uw college omdat hij een rubbervoet heeft genomen van camionette. Ik zei duidelijk tegen de politie als jullie dat kunnen aantonen op foto of beeld dat mijn college effectief daar een rubbervoet op de baan heeft gelegd dan kan hij dat niet ontkennen maar ze hebben daar geen foto of beeld van. Mijn collega zij ook dat hij zich dat niet meer herinner of hij daar iets heeft gelegd of niet. Ikzelf heb geen beelden of foto’s te zien gekregen

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”