Oneerlijk ontslag naar mijn mening

veteraan
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Oneerlijk ontslag naar mijn mening

#1 , 22 jan 2021 00:40

Mijn vriendin werkt in een woon en zorgcentrum waar ze in de keuken staat om het eten te bereiden en door te geven zodat de mensen daar hun eten hebben. 3x per dag wat een zware taak is.
Ze is een hardwerkende vrouw die nooit problemen maakt op het werk, met goede collega's en ze werkt daar nu een 3-tal jaren.
Ze is nu 57 en nog 3 jaar te gaan en ze kan op een welverdiend pensioen.
Maar??
Een aantal weken geleden , op de middag toen ze aan het eten was, zag ze haar dochter die daar ook werkt. De dochter ziet haar moeder ook en roept haar om een goedendag te zeggen.
En nu komt het, hoe komt weet ik niet, maar mijn vriendin gaat naar haar dochter, ze maken een babbeltje en gaan even later uit elkaar om het werk te hervatten.
Een kleine week na dit voorval krijgt mijn vriendin een brief van haar werk dat ze ontslagen wordt. Er staat niet bij waarom, alleen dat ze tot maart haar opzeg moet doen, 12 weken dus, en dan is ze ontslagen.
Ze kan dat nieuws niet geloven en ik ook niet natuurlijk en vragen ons af hoe dat toch kan. Zomaar, ineens, zonder verwittiging, zonder niets.
Nu blijkt, na een week ofzo later, dat ze haar mondmasker wel op had maar net onder de neus. Ze weet dat natuurlijk wel dat het over de neus moet maar ze had dat helemaal niet door omdat ze ganse dagen en maanden al met dat masker loopt zoals iedereen.
En dan de klap op de vuurpijl. De GROTE baas passeerde daar net toen mijn vriendin naar haar dochter ging en heeft daar dan maar een foto van getrokken met zijn gsm.
En dat is dus de reden van haar ontslag. Ze is er helemaal kapot van. Ze kan het niet begrijpen dat ze voor die reden ontslagen word want het waren maar luttele seconden dat haar masker onder haar neus zat.
Nu is mijn vraag: wat kan ze daar aan doen en is dit wel wettelijk???????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 22 jan 2021 00:52

Uiteraard zal er aangevoerd worden dat het maar enkele seconden was, maar dit kan niet bewezen worden. Gelet op de Corona problematiek in rusthuizen, is dit toch wel een ernstige fout.

Op het eerste zicht lijkt het ontslag ook wettelijk. Lees hier eens:

https://www.jobat.be/nl/art/moet-de-wer ... -motiveren

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2021 07:08

In deze crisis heeft u vrouw een ernstige beroeps fout gemaakt en zeker in een woon en zorg center, ze mag zeker van geluk spreken dat het geen onmiddellijk ontslag is, wat het ook wel had gekund, en dan had ze zelfs geschorst geweest van den dop ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2021 10:43

Ik ben het volledig eens met Leen en Lowie in deze zaak. In de tijden van corona kunnen de maatregelen niet streng genoeg zijn. Zeker in woon- en zorgcentra. Overal trouwens.

Maar ik wil toch 2 linken vermelden, die onze Belgische overheden en rechtspraken eindelijk eens moeten
waterdicht maken. Onduidelijkheid troef, tegenspraak onder alle instanties.

Nu ook de EU het verbod van niet essentiële verplaatsingen en reizen afwimpelt : Overheden kijk toch eens in eigen boezem aub. Wat moeten de burgers op den duur nog denken.

Lees gisteren in de krant dat de veldrijders die vanuit Spanje terug komen niet in quarantaine hoeven, Spanje kleurt anders rood.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210121_96050588

https://www.gdprbelgium.be/nl/nieuws/ma ... er-de-gdpr

veteraan
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jan 2021 12:11

Euh hallo, mijn vrouw heeft niemand vermoord he. Ten eerste was het hooguit 5 seconden dat dat masker net onder haar neus zat, ten 2de was het in de eetzaal waar alleen personeel komt en geen bejaarde mensen en ten derde had haar baas evengoed haar er op aan kunnen spreken in plaats van heimelijk er een foto van te nemen en haar daarna op straat te zetten als een stuk vuil. Want dat is wat er wel gebeurd is. Ze wist totaal van niets als ze haar ontslagbrief aangetekend bij haar thuis afleverden. Er is nooit iets tegen haar daar over gesproken geweest. Die brief komt bij haar zonder ook maar een woord uitleg.
Die 5 seconden heeft daar geen corona uitbreiding veroorzaakt hoor.
Awel, als je daarvoor, op 57 jarige leeftijd, als hardwerkende vrouw, wordt buiten gegooid en jullie veroordelen haar precies als een misdadigster, dan is het al ver gekomen.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jan 2021 12:35

Beste veteraan.

Ik denk dat wij hier het juridisch aspect benadrukken. Wij veroordelen uw vrouw zeker niet als moordenares.
Dan moeten wij een heleboel mensen met de vinger wijzen, die nog ergere daden stellen.

Daarom #4 ook mijn randbemerkingen. De lat voor iedereen even hoog, dat is het eerlijkst. Maar in Belgenland is de wet : wie is wie en wie kan de meeste druk uitoefenen, en de zwaarste belangengroepen.

LeenW
Berichten: 12839

#7 , 22 jan 2021 12:36

Als ze niet doorhad dat het masker verkeerd zat, hoe weet ze dan dat het hooguit 5 seconden was?

Ook spreekt niemand hier over een misdaad, maar over een fout.

Ten slotte moet u zich niet de vraag stellen of het ontslag eerlijk of oneerlijk is, maar of het wettelijk is.

jef007
Berichten: 1683

#8 , 22 jan 2021 12:38

beste,
ik heb het stil vermoeden dat hier meeeer aan de hand is!

veteraan
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jan 2021 12:44

Ja Jef, want jij was erbij he, onnozelaar.
Haar dochter kwam ook de eetzaal binnen en die deed teken naar haar mama, kom eens. En mijn vrouw staat recht om naar haar dochter te gaan en na een paar stappen, +- 5 seconden, het kunnen er 6 geweest zijn, voelt ze dat haar mondmasker net onder haar neus zit. En ze heeft de fout recht gezet door haar mondmasker goed te zetten.
Maar neen, meneer JEFF weet het beter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 jan 2021 13:31

Ja Jef, want jij was erbij he, onnozelaar.
Haar dochter kwam ook de eetzaal binnen en die deed teken naar haar mama, kom eens. En mijn vrouw staat recht om naar haar dochter te gaan en na een paar stappen, +- 5 seconden, het kunnen er 6 geweest zijn, voelt ze dat haar mondmasker net onder haar neus zit. En ze heeft de fout recht gezet door haar mondmasker goed te zetten.
Maar neen, meneer JEFF weet het beter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Leg haar situatie eens voor aan de vakbondssecretaris. ( of is er een vakbondsafgevaardigde in het centrum ? ).
Vraag hun beoordeling en laat de vakbond hun juridische dienst inschakelen om de zaak uit te klaren.
En zoals LeenW zegt is het ontslag wettelijk ? Dat moet de vakbond toch kunnen bepalen.

katwezel
Berichten: 375

#11 , 22 jan 2021 13:39

Ze heeft dus een ,,gewoon,, ontslag gekregen en voor haar misschien gelukkig geen onmiddellijk ontslag wegens ernstige fout dus mag ze nog van geluk spreken
https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... chappelijk

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”