Ontslagregeling - nieuwe werkgever

DapperePanda
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontslagregeling - nieuwe werkgever

#1 , 30 jan 2021 07:29

Ik ben onlangs ontslagen. Na ontslag is er een overeenkomst ondertekend waarbij er ook gestipuleerd werd dat in de communicatie ivm ontslag door beide partijen het zo zou zijn dat ik zelf ontslag genomen heb.
Tijdens het solliciteren heb ik dit ook zo aangehouden (ex werkgever had mij gemeld dat deze communicatie ook zou gebruikt worden bij referentie checks.)
Ik heb nu nieuw werk maar zit er mee in dat me later eventueel zuur zou opbreken. Ik weet namelijk niet of de nieuwe werkgever dit alsnog kan te weten komen ( ontslagen ipv zelf opgestapt).
Klaar ik dit best uit of wat zou uw advies zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 30 jan 2021 11:18

Hoe zou de nieuwewerkgever dat te weten kunnen komen als de oude werkgever met u heeft vastgelegd dat hij bij referentiechecks (van een nieuwe werkgever) zal bevestigen dat u zelf ontslag heeft genomen. Bovendien staat dat dan toch ook zo op uw C4? Dat is een officieel document. Ook aan gedacht dat u hierdoor geen recht heeft op werkloosheidsuitkering als dat u momenteel alsnog zou overkomen?

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jan 2021 11:35

Hoe zou de nieuwewerkgever dat te weten kunnen komen als de oude werkgever met u heeft vastgelegd dat hij bij referentiechecks (van een nieuwe werkgever) zal bevestigen dat u zelf ontslag heeft genomen.

[b]Kan de nieuwe werkgever ( indien goede boekhouder of personeelsmanager ) bij het verlofattest en de afrekening niet te weten komen hoe lang de opzegtermijn was ( al of niet volledig uitgedaan ) ?
Indien TS bij ontslag normaal 8 weken opzeg heeft en hij zegt tegen nieuwe werkgever zelf ontslag gegeven is de opzeg minstens gehalveerd.
De oude werkgever moet toch vermelden hoeveel en voor welke periode hij verlofgeld uitbetaald ?
Heeft TS opzegperiode uitgedaan of niet ?

[/b]
Bovendien staat dat dan toch ook zo op uw C4? Dat is een officieel document. Ook aan gedacht dat u hierdoor geen recht heeft op werkloosheidsuitkering als dat u momenteel alsnog zou overkomen?
Dit is nog een adder onder het gras, en correct.

Ik ben en was nooit voorstander van zulke constructies. Ook niet als oude werkgever een mogelijk nieuwe werkgever ten onrechte in het ootje neemt bij info.
Reden van ontslag ?? Heeft TS soms een reden om dit te camoufleren ?
Eerlijkheid zou normaal het langst duren.

Nieuwe werkgever kan op allerlei manieren ( toevallig ) de waarheid te weten komen. En dan einde nieuwe contract wegens valse info ? Gevolgen ??

p.s. Heb zulk een situatie meegemaakt in mijn beroepservaring. Een mogelijke werkgever vroeg telefonisch inlichtingen omtrent reden van ontslag van een werknemer. Toevallig kwam gesprek terecht bij een gewone bediende : deze deelde de normale ontslagreden mee ( ter goeder trouw ). Gevolg ?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2021 12:00

Waarom niet spreken van ontslag met wederzijds akkoord?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jan 2021 12:15

Waarom niet spreken van ontslag met wederzijds akkoord?
Zoals ik het uit de topic kan opmaken, is het ontslag gegeven door de werkgever : = C4 is beslissende document.
De latere overeenkomst is volgens mij onwettelijk en ontkracht het oorspronkelijke ontslag. Bedrog voor de buitenwereld ?
Gaat ook bij de RVA en bij een arbeidsrechtbank niet in goede aarde vallen. Deontologisch misplaatst.
TS geeft ook niet alle details om een sluitend antwoord te formuleren. Ik denk dat het onderlinge gekronkel niet officieel kan gebruikt worden.
Stipulatie hoe beide gaan communiceren ?

