werkgever wilt opzegtermijn vroegtijdig beeindigen

Eliza
Topic Starter
Berichten: 3

werkgever wilt opzegtermijn vroegtijdig beeindigen

#1 , 18 sep 2008 18:20

Ik heb een deeltijds arbeidscontract en heb vorige week mijn ontslag ingediend. Vanaf 15/09 liep mijn opzeg tot eind september dus. De ontslagbrief werd ondertekent door de manager. Nu wilt de eigenaar dat ik niet meer kom werken en eist hij dat ik op een papier schrijf dat ik mijn geplande arbeidsuren niet wens te presteren. Hij zou dit dan tekenen voor akkoord. Wat zijn de gevolgen voor mij dan als ik dit doe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling
Berichten: 280

#2 , 18 sep 2008 19:57

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:23, 3 keer totaal gewijzigd.

Eliza
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 18 sep 2008 20:21

Dit wilt hij dus niet doen. Als we een papier tekenen waarop staat dat we dit "in onderling overleg" afspreken, kan hij mij dan iets maken?

Reclame

Beachcomber
Berichten: 572

#4 , 19 sep 2008 08:58

De bepalingen inzake opzeggingstermijnen is mijns inziens van dwingend recht een papier ondertekenen waarop staat deze niet meer te werken lijkt mij niet te volstaan om van die dwingende bepaling af te wijken .

Als dat in een vorm van onderling akkoord om het contract "samen te beëindigen tegen datum x", geformuleerd is, kan het volgens mij wel.

maar als men dat wenst moet de werkgever de arbeidsovereenkomst verbreken en u een verbrekingsvergoeding betalen voor de resterende periode van de opzeggingstermijn .
Dmv een onderling akkoord kan er zonder plichtsplegingen een eind aan de arbeidsovereenkomst gebeuren. De regels van de opzeg zijn hier niet eens van toepassing.
Het is dus perfect wettelijk en mogelijk om tijden s de opzegperiode overeeen te komen om de arbeidsovereenkomst met onmiddellijke ingang t stoppen.
Let wel, op dat moment hebt u geen recht meerr opzeg(vergoeding) tenzij anders bepaald.

Het kan evengoed om met uw werkgever af te spreken dat u de opzeg niet meer dient te presteren. U blijft uw recht op opzeg behouden, dat beteklent dat u gewoon doorbetaald wordt tot op het einde van de opzeg. Dit ook dient te gebeuren in onderling overleg.

Doet uw werkgever dit alles uit eigen houtje dan verbreeekt hij de overeenkomst tijdens de opzeg, en zal hij verplicht zijn een opzegvergoeding te betalen.

U bent tot niets verplicht. u heeft uw opzeg gekregen, indien u niet wenst om in onderling overleg te stoppen bent u daar niet toe gehouden. Als uw werkgever u niet meer wil zien zal hij u moeten vrijstellen van prestaties. Teken dus niets. Laat hem een papier opmaken met zijn handtekening op dat u niet meer verplicht bent om te komen werken voor de rest van de opzegperiode. Dan bent u zeker.

paling
Berichten: 280

#5 , 19 sep 2008 18:31

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Eliza
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 19 sep 2008 19:10

Bedankt voor de info.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”