Ontslag om dringende reden

Jeroen25
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontslag om dringende reden

#1 , 22 jan 2021 13:31

Beste,

Mijn schoonvader heeft pas zijn ontslag gekregen om dringende redenen. Hij verstuurde naar zijn Marokkaanse collega een cartoon. Hij komt met deze collega goed overeen, maar nu werd dit slecht door hem ontvangen. De collega deed hier melding van (volgens zijn werkgever), wat heeft geresulteerd in ontslag wegens racisme.
Als buitenstaander moet ik zeggen dat ik hier geschokt om was. De cartoon was verre van racistisch en met de beste intenties verstuurd.

Nu is het zo dat er door Corona bij hen minder werk is en er al enkele collega's werden ontslagen. Het kan dus wel eens goed zijn dat dit geen toeval is.. . Maar dat zijn uiteraard veronderstellingen.

Is het wettig van zijn werkgever om hem hiervoor om dringende redenen te ontslaan? En wat kan hij doen als dit niet het geval is?

Alvast bedankt,
Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2021 13:47

Eerst en vooral vakbond raadplegen.
Weet natuurlijk niet wat in cartoon stond. Maar mijn persoonlijke visie ( niet juridisch, maar uit ervaring ) denk ik dat de werkgever toch enorm op zijn tellen zal moeten passen. Of de arbeidsrechtbank zal oordelen dat deze reden zwaarwichtig genoeg is, betwijfel ik ( volgens info uit topic ).

https://www.elfri.be/rechtspraak/ontsla ... pmerkingen

https://www.argusadvocaten.be/news/43/2 ... ende-reden

Vakbond in schakelen, welke dit zeker moet voorleggen aan hun juridische dienst.

Ter info : een zaak voorbrengen bij de arbeidsrechtbank kan wel enkele jaren duren tot een eindbesluit/vonnis.

Jeroen25
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2021 14:31

Alvast bedankt voor de info, ik geef het door.

Het gaat om volgend bericht/cartoon:
"Na Britse coronavariant daagt nu ook de Marokkaanse variant op. Geen reden tot paniek, deze variant werkt niet."

Ik moet toegeven dat het niet mijn gevoel voor humor is, maar om dit als reden voor zijn ontslag te geven.. Ik weet het toch niet.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2021 14:42

Alvast bedankt voor de info, ik geef het door.

Het gaat om volgend bericht/cartoon:
"Na Britse coronavariant daagt nu ook de Marokkaanse variant op. Geen reden tot paniek, deze variant werkt niet."

Ik moet toegeven dat het niet mijn gevoel voor humor is, maar om dit als reden voor zijn ontslag te geven.. Ik weet het toch niet.
Jeroen,

Ik heb zelf een tijdje geleden zulke cartoon doorgekregen. Als dat racisme is dan zal de werkgever van een heel kale reis terugkomen.
Gewoon belachelijk.
Hoog dringendheid : dan zit de helft van de Belgische bevolking met problemen. Van verzuring gesproken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”