ontslag geven

lin
Topic Starter
Berichten: 16

ontslag geven

#1 , 18 apr 2006 16:41

Ik werk normaal gesproken 8 uur (2 maal 4 uur) als administratief bediende. Ik overweeg om ontslag te nemen, daar het meer en meer huishoudelijk werk is dan administratief. Eind april werk ik daar 5 jaar, dus ik moet waarschijnlijk 3 maand vooropzeg geven. Mijn vraag is : wat gebeurt er als ik vooropzegperiode niet uitdoe, dus als ik vroeger zou willen stoppen.

Voor het ogenblik echter heb ik een vervangingscontract van onbepaalde duur, omdat een collega ziek en en een paar maanden afwezig zal zijn. Ik werk nu 9 uur ( 3 maal 3 uur) en ik vraag me af of die opzeggingstermijn van 3 maand nu wel van kracht is.

Kan iemand mij helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 19 apr 2006 10:52

Art. 82. ? 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven.
? 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan ((16 100) EUR), bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn.... Deze termijn wordt vermeerderd met drie maanden bij de aanvang van elke nieuwe periode van vijf jaar dienst bij dezelfde werkgever.
Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, worden de in het eerste en tweede lid bedoelde termijnen van opzegging tot de helft teruggebracht zonder dat ze drie maanden mogen te boven gaan.(3 juli 1978, Wet arbeidsovereenkomsten)

Art. 37. (? 1.) Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te be?indigen door opzegging aan de andere.(3 juli 1978, Wet arbeidsovereenkomsten)

lin
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 21 apr 2006 07:26

Bedankt Lex.
Ik wist niet zeker of de weinige uren die ik werk enige invloed hadden op de opzegperiode, daar dit nergens vermeld wordt in de arbeidsovereenkomst. Blijkbaar is dit dus niet van belang.
Uit jouw antwoord besluit ik dus wel dat ik nu, terwijl ik een tijdelijk contract van onbepaalde duur heb, zou kunnen opzeggen zonder vooropzegperiode, niettegenstaande ik bijna 5 jaar in dienst ben.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”