Tijdens Opzegperiode andere jobinhoud

Lemme
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tijdens Opzegperiode andere jobinhoud

#1 , 07 feb 2021 12:52

Hallo allen,

Om een lang verhaal kort te maken:
Werk 21j bij mijn werkgever in de autosector. Ik kreeg mijn ontslag vorige week maar moet mijn opzegperiode uit doen.
Ik ben daar werkplaatsverantwoordelijke geweest en nu willen ze mij tijdens mijn opzeg terug in de werkplaats zetten, terug auto's herstellen
In mijn arbeidscontract en op loonfiche staat dat ik werkplaatsverantwoordelijke ben.
Kan dit? Dit is een heel andere jobinhoud en andere taakomschrijving
Ook komt er een nieuwe werkplaatsverantwoordlijke ondertussen
Hopelijk kan er iemand mij raad in geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 feb 2021 20:32

Volgens mij kan dit; patron beslist werkinhoud; MITS LOONBEHOUD.

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 feb 2021 21:50

https://www.tvh-advocaten.be/nl/nieuws/ ... eranderen/

Best een lezen en ik zou het niet echt hard spelen vermits u de opzegging toch al een feit is, kijk gewoon uit naar een andere interessante job, ga na of je recht hebt op outplacement en andere zaken die wettelijk geregeld zijn.

Kan de werkgever zijn wil doordrukken?

Als de vergelijking tussen de nieuwe en de huidige functie op deze punten aanvaardbaar is, dan kan de werkgever tegen de zin in van de werknemer een nieuwe functie opleggen. Dit op voorwaarde dat andere essentiële elementen van de arbeidsovereenkomst niet eenzijdig gewijzigd worden, zoals het loon, de arbeidstijd en de arbeidsplaats.

Wat als er toch sprake is van degradatie?

As er daarentegen sprake is van een degradatie kan de werknemer de werkgever in gebreke stellen tot behoud van zijn of haar vroegere functie. Bij weigering kan de werknemer dit beschouwen als een contractbreuk, derhalve stoppen met werken en een verbrekingsvergoeding vorderen.

Let op, als een werknemer ten onrechte contractbreuk inroept, dan heeft hij zelf het contract verbroken en totaal geen recht op een verbrekingsvergoeding!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”