ben ontslagen maar volledig onterecht

STOFFEL147
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

ben ontslagen maar volledig onterecht

#1 , 31 okt 2020 12:55

ben gisteren ontslagen maar de reden waarom is zeer vaag .
Ik heb daar 9 jaar en 10 maanden gewerkt eerst als warehouse supervisor en de laatste 4 jaar als backoffice supervisor .
Aangezien deze laatste rol maar 60% van de dag in beslag nam hielp ik mee in het warehouse , vooral de laatste 6 maanden zijn door de corona de backoffice activiteiten afgenomen waardoor ik zelfs 80% meedraaide in het warehouse waar het wel enorm druk was en nog altijd is .
De nieuwe operations managers besliste dan maar om de functie backoffice er uit te halen en anders te gaan indelen waardoor hij besliste mij te ontslaan , kreeg zelfs de mogelijkheid niet om terug 100% naar het warehouse te gaan . Tegelijkertijd dat ik deze melding krijg dat ik ontslagen word zit in een andere ruimte een sollicitant voor het warehouse ! Dat vond ik wel schandalig en toen ik dat aanhaalde bij de HR manager zei die me doodleuk jij bent te duur om gewoon maar in een magazijn te werken . Er werd mij gisteren vervolgens gemeld dat ik niet meer moet komen en dat ik de volgende 9 maanden gewoon word uitbetaald en dat het dan klaar is , ook mijn bedrijfswagen mag ik houden in deze periode . Ze geven aan dat ik veel kennis heb over wat er allemaal gebeurd daar en dat ze dit doen om mij koest te houden .
Maar wel kreeg ik er bij vermeld als je moeilijk gaat doen dan gaan we je verplichten om de komende 9 maanden wel hier elke dag 8u aanwezig te zijn dus graag gewoon braaf je C4 ondertekenen .
Ben wat gaan googlen natuurlijk en kom ' kennelijk onredelijk ontslag ' tegen en dat is hier echt wel gebeurd .
kan je dit gaan aanvechten nadat je je C4 hebt ondertekent of is het dan te laat ?
Wanneer je dit aanvecht voor je je C4 ondertekent kunnen ze mij alsnog verplichten om elke dag naar het werk te komen ?
Ik weet natuurlijk dat ik mijn syndicaat moet raadplegen en dat die me verder kunnen helpen maar ik had ook graag hier wat info verkregen .

dank u ,

CM

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 31 okt 2020 13:18

Ik zou dit voorstel aanvaarden. U krijgt 9 maanden loon zonder dat u een vooropzegperiode moet uitlopen. Een rechtszaak aanvatten voor "onterecht ontslag" heeft geen zekerheid op winst. Het kan dat u gelijhk krijgt, maar het kan ook van niet. Procederen kost geld energie. Ik zou dit voorstel dus aanvaarden, want het heeft een voordeel: U kan relax een andere job zoeken (mét gebruik van de bedrijfswagen) en als u een job vindt binnen korte tijd, houdt u er ook nog een mooi extra bedrag aan over. Persoonlijk zou ik wel durven vragen dat de werkgever (op papier) een positieve referentie meegeeft :-)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 okt 2020 13:42

Persoonlijke visie.

TS : heeft u uw C4 reeds ondertekend ? Kan het niet uitmaken uit de topic.
Indien C4 getekend en ontvangen : blijft u 9 maanden in dienst ( zonder te moeten werken ) en betaald worden.
Ook uw bedrijfswagen = nog in dienst. Dus geen opzegvergoeding, want u doet u opzegperiode uit.

U mag elders beginnen te werken, uw opzegtermijn blijft dan lopen.
Behalve indien de werkgever in het ontslag/overeenkomst expliciet vermeldt : de arbeidsovereenkomst wordt automatisch en van rechtswege ontbonden zodra de werknemer tijdens de periode van vrijstelling van prestaties een tewerkstelling aanvat bij een andere werkgever.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 okt 2020 13:45

En onterecht ontslagen daarvoor zou ik zeker niet procederen; gezien u zelf aangeeft dat uw normale functie automatisch herleid werd naar een mindere functie gezien gebrek aan werk. Is dan ook te duur.
Ook opletten dat zulke zaken bij de arbeidsrechtbank dikwijls jaren kan aanslepen.

Procederen is de taak van uw vakbond.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 nov 2020 20:19

Akkoord met wat hiervoor al gezegd is.

Als een deel van de taken die je uitvoerde minder tijd vragen dan vroeger, en de overige taken gerust kunnen gedaan worden door iemand die veel goedkoper is, is dat een aanvaardbare reden voor ontslag.

Waar je recht op hebt, is een correcte opzeg mogen presteren. Je krijgt zelfs veel meer dan dat: je moet die opzeg niet presteren maar wordt wel uitbetaald.

Nee, het is niet rechtvaardig en waarschijnlijk slecht beheer langs hun kant. Lig er niet van wakker en maak er het beste van.

berenod
Berichten: 942

#6 , 02 nov 2020 06:22

Is dat in die C4 geschreven dat u die vrijstelling van prestaties hebt?

Dit is iets dat men u niet kan verplichten, normaal wordt daar apart een document voor opgesteld dat u en uw werkgever ondertekenen.