Kan allemaal goed aflopen, maar zekerheid hieromtrent zeker niet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jan 2021 12:18

Maak geen slapende honden wakker .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DapperePanda
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jan 2021 12:25

Even ter verduidelijking:
Officieel C4 = ontslag gegeven door werkgever; reden was verschil in visie

Ivm de communicatie : was voorkeur van beide partijen om dit zo te verwoorden (ontslag uit eigen beweging), is dus toen ook zo intern en extern (klanten) gecommuniceerd, dit staat ook op papier
Naar de nieuwe werkgever: bij het solliciteren heb ik mij aan de afspraak van die communicatie gehouden. Is maar 1 keer ter sprake gekomen.
Ondertussen is contract getekend

Het probleem ligt vooral bij mezelf, ik ben een eerlijk persoon en heb nu wat wroeging omdat ik trouw ben gebleven aan die eerdere overeenkomst. Zelf heb ik er geen probleem mee om aan een nieuwe werkgever te zeggen dat ik ontslagen ben.

RVA heeft C4 gehad

het gaat mij dus inderdaad over het feit dat ik gecommuniceerd heb dat ik zelf ontslag genomen heb (zoals vastgelegd) en niet dat ik ontslag gekregen heb (officiëel) naar mijn nieuwe werkgever
Laatst gewijzigd door DapperePanda op 30 jan 2021 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 jan 2021 12:28

Maak geen slapende honden wakker .
Slapende honden moet men niet wakker maken; maar TS vraagt er om in zijn topic; dus krijgt hij een
antwoord naar ervaring en praktijkmogelijkheden. Het is aan hem om beslissingen te nemen.


Eylis heeft hem ook op de RVA opmerkzaam gemaakt, en terecht.

Alles loopt op wieltjes tot er een kink in de kabel komt ( dikwijls heel onnozel ).

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 jan 2021 12:32

Even ter verduidelijking:
Officieel C4 = ontslag gegeven door werkgever; reden was verschil in visie

Ivm de communicatie : was voorkeur van beide partijen om dit zo te verwoorden (ontslag uit eigen beweging), is dus toen ook zo intern en extern (klanten) gecommuniceerd, dit staat ook op papier
Naar de nieuwe werkgever: bij het solliciteren heb ik mij aan de afspraak van die communicatie gehouden. Is maar 1 keer ter sprake gekomen.
Ondertussen is contract getekend

Het probleem ligt vooral bij mezelf, ik ben een eerlijk persoon en heb nu wat wroeging omdat ik trouw ben gebleven aan die eerdere overeenkomst. Zelf heb ik er geen probleem mee om aan een nieuwe werkgever te zeggen dat ik ontslagen ben.
Ik keur uw handelswijze niet af. Maar geef enkel mogelijke situaties als antwoord op uw vragen in de topic ( gebaseerd op beroepservaring ).
Zo maar ga ik u niet zeggen slaap op uw twee oren. En zoals Lowie aanhaalt : laat slapen die slaapt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 jan 2021 17:06


Ik keur uw handelswijze niet af. Maar geef enkel mogelijke situaties als antwoord op uw vragen in de topic ( gebaseerd op beroepservaring ).
Zo maar ga ik u niet zeggen slaap op uw twee oren. En zoals Lowie aanhaalt : laat slapen die slaapt.

Het kwaad was al geschied met de RVA bij het tekenen van het ontslag !

En de reden kon ook zijn dat de werknemer sneller weg wilde, de opzeg is veel korter dan als de werkgever het ontslag zou geven.

Dus zie ik echt geen reden om er praktische reden te gaan zoeken, zeg niks en alles gaat over .

Een goede werkman of stiel man vind altijd zeer snel werk

In december 2020 werden 18.227 vacatures rechtstreeks aan VDAB gemeld in het Normaal Economisch Circuit zonder
Uitzendopdrachten
In 2020 ontving VDAB 240.811 vacatures.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”