verbrekingsvergoeding indien al nieuwe job gevonden?

H_A_V
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verbrekingsvergoeding indien al nieuwe job gevonden?

#1 , 18 jan 2021 18:43

Hallo,

omwille van een reorganisatie is mijn functie bij mijn huidige werkgever weggevallen. Mijn werkgever geeft me 3 maanden tijd om - vrijgesteld van prestaties - te kijken of er binnen de organisatie een andere functie is waarin ik ben geïnteresseerd. In een door beiden getekend document betreffende de periode van vrijstelling van prestaties, is vermeld dat indien ik binnen die 3 maanden geen andere functie vind binnen de organisatie, de werkgever mijn contract zal verbreken.

Ik ben momenteel intern maar ook extern aan het solliciteren. Mijn vraag is de volgende: als mijn voorkeur toch naar een externe functie zou gaan, te starten na die periode van 3 maanden vrijgesteld van prestaties, is mijn huidige werkgever dan nog steeds een verbrekingsvergoeding verschuldigd? Of vervalt dat dan, op basis van het feit dat ik extern een andere job heb gevonden (met startdatum na die periode van 3 maanden)? Of zorg ik er in dat geval dan best voor dat het nieuwe contract niet meteen op de laatste dag van de periode vrijstelling van prestaties aansluit? Zijn er eventueel nog zaken die hierop impact kunnen hebben?

bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#2 , 18 jan 2021 19:45

Beste

Er is nog geen sprake van een verbrekingsvergoeding. U krijgt 3 maanden de tijd om intern een nieuwe functie te zoeken. Pas op het einde daar van zal uw werkgever een opzeg betekenen. Pas dan is er in voorkomend geval een verbrekingsvergoeding of een opzegtermijn van kracht. Indien u voordien zelf uw opzeg doet is uw werkgever geen opzeg of verbrekingsvergoeding verschuldigd maar moet u de opzegtermijn respecteren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

H_A_V
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2021 10:36

Bedankt voor uw antwoord. Mijn werkgever en ik hebben wel een document getekend waarin duidelijk is vermeld dat na afloop van die 3 maanden, en ingeval ik geen interne functie heb gevonden, mijn werkgever het contract zal verbreken. Dus in het geval dat ik geen functie intern vind maar wel extern bij een andere werkgever, waarbij het nieuwe contract pas aanvangt na afloop van die 3 maanden, lijkt me dat mijn werkgever wel gehouden is aan die verbrekingsvergoeding. Of toch niet?

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 19 jan 2021 18:40

Het is dus geen vooropzeg, maar een contract dat verbroken met een verbrekingsvergoeding. Normaal gezien houdt u gewoon uw verbrekingsvergoeding (na de 3 maanden intern zoekwerk en verbreking contrzct door de werkgever) als u daarna extern wel een job vindt. Toch best de kleine lettertjes lezen van het document dat u ondertekent.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”