Zoals gezegd, u moet dit niet ondertekenen, maar dan kan de werkgever wel eisen dat je de volledige opzeg komt uit werken.

Let op, u moet zich sowieso binnen de maand, te tellen van de dag dat de periode vrijstelling van prestaties ingaat, aanmelden bij de vdab als werkzoekende. Doet u dat niet kan u beschouwd worden als vrijwillig werkloos en kan men u een sanctie opleggen (schorsing van uitkering wanneer de periode vrijstelling van prestaties afgelopen is en u nog geen andere job zou hebben).
Uw werkgever is trouwens verplicht dit te vermelden aan U.

En zoals hierboven reeds vermeld, goed opletten dat men de clausule "het contract automatisch en van rechtswege ontbonden wordt zodra de bediende tijdens de periode van vrijstelling van prestaties een tewerkstelling aanvangt bij een andere werkgever" niet heeft opgenomen, want dan verliest u effectief uw opzeg het ogenblik dat je ergens anders aan het werk gaat (wat de werkgever hoopt natuurlijk).

Er is nog een andere methode waar de werkgever onder de uitbetaling van uw opzeg kan ontkomen, dat is wanneer uw arbeidsovereenkomst voorziet dat u geen bijberoep of bijkomende job mag doen in een gelijkaardige positie (waar u dus uw kennis vergaard bij uw werkgever ten gelde kan maken).

Wanneer u vrijgesteld van prestaties bent, loopt uw arbeidscontract nog voor die periode en moet u ook de clausules daarin opvolgen. Overtreed u clausules in die overeenkomst, dan kan deze onmiddellijk beëindigd worden.

Niet zeker of dit in uw arbeidscontract staat als back office manager, is misschien niet onmiddellijk een sector waar dit courant is...

STOFFEL147
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 nov 2020 11:40

ik heb dus vandaag een aangetekende brief gekregen met de melding ' ontslag door opzegging ' .
Er staat geen reden van ontslag op dit document .
Er is wel een bijgevoegd document met de titel : OVEREENKOMST OMTRENT DE VRIJSTELLING VAN PRESTATIES TIJDENS DE OPZEGGINGSTERMIJN .
Hierop staat dat er een opzeggingstermijn is van 9 maanden en dat deze ingaat op 09 november .
Er staat dat beide partijen uitdrukkelijk overeenkomen dat er geen arbeidsprestaties worden geleverd vanaf 09 november voor de duur van de opzeggingstermijn en dat het loon maandelijks wordt doorbetaald .

Wilt dit zeggen dat ik gedurende deze periode van 9 maanden nog altijd eigenlijk werkende ben bij dit bedrijf ?
Wanneer moet ik mij nu inschrijven als werkzoekende ? binnen de maand na 09 november of pas na de 9 maanden opzeg ?
Ben ik verplicht om nu al te gaan solliciteren terwijl ik nog 9 maanden lang wordt uitbetaald en mijn bedrijfswagen mag gebruiken in heel die tijd ?
Zou bijvoorbeeld toch vreselijk dom zijn om binnen deze periode beginnen te werken voor minder loon en zonder bedrijfswagen , of zie ik dat verkeerd ?

Nog nooit ontslagen geweest in 28jaar dus zit met veel vragen .

eylis
Berichten: 8842

#8 , 02 nov 2020 12:41

U bent in opzeggingstermijn en u krijgt een loon uitbetaald. Ik vermoed dat u dus nog géén C4 ontvangen heeft. Die krijgt u tegen het einde van de termijn. U moet zich nog niet inschrijven bij de RVA, omdat u technisch gezien nog niet werkloos bent. U mag uiteraard nu al werk zoeken, maar dat moet niet. Als ik u een opkikker mag geven: beschouw deze 9 maanden als een periode dat u goed uitgerust en voorbereid naar dé job van je leven kan zoeken. Schrijf je zeker al in op de VDAB-website als werkzoekend (maar voorlopig nog niet werkloos) en bekijk al eens de online cursussen die je kan volgen daar. Ze zijn gratis én vaak een ideale aanvulling op uw CV. Succes!

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#9 , 03 nov 2020 14:34

Wilt dit zeggen dat ik gedurende deze periode van 9 maanden nog altijd eigenlijk werkende ben bij dit bedrijf ? Ja, je staat daar nog steeds op de payroll.
Wanneer moet ik mij nu inschrijven als werkzoekende ? binnen de maand na 09 november of pas na de 9 maanden opzeg ? Pas na 9 maanden.
Ben ik verplicht om nu al te gaan solliciteren terwijl ik nog 9 maanden lang wordt uitbetaald en mijn bedrijfswagen mag gebruiken in heel die tijd ? Nee, je kan perfect 9 maanden thuis blijven. Je kan ook gaan werken, dan heb je maandelijks gewoon 2 inkomens.
Zou bijvoorbeeld toch vreselijk dom zijn om binnen deze periode beginnen te werken voor minder loon en zonder bedrijfswagen , of zie ik dat verkeerd ? Een tijdelijk contract voor minder loon misschien wel. Je hebt tenslotte het loon van je oude werkgever en een bedrijfswagen. Maar als je opzeg afgelopen is dan zou ik inderdaad voor een gelijkbetaalde job gaan of een beter betaalde job.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”