Vraag over IBO

Saleh
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Vraag over IBO

#1 , 25 dec 2020 12:39

IK heb het IBO-contract voor 6 maanden gevolgd en IBO is 10 dagen voor de einddatum van het contract gestopt door vdab. Ik heb een getuigschritt nodig van VDAB. De VDAB weigert mij het getuigschritt te geven. wat kan ik doen om een ​​certificaat te krijgen omdat de gemeente het nodig heeft .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 dec 2020 12:49

Als je te vroeg gestopt bent, vrees ik zal je deze niet krijgen, dit is toch ook in alle scholen zo.ik vraag me af wat de reden zou kunnen zijn dat u 10 dagen te vroeg stopt ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lucas123
Berichten: 483

#3 , 25 dec 2020 12:51

Misschien hebt ge genoeg aan een attest dat vermeld van en tot wanneer ge IBO gevolgd hebt...dat zullen ze u wel geven he....

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 dec 2020 13:51

Als ik de topic lees : vermeldt TS dat de VDAB de IBO vroeger heeft gestopt. Indien VDAB de opleiding te vroeg stopt, dan moeten zij wel een attest verlenen.
Weet uit ervaring van vroeger dat zulke opleidingen/cursussen al eens vroeger stopten : leerstof vroeger afgewerkt, of zoals in december misschien een beetje vlugger afhandelen gezien de feestdagen en verlofdagen.
Indien de stopzetting door VDAB = attest VDAB

Saleh
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 dec 2020 09:26

Als ik de topic lees : vermeldt TS dat de VDAB de IBO vroeger heeft gestopt. Indien VDAB de opleiding te vroeg stopt, dan moeten zij wel een attest verlenen.
Weet uit ervaring van vroeger dat zulke opleidingen/cursussen al eens vroeger stopten : leerstof vroeger afgewerkt, of zoals in december misschien een beetje vlugger afhandelen gezien de feestdagen en verlofdagen.
Indien de stopzetting door VDAB = attest VDAB
VDAb beëindigt het contract omdat de werkgever dit nodig heeft, het contract eindigt op de vijfde maand van de opleiding , krijgt ik getuigschrift?

Saleh
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 dec 2020 09:41

Als je te vroeg gestopt bent, vrees ik zal je deze niet krijgen, dit is toch ook in alle scholen zo.ik vraag me af wat de reden zou kunnen zijn dat u 10 dagen te vroeg stopt ?
VDAb beëindigt het contract omdat de werkgever dit nodig heeft, het contract eindigt op de vijfde maand van de opleiding .

Saleh
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 dec 2020 12:51

Als ik de topic lees : vermeldt TS dat de VDAB de IBO vroeger heeft gestopt. Indien VDAB de opleiding te vroeg stopt, dan moeten zij wel een attest verlenen.
Weet uit ervaring van vroeger dat zulke opleidingen/cursussen al eens vroeger stopten : leerstof vroeger afgewerkt, of zoals in december misschien een beetje vlugger afhandelen gezien de feestdagen en verlofdagen.
Indien de stopzetting door VDAB = attest VDAB

maar de opleiding wordt stopgezet omdat de werkgever zei dat ik niet voldoende en niet goed ben en de opleiding stopte op de vijfde maand vanaf de start van het contract, in dat geval vroeg de werkgever aan de VDAB om de opleiding stop te zetten, en de VDAB stopte de opleiding contract, in dit geval, is de vdab verplicht mij een certificaat te geven?

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 dec 2020 13:13

Natuurlijk nu verduidelijkt u de reden van stopzetting. Stond niet in de topic.

https://www.vdab.be/ibo/wzinfo.shtml#evaluatie

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... 25&Lang=NL

Indien uw werkgever, begeleider, VDAB vinden dat u niet voldoet kunnen zij de opleiding stopzetten.
In het geval van stopzetting na 5 maanden, heb ik misschien persoonlijke opinie = werkgever wil u waarschijnlijk niet aannemen ?

Een attest zal niet afgegeven worden.
U kunt aan de werkgever en uw begeleider misschien best een schriftelijke verklaring vragen.

