Ontslag tijdens zwangerschapsrust

ferbeli
Topic Starter
Berichten: 7

Ontslag tijdens zwangerschapsrust

#1 , 19 sep 2008 10:32

Hoi,
Ik heb een contract van onbepaalde duur en werk als bediende (operations manager). Ik moet bevallen op 06/10 en op 19/09 geeft mijn werkgever mijn ontslag. Ik heb hem reeds van het begin van de zwangerschap op de hoogte gebracht dus kan ik genieten van mijn zwangerschapsbescherming geloof ik. De werkgever wil mij een papier doen ondertekenen dat hij mij op de hoogte brengt van mijn ontslag en dat mijn contract vandaag ten einde is. Kan hij dit zomaar?( Ik heb getekend voor ontvangst maar niet voor akkoord) moet mijn ontslag niet ingaan vanaf 1 oktober als we vandaag de 19de september zijn en kan hij mij eigenlijk ontslaan tijdens mijn zwangerschapsrust. Hij zegt dat de reden is dat ze me niet meer kunnen betalen, dat het dus niets met mijn zwangerschap te maken heeft. Ik heb dit niet op papier, het zal op mijn c4 staan zegt hij. Hij wil me op vandaag 3 maanden nettoloon uitbetalen (spreekt niet van eindejaarspremie en vakantiegeld) + 3 maanden gebruik van de bedrijfswagen. Wat moet ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 20 sep 2008 10:25

“Art.40.De werkgever die een zwangere werkneemster tewerkstelt, mag geen handeling stellen die ertoe strekt eenzijdig een einde te maken aan de dienstbetrekking vanaf het ogenblik waarop hij werd ingelicht omtrent de zwangerschap tot een maand na het einde van de postnatale rustperiode, behalve om redenen die vreemd zijn aan de lichamelijke toestand als gevolg van de zwangerschap of van de bevalling.De werkgever dient te bewijzen dat zulke redenen voorhanden zijn.Op verzoek van de werkneemster stelt de werkgever haar er schriftelijk van in kennis.Zo de ingeroepen reden tot staving van het ontslag niet beantwoordt aan het bepaalde in het eerste lid of bij ontstentenis van reden, zal de werkgever aan de werkneemster een forfaitaire vergoeding betalen welke gelijk is aan het brutoloon voor zes maanden, onverminderd de vergoedingen aan de werkneemster verschuldigd in geval van verbreking van de arbeidsovereenkomst.”(16 MAART 1971. - Arbeidswet).

“Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven.§ 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 EUR(= € 28580 geïndexeerd),bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn...Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende,worden de...termijnen van opzegging tot de helft teruggebracht...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Indien uw opzegging deze termijn niet in acht neemt en/of evenmin het bewijs bevat van de redenen die vreemd zijn aan de lichamelijke toestand als gevolg van de zwangerschap,wend u dan tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”