Vakantiegeld/dagen regeling van privé naar overheid

Vinniye
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vakantiegeld/dagen regeling van privé naar overheid

#1 , 12 dec 2020 19:14

Ik ga in februari van job veranderen en ga dan aan de slag als statutair bij de federale overheid. Ik ben momenteel tewerkgesteld als contractueel bediende en zal in 2020 een volledig jaar gewerkt hebben. Ik heb dan ook vakantierechten opgebouwd voor het jaar 2021 zoals dat in de privé gaat qua verlof.
Ik werk enkel nog tot eind januari bij mijn huidige werkgever. Nadien ga ik aan de slag als stagedoende statutaire.
Mijn concrete vragen zijn:
- wat zal er dan gebeuren met mijn opgebouwde vakantiedagen? (20 dagen) worden die enkel uitbetaald of moet ik die opnemen en wat als ik die niet opneem aangezien ik enkel nog in januari werk?
- wat zal er gebeuren met mij vakantiegeld?
- heb je als stagedoend statutair ambtenaar dezelfde verlofregeling als een reeds benoemd ambtenaar? (Aangezien ambtenaren hun verlof opbouwen in het jaar dat ze werken en in de privé dit op het jaar voordien is?)
Ik wil niet voor verrassingen komen te staan en wil dus ook verlof kunnen opnemen komend jaar. Wordt dit dan nog betaald verlof of niet meer omdat ik reeds uitbetaald ben?
Ik ben helemaal in de war door de veranderint van statuut en raak niet veel wijzer uit de info op het internet.
Graag iemand die me alles netjes kan uitleggen? Dank u!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 12 dec 2020 19:39

uw vorige werkgever betaalt uw vakantieloon voor 2021 uit bij het verlaten van de job. U neemt uw uitbetaalde vakantiedagen op bij uw nieuwe werkgever, die u voor die dagen uiteraard niets uitbetaalt, omdat u dat dan al uitbetaald hebt gekregen.

Vinniye
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 dec 2020 11:40

Ja dit is zo in de privé maar ik ga van privé naar publieke sector. En dan bouw je in 2021 je vakantiedagen op voor het jaar 2021. Maar dit gaat over dagen opgebouwd in 2020 die ik in de privé zou opnemen in 2021 maar ik ga naar de publieke sector (stagedoende eerste jaar)

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 13 dec 2020 12:09

Je doet idd een goede zaak. Je vakantiedagen 2021 (en 1 maand 2022) worden enkel en dubbel uitbetaald en aan je gemiddelde aanslagvoet belast (als dat nog zo is).

Bij de overheid krijg je vakantiedagen pro-rata het aantal maanden gewerkt in 2021 maar t zou kunnen dat je ze maar mag opnemen pro rata de tijd dat je al gewerkt hebt.

Dit natuurlijk in de veronderstelling dat je idd statutair aangeworven bent en niet contractueel.

Mocht je later terugkeren naar een contract onbepaalde duur dan zal je een slechte zaak doen: onbetaalde vakantie t eerste jaar.

Vinniye
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 dec 2020 10:12

Het is inderdaad een statutaire aanwerving. Het eerste jaar is een stagejaar maar valt ook onder de voorwaarden van een statutaire.
Ben ik verplicht om mijn vakantiedagen op te nemen in januari van het jaar 2020 bij mijn huidige werkgever? Wat als ik gewoon in januari blijf werken zonder deze op te nemen? Worden ze dan gewoon allemaal uitbetaald? Vraag me af of het beter is ze te laten uitbetalen of ze op te nemen? Indien opnemen ben je dan ook betaald?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 15 dec 2020 12:08

Puur financieel gezien is uitbetalen beter.

Voorbeeld:
Je werkt de ganse maand januari, neemt geen verlof op.
Je krijgt je loon (laat ons zeggen 2000 euro), en gaat uit dienst, dus krijgt nog eens je enkel en dubbel vakantiegeld van 2021 (volledig jaar) en 2021 (1/12); laat ons fictief zeggen: 4000 euro.
=> 6000 euro.

Of:
Je werkt de ganse maand januari, en neemt 20 dagen verlof op (laat ons ook even stellen dat dit het volledige vakantiesaldo is).
Je krijgt je volledig loon (2000 euro), je dubbel vakantiegeld voor 2020, en enkel en dubbel vakantiegeld voor 2021, dit zal dus zo'n 2000 euro zijn.
=> 4000 euro.

Natuurlijk: bij die eerste zal je dat jaar meer belastingen betalen, maar meer geld ontvangen wilt nooit zeggen dat je meer belastingen zal betalen dan wat je extra krijgt. Onder de lijn zal je zelf dus meer ontvangen hebben.

Bij een verandering van job is het vaak interessant om geen verlof op te nemen zodat je nog dagen hebt bij de nieuwe werkgever.
Aangezien je echter statutair wordt, zoals al gesteld zijn je dagen dan voor het jaar zelf, en heb je sowieso recht op een volledig saldo aan dagen; dus dat is niet van toepassing in jouw geval.

Bovenstaande bedragen zijn fictief, hele ruwe afrondingen naar effen getallen, en hebben dus geen waarheid, dat zeg ik er wel bij; het is puur zodat je het verschil duidelijk zou kunnen zien.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”