Saleh
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 dec 2020 13:48

Natuurlijk nu verduidelijkt u de reden van stopzetting. Stond niet in de topic.

https://www.vdab.be/ibo/wzinfo.shtml#evaluatie

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... 25&Lang=NL

Indien uw werkgever, begeleider, VDAB vinden dat u niet voldoet kunnen zij de opleiding stopzetten.
In het geval van stopzetting na 5 maanden, heb ik misschien persoonlijke opinie = werkgever wil u waarschijnlijk niet aannemen ?

Een attest zal niet afgegeven worden.
U kunt aan de werkgever en uw begeleider misschien best een schriftelijke verklaring vragen.
ja dit is de reden dat het contract stopzet, ik heb naar VDAB geschreven en ze weigeren me een certificaat te sturen, ze hebben me net C91 en competentie rapport gegeven, wat kan de beslissing zijn als ik naar de rechtbank ga?

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 dec 2020 16:35

Persoonlijke mening ( geen juridische ). Weinig kans omdat het voorzien is als u volgens de begeleiders en de werkgever niet voldoet de IBO kan stopgezet worden.
Natuurlijk kunt u zoals ik reeds aanhaalde het verdict op papier laten zetten en ermee naar de vakbond trekken.
Deze kunnen dan beslissen of u al dan niet recht heeft op verdediging. Leg hun beide documenten van VDAB eens voor.

Saleh
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 dec 2020 17:00

Persoonlijke mening ( geen juridische ). Weinig kans omdat het voorzien is als u volgens de begeleiders en de werkgever niet voldoet de IBO kan stopgezet worden.
Natuurlijk kunt u zoals ik reeds aanhaalde het verdict op papier laten zetten en ermee naar de vakbond trekken.
Deze kunnen dan beslissen of u al dan niet recht heeft op verdediging. Leg hun beide documenten van VDAB eens voor.
Gedurende de hele periode van ibo heb ik geen reactie ontvangen van mijn vdab-consulent, op het einde heeft het bedrijf een gesprek gehad met mij en VDAB-consulent en ze vertelden me dat je contract zal worden stopgezet zonder voorafgaande waarschuwing.

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 dec 2020 18:45

C91 en competentie rapport zijn de documenten die de VDAB moet afleveren bij beëindiging IBO.
Dus dat lijkt mij in orde volgens VDFAB regels ( op hun website ).
Natuurlijk de inhoud van het evaluatierapport ken ik niet. Dat zal afhangen voor uw werkgever of de gemeente.
In de C91 staat welke opleiding, uren en details bijwoning.

Dus dat lijkt mij in orde.

Maar wat blijkt nu echt uw probleem ? Waarom heeft de gemeente dit nodig ?

Saleh
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 dec 2020 19:36

C91 en competentie rapport zijn de documenten die de VDAB moet afleveren bij beëindiging IBO.
Dus dat lijkt mij in orde volgens VDFAB regels ( op hun website ).
Natuurlijk de inhoud van het evaluatierapport ken ik niet. Dat zal afhangen voor uw werkgever of de gemeente.
In de C91 staat welke opleiding, uren en details bijwoning.

Dus dat lijkt mij in orde.

Maar wat blijkt nu echt uw probleem ? Waarom heeft de gemeente dit nodig ?
ik heb me aangemeld om de belgische nationaliteit te krijgen en ik moet 468 werkdagen afmaken, de opleiding kan als werkdagen worden geteld, de gemeente kan mijn opleiding tellen als ik ze een getuigschritt geef vermeld dat ik de opleiding heb afgerond ze vroegen me om het aan VDAB te vragen om mij het getuigschritt te geven. VDAB zegt dat we geen Cirtificate afgeven, maar alleen C91 en competentieverslag. competentierapport vermeld dat ik de
opleiding heb gevolgd en de competentie die ik heb geleerd.

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 dec 2020 19:56

https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... verklaring

VDAB is in orde. Maar u moet 468 werkdagen kunnen bewijzen. maanden IBO = niet gelijk aan 468 werkdagen.

Saleh
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 dec 2020 20:05

https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... verklaring

VDAB is in orde. Maar u moet 468 werkdagen kunnen bewijzen. maanden IBO = niet gelijk aan 468 werkdagen.
Ik heb in meer dan bedrijven gewerkte. Ik voltooi alle voorwaarden. wat blijft de werkdagen, als de IBO geteld, aan alle voorwaarden is voldaan. de opleiding kan niet worden geteld zonder certificaat van VDAB.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”