Verhuis werknemer, werkgever heeft geen plaat.

Shopper
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verhuis werknemer, werkgever heeft geen plaat.

#1 , 18 dec 2020 00:05

Hallo allemaal

Graag zou ik een advies ontvangen omtrent het volgende:

Momenteel werk ik al geruime tijd in een winkel met meer dan 50 vestigingen in België. Ik ben tewerkgesteld sinds vorige jaar augustus 2019 en ben gestart met een contract bepaalde duur van 1 jaar, dit contract is inmiddels verlengd met opnieuw een contract bepaalde duur van 1 jaar tem augustus 2021.

Momenteel ben ik tewerkgesteld in Oost-Vlaanderen maar heb ik in september doorgegeven aan het management dat ik een woning heb gekocht in Limburg. Op dat moment was het geen enkel probleem om mij over te plaatsen en ging ik het nadien wel horen hoe of wat als we dichter bij de verhuis zaten. Nu zitten we 1-2 maand verwijderd van de verhuis en kreeg ik te horen dat er geen plaats is voor mij.

Na verschillende telefoons hebben ze uiteindelijk toch "iets" gevonden voor mij, bestaande uit een degradatie in functie maar ik kan mijn uren behouden.

Hier ga ik natuurlijk niet mee akkoord, ookal blijf ik hetzelfde verdienen.

In het contract lees ik trouwens ook het volgende "Beide partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de plaats van tewerkstelling geen essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst is". Dit staat erin aangezien wij ook regelmatig in andere winkels moeten gaan werken.

Nu vraag ik mij af, wat zijn mijn rechten?

*Bij de degradatie verlies ik mijn functie en een deel loon (onkostenvergoeding), maar krijg ik bij mijn nieuwe functie die ze voorstellen wel een tankkaart, het verlies van de onkostenvergoeding is zo dus wel gecompenseert maar verdere doorgroeimogelijkheden worden zo wel erg moeilijk vermits ik 2 stappen omlaag ga op de ladder.
*Mogen ze dit zomaar doen?
*Wat zijn mijn mogelijkheden? Ik wil er heel graag blijven werken maar wel binnen mijn functie, ik wil dus zelf geen ontslag nemen (dan verlies ik al mijn rechten / heb ik geen job en geen uitkering), maar ze gaan mij sowieso ook niet willen ontslaan omdat ze anders een verbrekingsvergoeding moeten betalen.
*Als ik verhuis kunnen ze mij ontslaan omwille van dringende redenen als ik niet meer op de plaats van tewerkstelling in Oost-Vlaanderen op mijn contract kom werken?
*Wat zijn de mogelijke scenario's?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, helaas zit ik niet bij een vakbond.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 dec 2020 08:03

Ik vrees dat je insteek en je vraag naar je rechten naast de kwestie is.

Je werkgever is niet verplicht om wat dan ook te aanvaarden. Jij hebt gekozen om te verhuizen, het is dus ook jouw probleem om op je normale werkplaats te geraken. Lukt dit niet, zal jij ontslag moeten nemen. Kom je niet meer opdagen, is dit inderdaad ontslag om dringende reden.

Het aanbieden van eender welke andere job dichter bij je nieuwe woonplaats is dus al niet verplicht en een teken van zijn goede wil. Dit ongeacht hoeveel trappen lager deze functie is, minder uren, lager loon, ... Komen jullie er niet uit, kan je werkgever gewoon wachten op jouw volgende stap. Hij moet niks doen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2020 08:34

Waarom zou de werkgever je de zelfde functie moeten geven ?? ik vind dat je werkgever al zeer veel voor je doet, het is jouw beslissing om te verhuizen en niet deze van de werkgever 0.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 dec 2020 17:08

*Als ik verhuis kunnen ze mij ontslaan omwille van dringende redenen als ik niet meer op de plaats van tewerkstelling in Oost-Vlaanderen op mijn contract kom werken?
Uiteraard, u bent dan ongewettigd afwezig en u maakt zich schuldig aan werkweigering.

Er is geen subjectief recht om op de plaats van uw keuze te gaan werken voor die werkgever, en al zeker niet met behoud van uw functie.

Veronderstel dat het hier om een supermarktfiliaal gaat: dat zijn krappe teams met enkele teamleaders en het management. Als één teamleader besluit te verhuizen, kan hij niet eisen in een andere winkel tewerkgesteld te worden als teamleader - dat is volledig disruptief voor de organisatie.

De bepaling die u aanhaalt, is om te verhinderen dat een werknemer zegt 'maar ik ben aangeworven om in deze specifieke winkel te werken, u kan mij niet overplaatsen'. In dat geval is het de werkgever die het initiatief neemt om over te gaan tot een overplaatsing.

In casu kiest u er zelf voor om verder van uw werk te gaan wonen. Dat mag u natuurlijk, maar dan moet u de bijkomende pendeltijd- en kosten erbij nemen. De werkgever mag u tewerkstellen in een ander filiaal, maar is hier niet toe verplicht.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”