werkloosheidsuitkering rva & belasting

Gentse2021
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

werkloosheidsuitkering rva & belasting

#1 , 31 dec 2020 14:19

Hallo,

Vorig jaar ben ik een tijdje werkloos geweest en over die periode een werkloosheidsuitkering van de rva ontvangen als alleenstaande.
Nu had ik na mijn belastingaangifte eerst een brief ontvangen dat ik een klein bedrag zou terugkrijgen, maar begin deze week een afrekening gekregen dat ik een groot bedrag moet terugbetalen? Wordt er op een uitkering geen voorheffing gedaan?

Groeten,
Isabel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 dec 2020 14:27

Op de uitkeringen houdt de uitbetalingsinstelling een bedrijfsvoorheffing in van 10,09%.

De volgende werklozen zijn niet aan de bedrijfsvoorheffing onderworpen:

de samenwonenden met gezinslast;
de alleenwonenden;
de samenwonenden zonder gezinslast die uitkeringen in de "tweede periode" ontvangen, op voorwaarde dat hun echtgeno(o)t(e) enkel over vervangingsinkomens beschikt;
de samenwonenden zonder gezinslast die uitkeringen in de "derde periode" ontvangen (= de forfaitaire uitkering);
de werklozen die een vrijstelling genieten wegens sociale en familiale redenen.
Voorwaarde is dat ze geen enkel beroepsinkomen boven hun uitkeringen ontvangen.

De werklozen kunnen wel zelf vragen dat er bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Gentse2021
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 dec 2020 14:31

Hallo Marcus,

Bedankt voor de informatie.
Betekend dit dan dat ik bij belastingtoeslag nog een nabetaling moet doen omdat er geen bedrijfsvoorheffing is berekend? Is dit bedrag dan gelijk aan de 10,09%?

Groeten,
Isabel

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 31 dec 2020 15:00

Betekend dit dan dat ik bij belastingtoeslag nog een nabetaling moet doen omdat er geen bedrijfsvoorheffing is berekend?
Als er al voorheffing ingehouden is, kan het ook zijn dat dat gewoon te weinig was gezien wat je daarbuiten verdiende ... en dat dààr mogelijk (ook ?) al onvoldoende ingehouden werd .

Kijk wel na waarom je van kleine teruggave naar bijbetalen gaat.
Vergelijk de eerste simulatie met de uiteindelijke afrekening.
Stond er iets niet in de aangifte ?
Is er verkeerd gerekend ?
Aftrekpost niet mee verrekend ?
...
Is dit bedrag dan gelijk aan de 10,09%?
Neen , of het moest bij toeval zijn.
Daar kan niemand een afdoend antwoord op geven zonder je volledige situatie te kennen.

Gaat afhangen van wat je buiten de werkloosheidsuitkeringen nog verdiende, persoonlijke situatie, mogelijk aftrekposten, ...

Gentse2021
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 dec 2020 15:07

Bedankt Inazuma,

Ik vind het wat raar eerst zou ik 200 euro ofzo terug krijgen, kreeg daarover een brief.
En dan nu een brief dan ik + 1000 euro moet betalen.
Ik ga er eens een boekhouder naar laten kijken.

Groeten,
Isabel

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 dec 2020 15:09

De aanslag zal berekend worden op je jaarinkomen, waarbij rekening wordt gehouden met fiscale vrijstellingsbedragen werkloosheid, maar ook met de andere belastbare inkomsten uit loon e.a. en de reeds ingehouden voorheffing. Je kan altijd een anonieme belastingsimulatie maken via http://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc/ap ... ox/home.do
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Gentse2021
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 dec 2020 15:14

@ Marcus, bedankt ga ik zeker eens bekijken!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 31 dec 2020 16:45

Ik vind het wat raar eerst zou ik 200 euro ofzo terug krijgen, kreeg daarover een brief.
En dan nu een brief dan ik + 1000 euro moet betalen.
Is inderdaad bizar, én serieus verschil.
Nu, bij aangifte staat er wel bij dat de simulatie niet bindend is
Maar als je eerst al een brief van teruggave krijgt ...

Als je die 2 brieven vergelijkt moet je toch ergens het aanzienlijke verschil kunnen vinden :?:

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”